May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۶۶۴
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
اسماعیلی گفت: با انجام عملیات اجرایی مجموعه تئاترشهر، یکی از بزرگترین دغدغه‌های هنرمندان برطرف خواهد شد.

یکی از بزرگترین دغدغه‌های هنرمندان برطرف خواهد شد

مراسم احداث حریم تئاتر شهر با حضور جمعی از پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از هنرمندان مختلف نظیر رحمت امینی، کیومرث مرادی، محمد حاتمی، کاظم هژیرآزاد، حمیدرضا نعیمی که درباره لزوم وجود حریم مجموعه صحبت می‌کردند و همچنین تصاویری از نزاع خونین رخ داده در پیرامون تئاتر شهر، پخش شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد)، کاظم نظری (مدیرکل هنر‌های نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی)، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر تئاتر شهر)، رضا بنفشه‌خواه، آتش تقی‌پور، حسن دادشکر، سیاوش طهمورث، مجید قناد، رضا فیاضی، شکرخدا گودرزی، ایرج راد، داریوش ارجمند، محمود فرهنگ، پریسا مقتدی، محمد قدس، اسماعیل خلج، تاجبخش فناییان، خسرو احمدی، محمدامین سعدی، ابوالفضل همراه، کاظم هژیرآزاد، هادی حوری، قاسم زارع، امیرحسین شفیعی، حسین مسافرآستانه، مهدی حامد‌سقایان، مقصود نعیمی‌ذاکر و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه در این برنامه حضور داشتند.

محمود سالاری، معاون امور هنری در ابتدای این مراسم گفت: «اهتمام وزیر ارشاد، باعث فرجام نیک این موضوع شد و خوشحالم که امروز یک تقاضای چندساله اهالی تئاتر به سرانجام رسید. جمع کردن نظر هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کار سختی بود که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه مراسم، گفت: در مدتی که در وزارتخانه بودم در همان بازدید‌های اولیه از مجموعه، با مطالبات جدی ایجاد حریم مواجه شدم. باید همکاری با میراث فرهنگ و شهرداری شکل می‌گرفت. باید طراحی نیز متناسب با تئاتر شهر انجام می‌شد.

اسماعیلی یادآور شد: وقتی قرار است یک کار مهم انجام شود شایعاتی مطرح می‌شود که همه را نگران می‌کند. تاکید من این بود که کار باید با نظر هنرمندان پیش برود.

وزیر ارشاد تاکید کرد: تئاتر شهر قلب تپنده هنر ایران و متعلق به مردم و هنرمندان است. بازسازی داخل مجموعه نیز در دست برنامه‌ریزی و انجام است.

اسماعیلی تصریح کرد: به زودی ساخت بزرگترین مجموعه هنری در یکی از بهترین نقاط تهران آغاز خواهد شد. فناوری‌های نوین مورد نظر قرار گرفته است و گام بلندی برای توسعه فضا‌های فرهنگی و هنری برداشته می‌شود. تئاتر در کشور ما روز‌های پر رونق‌تری راپیش رو دارد. تلاش می‌کنیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی اظهار کرد: سالی که سپری کردیم از پر رونق‌ترین سال‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. رئیس جمهور پیگیر مسائل فرهنگی و هنری هستند و بنده همیشه گزارش‌هایی را درباره این مهم ارائه می‌دهم.

داریوش ارجمند: هنرمندان بزرگ تئاتر از شهرستان‌های ایران هستند

در ادامه، داریوش ارجمند، بازیگر پرسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: «من افتخار می‌کنم که از شهرستان می‌آیم، چون همه هنرمندان بزرگ از شهرستان‌های ایران هستند. من همیشه حسرت داشتم که قدم روی صحنه تئاتر شهر بگذارم و فقط یک‌بار افتخار پیدا کردم که پا روی این صحنه بگذارم.»

او ادامه داد: «امیدوارم این دوره جدید با مدیریت سیدجواد طاهری در کنار حفظ و حراست از بنا و تاریخ تئاتر شهر، از هنرمندان هم حفاظت شود.»

ارجمند توضیح داد: «از طراح این حریم هم ممنونم، خیلی خوب و بادانش انجام شده و برآمده از طراحی تئاتر شهر است طوری که نمی‌توان تفکیک کرد که طرح از طراح اصلی بناست یا خیر.»

او گفت: «خوشحالم که بودجه توسط سکان‌داران داده شد و امیدوارم که تئاترشهر واقعاً متعلق به همه مردم هنرمندان باشد.»

ارجمند تأکید کرد: «همیشه تیغ تیز به‌سوی کارگزاران فرهنگی است. هنرمندان هم باید خودشان را ارتقا دهند. هنرمند برای مردم است و باید آن‌ها را جذب کند. ما باید به‌طرف مردم برویم و باید حق‌الزحمه‌مان را از مردم بگیریم. دولت نمی‌تواند حق هنرمندان را بدهد. باید کمک دولتی باشد، ولی اگر می‌خواهیم هنر ارزنده داشته باشیم باید مورد تأیید مردم باشد. بدون مردم، هنر ارزشی ندارد. من نباید برای وزیر و مدیران کار کنم. من باید کاری کنم که مردم دوست داشته باشند. ببینید هنرمندان بزرگ جهان چگونه زندگی کرده‌اند.»

او تأکید کرد: «اگر مردم کنار هنرمندان نباشند، باید کار را رها کنند، چون با چشمداشت به دولت نمی‌شود. ما دور هم هستیم تا به مردم نزدیک شویم. از آقای اسماعیلی ممنونم که تلاش کردند بعد از ۲۰ سال حریم این مجموعه رعایت شود و آشغال‌های اطراف زدوده شود و مردم با شعف وارد این مجموعه شوند.»

همچنین در ادامه این مراسم، ایرج راد، هیئت‌مدیره خانه تئاتر دیگر هنرمند حاضر در این رویداد گفت: «تئاتر شهر برای همه هنرمندان مکان ویژه و جایگاه ارزشمندی است. در سال ۱۳۴۶ کلنگ این ساختمان زده شد و مهندس سردار افخمی مأمور ساخت اینجا شد و در ۱۳۵۱ به اتمام رسید. در ابتدا برای ارکستر مجلسی تلویزیون ساخته شد بعد در اختیار جشن هنر شیراز و سپس وزارت فرهنگ و هنر آن زمان رسد و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.»

او ادامه داد: «ما در خانه تئاتر وقتی لطمه‌ای به اینجا وارد شد وارد عرصه می‌شدیم. زمانی قرار بود پهنه رودکی نام‌گذاری شود و سالن‌های نمایش و فرهنگی ساخته شود و جایگاه‌هایی فرهنگی-هنری در نظر گرفته شود، ولی به انجام نرسید.»

راد تأکید کرد: «مشکل دیگر ما متروی تهران بود که قرار بود از نزدیکی این بنا و جایگاه حوض در محوطه تئاتر شهر عبور کند که نگران تأثیرات مترو بر بنا بودیم و طی جلسات این مکان تغییر پیدا کرد. باز هم بابت ورودی و خروجی مترو مسئله داشتیم که جلوی تئاتر شهر نباشد و خوشبختانه آن هم تغییر کرد. تعیین فضای پارکینگ در جنوب ساختمان بر اساس گودبرداری‌های انجام‌شده باعث شد تا بخشی از سالن قشقایی ترک بخورد و راه‌پله‌ها وضعیت بدی پیدا کرد که آن هم ترمیم شد.»

ایرج راد تأکید کرد: «طبق نقشه ساختمان مسجد ولیعصر، جلوی تئاتر شهر مسدود می‌شد؛ بنابراین با هماهنگی و صحبت با سازندگان بنا تصمیم گرفته شد تا شیبی در نظر گرفته شود و دید کلی بنای تئاتر شهر از بین نرود.»

او افزود: «سال‌ها به دنبال حریم تئاتر شهر بودیم تا درخور ارزش اهالی تئاتر و این مجموعه باشد. سال‌ها در این مکان برای اهالی هنر ایمنی و امنیت وجود نداشت و جلسات متعددی تشکیل شد و سال‌ها طول کشید، اما طرح حریم به نتیجه نرسید.»

راد گفت: «امروز خوشحالم که این مهم در حال شکل‌گیری است؛ امری که باعث خوشحالی اهالی تئاتر خواهد شد.»

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ طرح حریم مجموعه تئاتر شهر زده شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: