کد خبر: ۴۰۷۴۱۷
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
به گفته مسئولان صنعت برق، خودکفایی ۹۱ درصدی در تامین قطعات نیروگاهی علاوه بر ذخیره ارز، زمینه لازم برای تامین پایدار برق را فراهم کرده است.

تامین مطمئن برق در پی رشد ضریب خودکفایی قطعات نیروگاهی

در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. سهم این نیروگاه‌ها از سبد تولید و پاسخگویی به تقاضای برق، نقش قابل توجه این نیروگاه‌ها را برجسته می‌کند که بر همین اساس آمادگی نیروگاه‌های برق حرارتی برای پیک‌های مصرف به یکی از اولویت‌های صنعت برق تبدیل می‌شود و آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در طول فصول گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هر ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهر ماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و تا پیش از خرداد که همزمان با افزایش دما، میزان تقاضای برق نیز رشد پیدا می‌کند، نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف در فصل گرم سال داشته باشند.

جهت انجام به موقع و باکیفیت تعمیرات نیروگاهی با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان قطعات تخصصی، توجه به تامین قطعات، لوازم و کالا‌های مورد نیاز انجام تعمیرات، همزمان با برنامه‌ریزی تعمیرات، امری حیاتی است.

در ادامه مسعود مرادی مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در خصوص روند ساخت قطعات و تجهیزات حساس صنعت نیروگاهی، می‌گوید: براساس نیاز بازار هدف توانسته‌ایم در طی هشت ماهه نخست امسال مجموعا ۶ هزار و ۳۳۸ قطعه تخصصی را در ۷۸ نوع تولید کرده و در اختیار صنعت نیروگاهی و پتروشیمی کشور قرار دهیم. ساخت داخل این قطعات مانع از خروج بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار یورو ارز از کشور شده است.

همچنین ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در خصوص اهمیت بومی سازی قطعات و تجهیزات صنعت برق می‌گوید: طی پنج سال گذشته در مجموعه صنعت برق حرارتی کشور بیش از ۸۰۰ هزار قطعه استراتژیک ساخت داخل شده است که امیدواریم ادامه دار باشد. در گذشته حوزه نیروگاهی وابستگی شدیدی به خارج از کشور وجود داشت، اما در حال حاضر ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در کشور توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود.

از ابتدای مهر برنامه ۱۱۰ هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی که شامل ۳۲۱ واحد می‌شود، برای افزایش آمادگی تولید این واحد‌ها و تولید برق پایدار در تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است. ناصر اسکندری در خصوص پیشرفت این برنامه‌ها گفت: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه مدونی را به منظور آماده‌سازی واحد‌های موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد و ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش‌بینی شده که تاکنون بیش از ۵۱ هزار مگاوات از این برنامه‌ها آغاز شده و ۴۳ هزار مگاوات آن‌ها به اتمام رسیده است.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه پیشرفت اجرای برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۴۷ درصد رسیده گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم تا نیمه اردیبهشت سال آینده برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش به پایان برسد تا تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور با حداکثر آمادگی آماده تولید برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۳ باشند.

سال گذشته برنامه ۱۰۰ هزار مگاواتی در زمینه اماده سازی نیروگاه‌ها تعریف شده بود که انجام به موقع آن‌ها موجب شد نیروگاه‌های کشور با آمادگی ۹۸ درصدی به استقبال فصل گرم سال بروند و مشکلی در تامین پایدار برق رخ ندهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: