May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۳۹۳
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
0

آذر ثبات سه ماهۀ قیمت میلگرد آجدار را شکست!

اکثر برندهای تولیدکننده داخلی، قیمت میلگرد آجدار خود را طی آذر ماه و به ويژه نیمه دوم این ماه، افزایش داده اند. اگر چه میزان رشد نرخ فروش میلگرد برای برندهای مختلف یکسان نبوده، اما روند کلی برای همه این کارخانه‌ها، طی هفته‌های اخیر صعودی بوده است. علاوه بر بازار فولاد، قیمت فروش میلگرد در رینگ فیزیکی بازار بورس هم افزایش پیاپی را نشان می‌دهد. به گونه ای که نرخ فروش این مقاطع فولادی در بورس کالا، تا حد زیادی به قیمت فروش بازار آزاد آن نزدیک شده است. رشد قیمت پایه میلگرد آجدار، امروز شنبه ۲۵ آذر ماه هم در معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس قابل مشاهده بود. افزایش متداوم نرخ فروش میلگرد در بازار و به‌خصوص بورس کالا، دلایل گوناگونی دارد. مهمترین آن‌ها رشد قیمت مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و شمش فولادی است.

محدودیت‌های گازی برای کارخانه‌های تولید محصولات میانی زنجیره فولاد از جمله آهن اسفنجی، طی سال‌های اخیر همواره مشکل ساز بوده است. این محدودیت‌های تامین انرژی و گاز به احتمال زیادی امسال هم گریبان گیر کارخانه‌های فولادی شود. افزایش پی در پی قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی بورسی طی سه هفته گذشته، مهر تاییدی بر این ادعا است. این موضوع باعث شده تا علیرغم ثبات یک ماهه نرخ ارز، قیمت میلگرد آجدار در نیمه دوم آذر ماه هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد افزایش یابد. زیرا دلار طی بازه زمانی یک ماهه اخیر، در کانال ۵۰ هزار تومان قرار داشته و در همین محدوده در نوسان بوده است. در این لحظه هم قیمت دلار در بازار آزاد، ۵۰ هزار و ۳۴۰ تومان می‌باشد که نسبت به روق قبل، ۴۰ تومان کاهش را تجربه می‌کند. بنابراین تاثیری در نوسانات قیمت میلگرد ندارد.

کاهش عرضه و افزایش قیمت میلگرد آجدار در رینگ فیزیکی بورس کالا

بررسی معاملات میلگرد آجدار در بازار فیزیکی محصولات صنعتی و معدنی بورس، از یک سو افزایش قیمت پایه این محصول و از سوی دیگر کاهش حجم عرضه آن را نشان می‌دهد. در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، ۱۹۰‌ هزار و ۲۵۸ تن میلگرد آجدار با قیمت پایه ۲۰‌ هزار و ۸۴۱ تومان در بورس عرضه شد. حجم و قیمت عرضه میلگرد هفته گذشته در همین تالار، به ترتیب ۲۷۰‌ هزار و ۴۸ تن و ۲۰‌ هزار و ۶۵۹ تومان بود. طبق این آمار، حجم عرضه حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و قیمت میلگرد آجدار در بازار فیزیکی بورس با حدود ۰.۹ افزایش همراه شده بود. این افزایش قیمت‌ها تا حد زیادی موجب کاهش تقاضا برای خرید میلگرد از بورس شده است. طوری که از حدود ۱۹۰ هزار تن میلگرد عرضه شده در 23 آذر ماه، تنها حدود ۶۲ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت.

عرضه میلگرد در اولین روز هفته جاری یعنی شنبه ۲۵ آذر ماه، موضوع کاهش حجم و افزایش قیمت پایه میلگرد را به خوبی تایید کرد. امروز ۲۲ هزار و ۷۱۴ تن میلگرد با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۲۵ تومان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا ارائه شد. کاهش حجم عرضه میلگرد در این تالار به وضوح قابل مشاهده بوده و قیمت پایه آن هم مجددا نسبت به روز کاری قبل یعنی چهارشنبه، ۰.۹ درصد افزایش را ثبت کرد. اگر چه افزایش قیمت مواد اولیه نظیر آهن اسفنجی و شمش مهمترین دلایل رشد پیوسته نرخ فروش میلگرد آجدار در بورس محسوب می‌شوند، اما به هر حال موجب کاهش تمایل خریداران شده است. زیرا قیمت میلگرد آجدار در بورس کالا، تا حد زیادی به قیمت آزاد این محصول نزدیک شده و خرید میلگرد از بازار فیزیکی دیگر چندان توجیه اقتصادی ندارد.

نوسانات قیمت میلگرد در بازار فولاد

نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد هم طی آذر ماه با افزایش همراه بوده است. علیرغم این که اکثر برندهای مطرح میلگرد دو ماه اول پاییز روند کاهشی قیمت‌ها را تجربه کردند، اما از ابتدای آذر به ویژه نیمه دوم، کم کم قیمت میلگرد خود را افزایش دادند. امروز شنبه ۲۵ آذر ماه، قیمت فروش میلگرد تعدادی از برندها با نوسانات افزایش و کاهشی همراه بود و بخش قابل توجهی از کارخانه‌ها هم محصولات شان را بدون نوسان عرضه کردند. با وجود ثبات نسبی نرخ ارز و ثبات دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی، انتظار می‌رود با افزایش قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و شمش ناشی از احتمال محدودیت‌های گازی، باز هم شاهد افزایش قیمت میلگرد آجدار باشیم.

آذر ثبات سه ماهۀ قیمت میلگرد آجدار را شکست!

فولاد میانه از جمله برندهایی می‌باشد که از ابتدای آذر ماه به جز یکی دو روز اخیر، یک روند صعودی را در قیمت میلگرد به ثبت رسانده است. برای نمونه، نرخ فروش میلگرد آجدار میانه از ۲۰ هزار و ۴۶ تومان در ابتدای ماه تا ۲۲ هزار و ۵۲۳ تومان افزایش داشت. اما طی یکی دو روز با اصلاح قیمت همراه شده و در معاملات روز جاری، با نرخ ۲۱ هزار و ۴۲۳ تومان به فروش رسید.

میلگرد آجدار ظفربناب هم شرایط مشابه با میلگرد میانه را تجربه می‌کند. به گونه ای نرخ فروش میلگرد ۱۲ این کارخانه از ۲۰ هزار و ۶۵۲ تومان در ابتدای ماه، تا ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان هم بالا رفت. اما در معاملات امروز با اصلاح قابل توجه، هر کیلوگرم میلگرد آجدار ظفربناب با قیمت ۲۲ هزار و ۲۰۲ تومان عرضه شد.

برخی برندهای میلگرد مانند کارخانه فولاد راد همدان هم از ابتدای آذر تا همین امروز، به صورت پیوسته و تدریجی افزایش قیمت را ثبت کرده اند. میلگرد ۱۲ راد همدان در معاملات امروز با نرخ هزار و ۷۹۹ تومان به فروش رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: