May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۳۱۲
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
0
همزمان با رسوایی ناشی از مخفی‌کاری پنتاگون در ارائه اطلاعات درباره بستری‌شدن لوید آستین، برخی از جمهوریخواهان آن را عامل سلب اعتماد به دولت بایدن دانستند.

رسوایی پنهان‌کاری پنتاگون: از سلب اعتماد به دولت تا درخواست برکناری «لوید آستین»

روزنامه گاردین نوشت: لوید آستین به‌دنبال پنهانکاری وزارتخانه‌اش درباره بستری‌شدن یک هفته‌ای وی در بیمارستان گفت «مسئولیت کامل» این مخفی‌کاری را به‌عهده می‌گیرد.

در حالی که هنوز مشکل پزشکی وزیر دفاع آمریکا برای بستری‌شدن در بیمارستان نامشخص است آستین از این پناهنکاری پنتاگون عذرخواهی کرده، اما هنوز سوالاتی درباره روند درمان و چرایی مخفی‌نگه‌داشتن آن وجود دارد.

آستین ۷۰ ساله روز اول ژانویه به‌خاطر آنچه که پنتاگون «مشکلات ناشی از یک روش پزشکی انتخابی» خواند، در مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید بستری شد.

پنتاگون هنوز جزئیاتی را درباره علت درمان آستین و این‌که آیا او در هفته گذشته بیهوش بوده یا نه، را منتشر نکرده و جزییاتی درباره زمان مرخص شدن او از بیمارستان ارائه نداده است.

بیانیه آستین در عذرخواهی از مردم زمانی منتشر شد که خبرگزاری آسوشیتد پرس به‌نقل از دو مقام دولت بایدن گزارش داد که مقامات ارشد پنتاگون و اعضای کنگره درباره بستری‌شدن آستین تا روز‌ها بی‌اطلاع بودند.

دو نفر از مقامات دولتی آمریکا که اجازه اظهارنظر علنی درباره این موضوع را نداشتند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند پنتاگون تا روز پنجشنبه از اطلاع‌رسانی به شورای امنیت ملی کاخ‌سفید یا جیک سالیوان مشاور ارشد این شورا خودداری کرد.

مشخص نیست که این اطلاعات تا چه‌اندازه حتی در دولت جو بایدن، به اشتراک گذاشته شده است. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت که بایدن تنها عصر پنجشنبه از این موضوع مطلع شد.

جایگاه آستین در رتبه‌بندی فرماندهی ارتش آمریکا درست زیر جایگاه بایدن قرار دارد و وظایف او مستلزم این است که در لحظه در دسترس باشد تا به هر نوع بحران امنیت ملی پاسخ دهد.

راجر ویکر عضو ارشد کمیته خدمات نیرو‌های مسلح سنای آمریکا پنتاگون را به‌شکست در اطلاع‌رسانی فوری به کنگره درباره چنین مسائلی طبق قانون، متهم کرده است.

این سناتور با اشاره به شکست‌های قبلی دولت آمریکا در ارائه اطلاعاتی سریع در خصوص مسائل امنیت ملی گفت که این موضوع اعتماد مردم به دولت بایدن را تضعیف می‌کند.

وی به پنهانکاری دولت آمریکا در موضوع پرواز یک بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا در سال گذشته اشاره کرد و در بیانیه‌ای نوشت: وقتی که یکی از دو مقام فرماندهی ملی کشور نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، خانواده‌های نظامی، اعضای کنگره و افکار عمومی آمریکا مستحق آن هستند که کاملا از شرایط آگاه باشند.

سازمان غیرانتفاعی «گزارشگران و ویراستاران نظامی» نیز که اخبار نظامی در آمریکا را پوشش می‌دهد گفت انتشار اطلاعات درباره این موضوع در عصر جمعه را که خوانندگان آنلاین اخبار به‌طور معمول کمتر هستند در راستای حفظ سنت ابهام و فقدان شفافیت است.

موضوع پنهانکاری پنتاگون درباره بستری‌شدن آستین خشم دیگر جمهوریخواهان را نیز برانگیخته است.

تارنمای آکسیوس در این زمینه نوشت:جمهوریخواهان کنگره به گزارش‌ها درباره تاخیر چند روزه پنتاگون درباره بستری‌شدن مقام ارشد کشور با خشم واکنش نشان دادند.

برخی از قانونگذاران حزب جمهوریخواه اکنون خواستار شهادت‌دادن آستین یا حتی برکناری او درباره چیزی هستند که به‌زعم آن‌ها «شکست جدی» در ارتباطات توصیف می‌شود.

جیم بنکس عضو جمهوریخواه کمیته خدمات نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به آکسیوس گفت که چنین وضعیتی بسیار نگران‌کننده است. به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری هم درباره موضوع بستری‌شدن آستین اطلاعی نداشت.

به نوشته تارنمای پولیتیکو، بایدن احتمالا در نشست سالیوان با خبرنگاران از این موضوع آگاه شده است.

بنکس گفت که آستین از روز اول هم دردسر بود و باید با کسی جایگزین شود که به‌جای پیشبرد اهداف سیاسی دولت بایدن بر آماده کردن ارتش برای جنگ و پیروزی در جنگ تمرکز کند. دیگر بس است.

تام کاتن سناتور عضو کمیته نیرو‌های مسلح، در بیانیه‌ای پنهانکاری پنتاگون را شکست تکان‌دهنده خواند و گفت باید منتظر عواقب آن بود.

حتی برخی از جمهوری‌خواهان که تا حدی خصومت کمتری با دولت بایدن دارند نیز از این لاپوشانی پنتاگون انتقاد کرده‌اند.

دان بیکن ژنرال میانه‌رو سابق نیروی هوایی و عضو جمهوریخواه کمیته نیرو‌های مسلح، گفت: درست نیست که رهبری وزارت دفاع به کاخ سفید اطلاع نداده است. فرماندهی و کنترل هسته‌ای اولویت شماره یک است. در زنجیره فرماندهی نقش وزیر دفاع مهم است. آشفتگی در اینجا قدرت بازدارندگی را تضعیف می‌کند.

ریک اسکات در شبکه اجتماعی ایکس نیز نوشت آستین باید فوراً به [کمیته خدمات نیرو‌های مسلح]بیاید، توضیح دهد که چرا این اتفاق افتاد و چه‌کسی کمک کرد تا این موضوع پنهان بماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: