May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تولید سنسور و گرمکن صندلی خودروی جدید به شرکت ایرانی واگذار شد
کد خبر: ۴۰۶۳۷۹
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
سایپا تولید سنسور و گرمکن صندلی خودروی جدید را به شرکت ایرانی واگذار کرد تا بیانگر گام های استوار این خودروساز بزرگ کشور در مسیر حمایت از دانش بنیان باشیم.

گام های استوار سایپا در مسیر حمایت از دانش بنیان

اهمیت علم در تولید بر هیچ کس پوشیده نیست، اما به واسطه بیگانگی صنعت و دانشگاه، سال‌ها با این مقوله بیگانه بودیم که از این ناحیه لطمه‌های جبران ناپذیری را متحمل شدیم. اما مقام معظم رهبری سال گذشته تحولی اساسی را در این زمینه رقم زدند و با نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» اهمیت پیوند دانش با تولید و اشتغالزایی را تاکید و تشریح کردند.

حرکت سایپا بر ولایتمداری

نامگذاری سال ۱۴۰۱ باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها به سوی دانش بنیان گام بردارند، به نوعی که در این سال قرارداد‌های بسیاری در زمینه دانش بنیان بسته شد تا جایگاه شرکت‌های دانش بنیان نهادینه شود. اما با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، این نگرانی وجود داشت که بار دیگر دانش بنیان به فراموشی سپرده شود و نامگذاری جدید باعث شود ظرفیت دانش بنیان به فراموشی سپرده شود. اما سایپا از این مقوله خارج نشد و همکاری از دانش بنیان را با تمام قوت و قدرت ادامه داد که منجر به توافق‌‎نامه همکاری مشترک میان شرکت طراحی و ساخت قطعات داخلی خودرو سایپا آذین و شرکت رویال توسعه پایدار شد. این قرارداد بین شرکت طراحی و ساخت قطعات داخلی خودرو سایپا آذین به عنوان خریدار و شرکت رویال توسعه پایدار به عنوان فروشنده با موضوع خرید گرمکن کفی و پشتی صندلی جلو خودرو اطلس منعقد شد و طرفین ملزم و متعهد به اجرای کلیه مفاد و شرایط آن شدند.

مدیران باورمندتر

در مراسم امضای این تفاهم نامه، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، پیوند دادن دانش بنیان‌ها با بازار را مهمترین حمایت از این شرکت‌ها دانست و گفت: کشور به واسطه شرایط جدید و مدیران باورمندتر نسبت به گذشته، عملیات کارسازی را در راستای متصل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به زنجیره ارزش پیش گرفته است. روح الله دهقانی افزود: سایپا نشان داد که این مجموعه به عنوان بخش مهم اقتصادی کشور، دغدغه ارتقای کیفیت محصولات دانش بنیان را دارد و پای کار افزایش محصولات فناورانه ایستاده که خود دغدغه‌ای مغتنم است.

 

بیشتر بخوانید :

تخت گاز سایپا یدک در تولید و توزیع قطعه



تولید چاپگر پس از ۵ سال

از سوی دیگر دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با تاکید بر اینکه شرکت فناور رویال توسعه پایدار با بهره گیری از دانش روز دنیا اقدام به ساخت اسلیپ رینگ‌ها و ربات‌های با استاندارد جهانی کرده گفت: حدود پنج سال پیش بود که شرکت دانش‌بنیان رویال توسعه پایدار به پیشنهاد ستاد توسعه فناوری نانو، وارد فرآیند تولید و توسعه محصولات حوزه الکترونیک چاپی با استفاده از مواد نانو متری شد. عماد احمدوند گفت: رویال توسعه پایدار در نتیجه، چاپگری به بازار عرضه کرده که با کمک جوهر‌های نانویی می‌تواند محصولاتی نظیر گرمکن صندلی و حسگر و پنل خودرو‌ها تولید کند. دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تعاملات مستمر این شرکت دانش بنیان با حوزه‌های مختلف خودرو از جمله شرکت سایپا و تامین کننده‌های این حوزه، گفت: در راستای توسعه این فناوری، ستاد توسعه نانو حمایت‌های سازنده‌ای را در پیش گرفت و این حمایت ها، منجر شد که یک مجموعه صنعتی بزرگ و مهم، شرکت رویال توسعه پایدار را به عنوان یکی از تامین کننده‌های سایپا پذیرش کند.

افزایش خروجی سایپا در دولت سیزدهم

همچنین مدیرعامل سایپا بر حمایت ویژه از دانش بنیان‌های حوزه خودرو تاکید کرد و افزود: تمام کشور‌های برتر دنیا از مسیر دانش‌بنیان ها، بازار را به دست آورده اند. محمدعلی تیموری یکی از ضعف‌های شرکت‌های بزرگ دانش بنیان را، نبود زیرساخت‌های تولید دانست و گفت: شرکت زیان‌ده امکان فعالیت در زمینه دانش‌بنیان‌ها را ندارد؛ ما در سایپا از چنین شرکت‌هایی حمایت می‌کنیم. وی با یادآوری اینکه حمایت‌های صورت گرفته باعث شد در سال ۱۴۰۱ هیچ یک از شرکت‌های قطعه ساز زیان‌ده نباشند گفت: این حمایت هاست که کمک می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بازوی علمی شرکت‌های قطعه ساز، کنار یکدیگر بایستند. مدیرعامل سایپا شرکت‌های دانش‌بنیان را بهترین مرکز تحقیق و توسعه دانست و اعلام کرد: محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق شدند پروژه دانش بنیان طراحی و ساخت خودرو شاهین هیبرید را به پایان برسانند.

ارتباط دوطرفه صنعت و دانشگاه

تیموری از آمادگی سایپا برای بهره گیری از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه خودروسازی و قطعه سازی خبرداد و گفت: دانشگاه‌های ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود. سعی می‌کنیم با تمام شرکت‌های دانش بنیان خصوصی، دانشگاه‌ها و … که در این حوزه توانمندی دارند قرارداد ببندیم. به گفته او، سایپا در دولت سیزدهم سعی کرد به اندازه تمام سال‌های فعالیت خود محصول تولید کند که این موفقیت حاصل تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه ساز بود.

رشد تکنولوژی الکترونیک چاپی

در ادامه مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان رویال توسعه پایدار با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر تکنولوژی الکترونیک چاپی در حال رشد بوده گفت: در همین راستا اقدام به ساخت پرینتر مربوطه و خدمات متنوعی در این زمینه همچون تولید انواع مدار‌های مختلف، تولید انواع صفحات گرمکن، تولید صفحات شیلد و … کردیم. علی قره خانی افزود: با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: