April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۴۰۶
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند مثل بخش دولتی از طریق عرضه اوراق مرابحه ارزی، تامین مالی و حمایت شود.

بخش خصوصی به تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی نیازمند است

شرایط اقتصادی و تولیدی کشور وضعیت مطلوبی ندارد، مردم برای رویارویی با چالش‌های اقتصادی و معیشتی با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز اسیر بازی غیر‌قابل پیش‌بینی تورم و گرانی شده‌اند.

تعامل و همکاری بین دولت و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی اقتصاد کشور که بخش‌های مختلف تولید و صنعت از یکسو و مردم از سوی دیگر، فشار‌های زیادی را به‌دلیل تحریم‌ها و تورم تحمل می‌کنند بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در حال حاضر به‌دلیل اینکه مشکلات زیادی در شرایط تحریمی و گرانی، بر اقتصاد کشور تحمیل شده است، در کنار تکلیفی که دولت در قانون بهبود فضای کسب‌وکار در تعامل با بخش خصوصی به دوش دارد، همکاری دولت و بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری لازم است.

رونق اقتصادی و تولید در کشور زمانی به شکوفایی می‌رسد که مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید افزایش یابد و دولت امکانات و ابزار‌های فعالیت تولیدی در کشور را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد. صنعت بخش خصوصی یکی از موتور‌های محرک اقتصاد ایران است. ولی به دلیل مسائل مالی، صنایع در بخش خصوصی مشکلات ریز و درشت فراوانی دارد که مانع بزرگی برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است.

بخش خصوصی به تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی نیازمند است

مسعود گلشیرازی؛ عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اظهار امیدواری به تامین مالی بخش تولید از طریق عرضه اوراق مرابحه ارزی گفت: کلیات طرح انتشار و عرضه اوراق مرابحه ارزی توسط مرکز مبادله ایران، اتفاق مثبت و امیدوارکننده‌ای است که قطعا می‌تواند با تامین مالی مطلوب، چرخ صنعت و تولید کشور را به گردش در آورد و باعث رونق تولید شود، اما آنطور که در نخستین مرحله این طرح مشخص شد، گویا تامین مالی از این طریق، فقط شامل واحد‌های تولیدی بخش دولتی می‌شود.

وی ادامه داد: مطمئنا با عرضه اوراق مرابحه ارزی، بخشی از سرمایه‌های سرگردان به سمت و سوی بخش مولد باز خواهد گشت و همچنین می‌تواند در بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار موثر باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که روند تولید و صادرات توسط بخش خصوصی با توجه به دارا بودن بخش عمده‌ای از سهم تجارت و اقتصاد کشور هم نیازمند چنین طرح‌هایی است. به‌طوری که تمهیداتی فراهم شود تا در کنار تامین مالی برای بخش دولتی از طریق اوراق مرابحه ارزی، بخش خصوصی هم بتواند در چارچوب همین طرح‌ها مورد حمایت قرار گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سیاست گذاران و متولیان عرضه اوراق مرابحه ارزی اگر به رشد و شکوفایی روز افزون بخش سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه‌های بزرگ دولتی می‌اندیشند، باید به این نکته توجه کنند که تامین مالی بخش خصوصی از این طریق می‌تواند بازده و تاثیر اوراق مرابحه ارزی را چند برابر کرده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان و موجود در بازار‌های سکه و طلا و ارز را به بخش مولد اقتصاد سوق دهد.

گلشیرازی با اشاره به تجربیات سال‌های گذشته در خصوص تامین مالی بخش خصوصی از طریق بورس افزود: ما در دهه ۹۰ نیز تجربه مشابهی داشتیم، اما به سرانجام نرسید. به‌طوری که محدودیت وعدم توانایی تعهدات مالی شبکه بانکی و بازار سرمایه باعث شد این مساله از طریق بورس صورت گیرد که این روند نیز چندان اجرایی نشد و بسیاری از طرح‌های بخش خصوصی در تامین مالی به مشکل برخورد. به همین دلیل معتقدم تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی، می‌تواند کمک بزرگی به بخش خصوصی باشد و مشکلات سال‌های اخیر را تا حد زیادی برطرف سازد.

 

رونق تولید با حمایت از بخش خصوصی

سرمایه‌گذاری در هر کجای کشور نیاز بسیار مبرم به امنیت، حمایت مالی و آماده کردن زیر ساخت‌ها دارد. تا امنیت سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها در ایران ایجاد نشود، کاهش رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت تولید کشور موضوعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اگر می‌خواهیم اقتصاد قوی و قدرتمندی داشته باشیم، باید دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در زمینه فعالیت بخش خصوصی اهمیت بیشتری قائل شده و با حمایت‌های مناسب و تخصصی، امنیت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. دولت باید بستر و مقدمات زیر ساختی را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی آماده کند و صنعت تولید را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

کم توجهی به تولیدکنندگان بخش خصوصی و تکیه بر واردات کالا‌های خارجی، برخوردی منفعلانه است و در آینده‌ای نزدیک ایران را مثل برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به مصرف کننده تبدیل می‌کند که البته این روند در نهایت موجب وابستگی روز افزون کشور به قدرت‌های جهانی می‌شود.

همسویی و همکاری دولت با بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری و مداخلات غیرضروری دولت در بازار و دوری از اقتصاد دستوری و پایبندی به قواعد اقتصاد بازار رقابتی و اجتناب از بنگاه‌داری توسط دولت و ایجاد امنیت اقتصادی و مالی، حمایت قضائی و قانونی از تولیدکنندگان و صنعت گران در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، فروش و بازاریابی می‌تواند خیلی از مسائل و مشکلات بخش خصوصی را حل کند و باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شود. باید از ظرفیت‌های خوب بخش خصوصی در تولید و رونق اقتصادی کشور استفاده کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: