کد خبر: ۴۰۷۷۷۷
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: سالانه افزایش ۵ درصدی تقاضای برق رقم می‌خورد و ۳۵۰۰ مگاوات به مصرف لحظه‌ای کشور اضافه می‌شود.

سالانه تا ۵ درصد رشد مصرف برق داریم

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر گفت: چالش‌های ما در حوزه انتقال و توزیع سخت‌تر از قبل خواهد بود و در کنترل به جهت عدم تمرکز باید پیش برویم.

او در خصوص وضعیت کنونی صنعت برق اظهار کرد: رشد مصرف ۴.۵ تا ۵ درصدی داریم و این در حالی است که این رقم در کشور‌های پیشرفته حدود ۱ درصد است. در این کشور‌ها نیاز بخش صنایع از بحث کشوری جدا شده است.

او افزود: این افزایش نیاز ۵ درصدی تقاضای بیش از ۳۵۰۰ مگاواتی به مجموع تقاضای برق در کشور اضافه می‌کند که برای تامین این میزان از تقاضا باید ۵ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه ایجاد شود و با احتساب هزینه‌های شبکه توزیع سالانه ۵ میلیارد دلار باید هزینه شود. علاوه بر این یک ناترازی داریم که چیزی بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: این میزان از سرمایه گذاری برای دولت مقدور نیست و ریل گذاری‌ها بر این اصل که سرمایه گذاری زیادی در حوزه تولید انجام شود نیست. ۸۲۶۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از ابتدای دولت وارد مدار شده که یا نیروگاه جدید احداث شده و یا توان واحد‌های موجود افزایش یافته است.

او افزود: می‌توانیم بگوییم که کمبود برق نداریم، اما همزمان شدن مصارف باعث خواهد شد که در ساعاتی پاسخگوی تقاضای بالای برق نباشیم. در تابستان گذشته ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی را در دوره اوج مصرف داشتیم که باید به دنبال اثربخش‌تر کردن آن باشیم. حوزه تأمین برق صنایع نیز در زمستان ۱۷.۶ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: