April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

در حال حاضر سه روش کلی برای خرید آهن و مقاطع فولادی در کشور وجود دارد. این روش‌ها به ترتیب، خرید حضوری از بازار آهن، خرید از بورس کالا و در آخر بازارهای آنلاین هستند. بسیاری از افراد، خرید از بازار آهن را به دلایلی مانند فرآیند طولانی و پیچیده بورس کالا یا ترس از کلاه‌برداری سایت‌های فروش آنلاین، ترجیح می‌دهند. اما جالب است بدانید که این روش نیز مخاطراتی دارد. در این مقاله به بررسی هشت راه‌کار خرید امن از بازار آهن می‌پردازیم. اگر قصد خرید آهن و مقاطع فولادی را دارید، با ما همراه شده و تجربه‌ای بهتر برای خود رقم بزنید.

مطابقت پیش فاکتور با فاکتور خرید آهن

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که در هنگام خرید از بازار آهن و در واقع تحویل بار باید به آن توجه کنید، مطابقت اطلاعات محصول و خدمات دریافت‌شده در پیش‌فاکتور با فاکتور نهایی است. در بسیاری از مواقع، فروشندگان متقلب با دستکاری وزن نهایی محصول، تلاش می‌کنند هزینه بیشتری از مشتری خود، آن هم زمان تحویل بار دریافت کنند. یکی از نشانه‌های وقوع چنین کلاه‌برداری‌هایی، اعلام قیمت بسیار پایین‌تر از دیگران هنگام خرید است. به‌این‌ترتیب، فروشنده ابتدا اعتماد خریدار را جلب کرده؛ اما در نهایت، هزینه بیشتری از او طلب می‌کند.

استعلام قیمت پیش از مراجعه به بازار آهن

یکی از مهم‌ترین خطراتی که خریدار آهن را در بازارهای حضوری تهدید می‌کند، خرید با قیمت گزاف است. نوسانات شدید قیمت این محصولات در سال‌های اخیر، سبب سوء استفاده برخی فروشندگان می‌شود. در این شرایط، این افراد یا شرکت‌ها گاهی اقدام به فروش با قیمت بالاتر و حتی احتکار کالا می‌کنند. همچنین هنگام گشت‌وگذار در این بازارها اغلب با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوید که ممکن است گیج‌کننده باشد.

راه‌حل این موضوع، استعلام قیمت آهن از سایت‌های معتبر اینترنتی است. یک از شناخته‌شده‌ترین منابع در این صنعت، وب‌سایت فولادینو متعلق به شرکت فولاد سازان راه ابریشم است. این شرکت، علاوه بر فروش اینترنتی مقاطع فولادی بهترین شرکت‌ها، استعلام قیمت روزانه و دقیق آنها را نیز امکان‌پذیر کرده است. فولادینو همچنین در بازار آهن تهران نیز دفتر فروش دارد.

خرید از فروشنده معتبر

هنگام خرید مقاطع فولادی از بازار آهن، اتکاء صرف به برند تولیدکننده و اعتبار آن کافی نیست. در این صنعت، فروشنده‌ها نیز نقش مهمی در اطمینان از خرید دارند. مسلما همه دفاتر فروش در بازار آهن، دارای مجوز فعالیت هستند؛ اما خوشنامی و عملکردشان، به یک نسبت نیست. کافی است، نام شرکت فروش را در اینترنت یا شبکه‌های مجازی جستجو کرده و نظرات دیگر کاربران درباره آن را بخوانید. بررسی وضعیت وب‌سایت، مجوزها، اعتبار همکاران، وسعت فعالیت، راه‌های ارتباطی و غیره نیز می‌تواند در برآورد اعتبار فروشنده مفید باشد.

تعیین دقیق مشخصات مقاطع فولادی هنگام خرید

یکی از اصول خرید از بازار آهن، تعیین دقیق مشخصات محصول مورد نظر برای فروشنده است. به‌عنوان مثال اکتفا به کلمه شاخه یا کلاف میلگرد، بدون تعیین وزن آن می‌تواند سوء تفاهم‌هایی ایجاد کند. از سوی دیگر، هنگام تحویل بار، رفع این اختلافات بسیار دشوار است. همچنین برخی فروشنده‌ها نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و توضیحات شفاهی شما را تعمدا نادیده می‌گیرند. به‌عنوان مثال، اگر برندی خاص مدنظرتان است باید حتما در پیش‌فاکتور نیز نام برند ذکر شود؛ چراکه حتی محصولات بسیار مشابه از نظر سایز، وزن، شکل و آلیاژ با برندهای متنوع، قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

دریافت ضمانت کیفیت کالا از فروشنده

ارسال بار تقلبی با کیفیت نازل، یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاه‌برداری در بازار آهن است. اقدامی که در سال‌های اخیر از سوی فروشنده‌های دارای مجوز فعالیت نیز شاهد آن بوده‌ایم. به همین دلیل، توصیه می‌شود تنها از فروشندگانی خرید کنید که بر روی محصولات خود، ضمانت کیفیت ارائه می‌دهند. پس از خرید محصول نیز نسبتا به سنجش کیفیت آن از طریق اجرای عملیاتی مانند خمکاری، جوشکاری و دیگر آزمایشات اقدام کنید. همچنین اگر تجربه چندانی در خرید آهن و شناخت این محصول ندارید، حتما با فردی دارای تجربه در این زمینه وارد بازار آهن شوید.

پرهیز از خرید غیرحضوری از بازار آهن

در سال‌های اخیر، کلاه‌برداری‌های صورت‌گرفته با ارسال پیامک‌های خرید ارزان از بازار آهن بیشتر شده است. افراد سودجو به این طریق، ابتدا اقدام به خرید آهن‌آلات از این بازار کرده و پیش از پرداخت، آن را به روش‌های جذاب برای افراد کم‌تجربه به فروش می‌رسانند. همانطورکه در ابتدای مقاله نیز گفتیم، به غیر از مراجعه حضوری به بازار آهن، سایت‌ خرید آهن معتبر و بورس کالا تنها روش‌های مطمئن خرید این محصول در کشور هستند.

دریافت مشخصات خودروی ارسال آهن آلات

یکی از عجیب‌ترین روش‌های کلاه‌برداری در بازار آهن، ارسال باری با کیفیت و وزن پایین‌تر از طریق جابجایی پلاک خودروی ارسال است. در این روش، پلاک اعلام‌شده توسط فروشنده با آنچه شما در محل تخلیه بار می‌بینید، یکسان اما بار آنها متفاوت است. به همین دلیل، لازم است که مشخصات ظاهری خودروی ارسال را نیز در زمان سفارش از فروشنده دریافت کنید.

دریافت ضمانت خسارت آهن آلات

وارد آمدن خسارت به مقاطع فولادی در زمان بارگیری، حمل یا تخلیه و نیز اتفاقاتی مانند تصادف خودروی حمل بار، چندان غیرمعمول نیست. به همین دلیل، لازم است که در زمان ثبت سفارش و احیانا پرداخت بخشی از هزینه آن از فروشنده، ضمانت سلامت کالا نیز دریافت کنید.

علاوه بر این، وقوع تاخیر در تحویل بار، یکی از شایع‌ترین مشکلات بین خریدار و فروشنده آهن‌آلات در بازار آهن است. این تاخیرها گاهی عمدی بوده و به دلیل سودجویی از نوسانات قیمت آهن اتفاق می‌افتند. فارغ از دلیل این موضوع، تاخیر در تحویل سفارش می‌تواند خساراتی مالی به پروژه شما بزند. لازم است برای هر روز تاخیر، میزان مشخصی جریمه در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است در پیش‌فاکتورتان، حق لغو خرید در صورت فراتر رفتن تاخیر از یک مدت‌زمان مشخص را برای خود لحاظ کنید.

سخن آخر درباره خرید امن از بازار آهن

نکات این مقاله را می‌توان در سه نکته پرهیز از خرید احساسی، رعایت شفافیت و انجام تحقیقات کامل خلاصه کرد. در سال‌های اخیر، حتی با تجربه‌ترین خریداران آهن نیز قربانی کلاه‌برداری‌های صورت‌گرفته از سوی برخی افراد سودجو در بازار آهن شده‌اند. بنابراین رعایت نکات گفته‌شده برای همه افراد از کم‌تجربه تا بسیار باتجربه ضروری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: