با گذشت ۱۰۰ روز از آغاز سال زراعی؛
کد خبر: ۴۰۶۹۵۴
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به مرحله داشت گندم، کشاورزان نسبت به تاخیر در اعلام نرخ گلایه‌مند هستند که مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید به این امر ورود کند.

نرخ خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف است

علیقلی ایمانی مدیر بنیاد ملی گندمکاران گفت: در جلسه ۲۲ شهریور شورای قیمت گذاری با اکثریت آرا، نرخ خرید تضمینی گندم مصوب شد و همواره مصوبه شورا کاملا قانونی است. براساس قانون خرید تضمینی حداکثر یک هفته پس از تصویب، نرخ باید توسط رئیس شورا اعلام شود که متاسفانه با گذشت بیش از سه ماه این امر محقق نشده است.

ایمانی ادامه داد: بنابر اذعان رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی برای تعیین یارانه آرد هستیم که در نهایت براساس یارانه‌ای که در مجلس مصوب و ردیف اعتباری داده شود، یارانه منابع خرید تضمینی گندم را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه خرید تضمینی ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم بیش از ۲۰۰ همت اعتبار نیاز دارد، افزود: بنده معتقدم علت تعلل وزارت جهاد برای آن است که پس از تامین منابع، نرخ اعلام شود. در غیراین صورت دلیلی برای عدم اعلام نرخ وجود ندارد چراکه مصوبه شورا قانونی است.

او با بیان اینکه مصوبه شورا در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم لازم الاجراست، گفت: با توجه به تاخیر وزیر جهاد در اعلام نرخ، کشاورزان گلایه‌مند هستند که برای ادامه کار چه باید کنند. نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم، سودحداقلی را برای کشاورزان در بردارد. از این رو انتظار کشاورز برآن است که هرچه سریع‌تر اعلام شود تا در مرحله داشت تکلیف خود را بداند و بتواند برای میزان کود و سم مصرفی، آب مصرفی و ریز مغذی هزینه کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم گذشت مهلت یک هفته‌ای مجلس، نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نشده است و کماکان منتظر اعلام نرخ هستیم و مجلس بر قانون باید نظارت کند تا هرچه سریع‌تر این نرخ اعلام شود.

او با بیان اینکه نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو با احتساب تورم ۳۰ درصد لحاظ شده است، گفت: در جلسه شورا نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب تورم ۳۰ درصد مصوب شد و همواره ذیل آن تبصره اصلاح قیمت در صورت افزایش تورم را داریم. با توجه به آنکه امنیت غذایی و نان مردم با گندم گره خورده است، امیدواریم نرخ هرچه سریع‌تر اعلام شود تا کشاورزان دلگرم شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: