کد خبر: ۴۰۶۵۵۱
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
به گفته مسئولان بیمه، بلاتکلیفی بحث خودرو‌های متعارف و نامتعارف در قانون، موجب سرگردانی ۲۵ میلیون دارنده بیمه شخص ثالث در کشور شده که چشم‌انتظار تعیین تکلیف در مجلس است.

اصلاح قانون بیمه شخص ثالث درباره خودرو‌های نامتعارف همچنان منتظر نظر مجلس

در روز‌های پایانی سال گذشته قوه قضائیه نرخ دیه ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، اما حالا یک بند قانونی وابسطه به این نرخ درد ساز شده است!

قانونی که توکلی دبیر کارگروه خودرو سندیکای بیمه‌گران در رابطه با آن به رسانه ملی گفته بود؛ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث برای حمایت از اقشار کم برخوردار که عمدتا دارای خودرو‌های ارزان قیمت بودند با موضوع تقسیم‌بندی خودرو‌ها به دو گروه متعارف و نامتعارف وضع شد.

بر اساس این قانون خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از نصف دیه ماه حرام باشد خودروی غیرمتعارف محسوب می‌شود؛ به عبارتی با توجه به نرخ دیه امسال خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان نامتعارف به حساب می‌آیند و این یعنی مالکان آن‌ها به اندازه یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومانی خسارت دریافت می‌کنند. با این حساب و با توجه نرخ خودرو‌ها بسیاری از اتومبیل‌های داخلی نیز غیرمتعارف محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است.

موضوعی که مسئولان در اردیبهشت ماه اعلام کردند، لایحه‌ای از سوی وزارت اقتصاد به مجلس پیشنهاد شده است تا لفظ خودروی متعارف و نامتعارف در آن تغییر کرده و بی‌اثر شود همچنین یک تبصره را به ماده ۹ اضافه که در آن قید می‌شود شرکت‌های بیمه‌گر مکلف هستند تا سقف تعهد مالی خودشان را صرف نظر از متعارف و یا نامتعارف بودن خودرو نسبت به مقصر حادثه ایفا کنند که این اصلاح بخش عمده‌ای از مشکلات را پوشش خواهد داد.

روندی که طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تایید آن گفته بود: اکنون اصلاحات از کمیسیون عبور کرده است و امیدوارم در نوبت صحن مصوب شود و شاید بعد از عید فطر نوبت آن شود.

حالا با گذشت بیش از هفت ماه از این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او گفت: در ارتباط با این موضوع یعنی بحث خودرو‌های متعارف و نامتعارف به سبب آن که این مورد در قانون وجود دارد هرگونه تغییر در آن نیازمند تغییرات قانونی است و در کل قانون هیچ اشکالی وجود ندارد مورد مشکل تغییرات نرخ خودرو‌ها است که سبب شده این تبصره کارایی خود را از دست دهد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: تنها راهی که وجود داشت این بود که از مجلس درخواست کنیم این قانون را اصلاح کند با رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضای آن جلساتی را برگزار کردیم در نهایت تایید شد و متنی نوشته و به کمیسیون اقتصادی رفت. آخرین پیگیری بیمه مرکزی این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به جد پیگیر این تغییرات است و مجدد این موضوع به صحن رفته، ولی به سبب این که اولویت چهارم بوده مطرح نشده است.

او می‌گوید: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم این موضوع را در اولویت قرار دهند و سریع‌تر در صحن مطرح و مصوب شود چرا که ۲۵ میلیون بیمه شده ثالث ما گرفتار است و با وجودی که بسیاری از آن‌ها بالاترین سقف بیمه را پرداخت می‌کنند، اما بیمه مطابق قانون، امکان پرداخت خسارت به آنان را ندارد و اگر این موضوع مصوب شود گره از کار مردم باز خواهد شد. اکنون شرکت‌های بیمه بدون دریافت حق بیمه اضافه‌تر بناست این بحث متعارف و نامتعارف را کنار گذارند و تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه خسارت را پرداخت کنند که این برای شرکت‌های بیمه بار مالی می‌آورد و باید قانون اصلاح شود.

مشعلچی می‌گوید: تا خودرو ۶۰۰ میلیون تومان هر خسارتی وارد شود شرکت‌های بیمه مبلغ آن را پرداخت می‌کنند، اما خودرو‌های بالاتر از ۶۰۰ میلیون تومانی به طوری مثال یک خودور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اگر دچار مشکل شود و یک هزینه ۳۰ میلیون تومانی داشته باشد، به سبب این که جزء گروه نامتعارف محسوب می‌شود خسارت پرداختی نصف خواهد شد.

به گفته مسئولان، برای اینکه مردم کمتر دچار چالش شوند، اصلاح و تغییرات قانونی که باتوجه به نرخ دیه تعیین شده است، یک ضرورت محسوب می‌شود؛ حالا باید منتظر ماند و دید که قرار است برای این قانون و لفظ متعارف و نامتعارف بودن خودرو‌ها در حوزه بیمه شخص ثالث چه تصمیمی گرفته شود؟

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: