April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۳۲۵
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
افزایش خرید نفت خام روسیه از سوی هند به ارزهای محلی در سال جاری، میلیاردها دلار صرفه‌جویی برای دو کشور به ارمغان آورده است.

دلارزدایی در جهان با سرعت در حرکت است

از وبگاه واچر گرو (Watcher. Guru)، آمریکا در فوریه ۲۰۲۲ میلادی (بهمن ۱۴۰۱)، روسیه را به دلیل جنگ با اوکراین، تحریم کرد؛ از آن زمان تاکنون، هند با خرید نفت خام ارزان‌قیمت روسیه، از تحریم‌های اِعمال‌شده از سوی آمریکا بیشترین بهره را برده است.

روسیه نفت خام را با تخفیف به هند می‌فروشد و هر دو کشور عضو بریکس، تحریم‌های آمریکا را با موفقیت دور می‌زنند؛ تحریم‌های آمریکا به هند و روسیه، کمک کرده است تا نفت را با قیمت پایین‌تر و به ارز‌های محلی معامله کنند.

پس از اِعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، روسیه صادرات نفت خام خود به هند را ۲۲۰۰ درصد افزایش داد. این اقدام باعث شد، هند برای به دست آوردن نفت ارزان روسیه، هزینه آن را با ارز‌های محلی از جمله یوان چین بپردازد. این اقدام باعث شد، هند با کنار گذاشتن دلار آمریکا، در تبادل ارز خارجی ۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، اظهار کرد: بیشتر منابع انرژی ما به بازار‌های دیگر که روابط دوستانه‌تری با ما دارند، هدایت شده است.

وی گفت: عرضه نفت روسیه به هند در سال گذشته، ۲۲ برابر افزایش یافته است. عرضه به چین و سایر بازار‌ها نیز با افزایش همراه بوده است؛ این‌ها نتایج اقدام بزرگی است که در این صنعت انجام گرفته است.

عربستان سعودی نیز به روسیه کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند و معاملات نفتی را با موفقیت انجام دهد. این کشور، که عضو جدید بریکس به شمار می‌رود، نفت ارزان را از روسیه می‌خرد و آن را به بازار‌های اروپایی می‌فروشد.

در نهایت، ائتلاف بریکس همه تلاش خود را به کار بسته است تا دلار آمریکا را از همه معاملات بین‌المللی حذف کند.

هند سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است که پس از توقف خرید نفت روسیه توسط کشور‌های غربی بر سر جنگ اوکراین، به بزرگترین خریدار نفت دریابرد روسیه تبدیل شده است.

 

ضرورت جایگزینی ارز‌های ملی در مناسبات اقتصادی و تجاری

یکی از راهبرد‌های مهم ایران در توسعه همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه، جایگزینی ارز‌های ملی در مناسبات پولی و افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی است.

به تازگی هم رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین مطرح کرده است: حذف دلار از مبادلات اقتصادی - تجاری و استفاده از ارز‌های ملی در بستر همکاری‌های پولی و بانکی سوریه و ایران، حتما تراز تجاری دو کشور را به نفع اقتصاد ملی و مردم تغییر خواهد داد.

محمدرضا فرزین در ادامه اظهار کرد: افزایش مناسبات بانکی، تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دستور کار جدی تهران و دمشق است.

بحث دلارزدایی در جهان با پیشگامی روسیه و چین آغاز شد و اکنون بیش از پیش مورد توجه سایر کشور‌های دنیا قرار گرفته است و کشور ما نیز در این راستا در حال حرکت است، اقدامی که مخبر معاون اول رئیس جمهور در خصوص میزان اهمیت عملیاتی شدن آن اظهار می‌کند: دیگر دلار‌زدایی یک انتخاب داوطلبانه توسط کشور‌ها نیست، بلکه یک پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشور‌ها به پروژه سلاح‌سازی از دلار است. سلاح‌سازی از دلار در چند دهه گذشته از جمله مهم‌ترین عواملی است که کشور‌ها را وادار کرده به‌دنبال یافتن راهی برای رهایی از عواقب تحریم‌های دلاری احتمالی در آینده باشند.

سلاح‌سازی از دلار اقدامی که خود آمریکایی‌ها نیز به آن معترف هستند. موردی که اسکات بنت، افسر سابق عملیات روانی ارتش آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: اقتصاد کشور‌هایی که بر پایه دلار است ابزاری شده در دست آمریکایی‌ها تا هر بار به نوعی به ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی سایر کشور‌های جهان ضربه بزنند. سال‌هاست آمریکا با اعمال تحریم‌هایی که محوریت آن براساس دلار است تلاش کرده اقتصاد جهان را به نفع خود در تنگنا قرار دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: