May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
توانمندی‌های دانش بنیان‌ها و سازندگان قطعات در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی ارایه شد
کد خبر: ۴۰۷۵۱۴
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
در حالی شرکتهای دانش بنیان و سازندگان قطعات داخلی در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران حضور داشتند که 15 درصد صنعت فولاد وابسته به خارج است و 85 درصد قطعات در داخل تولید و تامین می شود.

خودکفایی در فولادسازی با اعتماد به بومی سازی

پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور گسترده بزرگان عرصه سنگ آهن و فولاد در برج میلاد تهران برگزار شد.


این جشنواره و نمایشگاه با حضور دولتمردان، دست اندرکاران، صاحب نظران و فعالان صنایع مرتبط با فولاد در حالی برگزار شد که فرصت‌ها و چالش‌های صنعت به تصویر کشیده شد.

این جشنواره و نمایشگاه با هدف به هم رسانی فرصت‌های ساخت داخل و شرکت‌های فولادی و معدنی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی برگزار شد.

در بخش‌های نمایشگاهی دوره پنجم، فرصت‌های ساخت داخل برای توسعه شرکت‌های معدنی و فولادی ارایه شد. از ساخت ماشین آلات و تجهیزات بزرگ صنعتی تا قطعات کوچک و‌های تک به این نمایشگاه اهمیت و ارزش داده بود.

نکته بسیار مهمی که در این دوره از نمایشگاه به چشم می‌خورد، حمایت عملی و مالی از شرکتهی دانش بنیان و سازندگان داخلی در صنعت آهن و فولاد بود. آنچه در دوره پنجم به چشم می‌خورد، اعتماد به علم و دانش ایران و ایرانی بود که در قالب مهندسی معکوس خودنمایی می‌کرد.

حضور سازندگان بزرگ قطعات و ماشین آلات به این دوره اهمیت بیشتری داده بود. از یک سو شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی برای اعلام نیاز در این نمایشگاه حاضر شدند و از سوی دیگر شرکت‌های مهندسی و دانش بنیانی که توان انجام خدمات فنی و مهندسی را داشتند، برای رایزنی، بستن قرارداد، امضای تفاهم نامه و نمایش دستاورد‌های خود به نمایشگاه آمده بودند.

 

بیشتر بخوانید:

از دستگاه تصفیه گازهای سولفیدی رونمایی شد



نکته بسیار مهمی که از سوی مسوولان مطرح شد، تولید بیش از ۲۶ هزار قطعه مرتبط با صنعت فولاد به وسیله شرکتهای داخلی بود، عددی که بنابر اعتراف مسوولان و دست اندرکاران عرصه فولاد، بیش از ۸۵ درصد نیاز داخل به قطعات را تامین می‌کرد و باعث می‌شد انگیزه لازم برای تولید 15 درصد باقیمانده و خودکفایی صد در صدی در بین شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان دستگاه‌های صنعتی ایجاد شود.

انتقادی که به صورت جدی در هر دوره و این دوره از نمایشگاه صنعت فولاد مطرح شد، بی اعتمادی بنگاه‌های اقتصادی داخلی به شرکت‌های دانش بنیان است. تمامی کسانی که در زمینه تولید قطعات فعالیت می‌کنند، انتقاد داشتند که کارخانه‌ها حاضر نمی‌شوند از قطعات تولید داخل استفاده کنند، در حالی که قطعات بی کیفیت چینی را خریداری می‌کنند و حتی بار‌ها تاوان این مهم را پرداخت کرده اند. البته فولادسازان و شرکت‌های معدنی این مساله رانمی پذیرفتند و دلیل رد این ادعا را، بکارگیری بیش از ۲۶ هزار قطعه و ماشین آلات در این صنعت عنوان می‌کردند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حلقه وصل بین صنعت و دانش بنیان‌ها در این نمایشگاه حضور داشت و در قالب ادبیات گوناگون این مهم را تداعی می‌کرد که باید رابطه صنعت و دانش با جدید دنبال شود.

در پنجمین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، برترین‌های عرصه فولاد معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

نکته بسیار مهمی که نمایشگاه به چشم می‌خورد، سالن قرارداد‌ها بود که هر لحظه این نوید را می‌داد که یکی از فولادسازان بزرگ با یک شرکت دانش بنیان یا تولیدکنندگان قطعات و ماشین آلات برای پروژه‌ای جدید تفاهم نامه یا قرارداد امضا کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: