سیاستگذاری‌های جدید شرکت ملی مس باعث تحولات ریشه‌ای می‌شود
کد خبر: ۴۰۷۸۵۶
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
سیاستگذاری‌های جدید شرکت ملی صنایع مس و توجه به معادن کوچک مقیاس باعث چابک سازی صنعت مس می شود.

راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس برای چابک سازی صنعت مس

"سنگ بزرگ علامت نزدن است". این ضرب المثل حکایت از آن دارد که هرگاه نخواهند اتفاقی صورت پذیرد، آن را دست نیافتنی می‌کنند، رویکردی که سالهاست در مدیریت اقتصادی کشور شاهد هستیم و کار را بجایی رسانده که ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، وضعیتی که باعث شده دولتی فربه داشته باشیم.

معضل شرکت‌های بزرگ

مشکل دیگر، ایجاد کارخانه‌های و شرکت‌های بزرگ است. از آنجا که دولت می‌تواند اقدام به خرید بخش‌های بزرگ اقتصادی کند، شاهد شکل گیری بنگاه‌های اقتصادی بزرگی هستیم که دچار بروکراسی اداری، انباشت نیرو، مدیران ناکارآمد دولتی و بسیاری بحران‌های دیگر هستیم. این بحران برای مدیریت اقتصادی کشور به اثبات رسیده و اکنون که بر فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی تاکید می‌شود و خصوصی سازی با جدیت مطرح است، بدلیل آنکه بنگاه‌های اقتصادی بسیار بزرگ و گران قیمت هستند، مزایده‌ها بدون خریدار می‌ماند، زیرا بنگاه‌های اقتصادی بسیار بزرگ هستند.

اهمیت کوچک سازی

امروزه ایجاد و نگهداری شرکت‌های بزرگ به هیچ عنوان مورد حمایت و تایید نیست، زیرا هر چقدر شرکت‌های بزرگ چالش تصمیم گیری و فعالیت دارند، شرکت‌های کوچک از چابکی مناسبی برخوردار هستند. از آنجا که شرکت‌های کوچک محدوده فعالیت کمتر و به سرمایه کمتری نیاز دارند، به سرعت می‌توانند وارد عرصه تصمیم گیری و اجرا شوند. بدین منظور شاهد هستیم که بسیاری از بخش‌های ا قتصادی به سوی کوچک سازی می‌روند. کارخانه‌های بزرگ خودروسازی، به ایجاد شرکت‌های اقماری قطعه ساز روی آورده اند، شاهد احداث پتروپالایشگاه‌ها هستیم و کوچک سازی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

کنسرسیوم راهکار قدرت گرفتن

در اینکه سرمایه‌های بزرگ تاثیرگذاری بیشتری دارد، شکی وجود ندارد، اما قرار نیست سرمایه‌های بزرگ در قالب شرکت‌های بزرگ تعریف شود. البته راهکار‌های اقتصادی تاثیرگذاری برای قدرنمایی سرمایه تعریف شده که تشکیل کنسرسیوم یکی از آنهاست. شرکت‌های کوچک می‌توانند در قالب کنسرسیوم به همکاری بپردازند و توان خود را در یک مسیر به جریان بیندازند. بنابر این باید با تفکر چابک سازی وارد عرصه اقتصاد شد.

 

بیشتر بخوانید:

جذب سرمایه‌های سرگردان در بستر مس



جذب سرمایه گذار

یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور، صنایع مس است. صنایع مس گردش مالی، اشتغالزایی، زمینه توسعه و فعالیت بسیار بزرگی دارد، اما قرار نیست تمام این توانمندی در اختیار یک بخش بماند. شرکت ملی صنایع مس ایران با درک درست، به سوی کوچک سازی رفته است. در این رابطه معاون اکتشافات و توسعه معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در کمیته سرمایه گذاری و سیاستگذاری شرکت ملی صنایع مس ایران و اجرای مصوبات هیات مدیره گفت: به منظور جذب سرمایه گذار دارای صلاحیت، آگهی فراخوان عمومی مزایده معدن مس کرور با قریب به ۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی و مجموع تناژ منابع قطعی زمین شناسی، معادل ۴۶۵ میلیون تن با عیار متوسط ۰/۲۵ درصد مس صادر شده است. شهریار متوکل با اعلام اینکه این فراخوان به شماره ۱۰۳ با موضوع انجام سرمایه گذاری به منظور تجهیز، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس کرور به میزان بیش از ۶ میلیون تن کانسنگ در سال صورت گرفته گفت: احداث و بهره برداری از کارخانجات هیپ لیچینگ با ظرفیت ۲۰۰۰ تن کاتد و تولید کنسانتره مس به ظرفیت سالانه ۴۸ هزار تن کنسانتره و محصولات جانبی دیگر (به میزان بیش از ۶ میلیون تن کانسنگ در سال) واقع در جنوب استان کرمان در شهرستان عنبر آباد هدف گذاری شده است.

معدن رضی آباد

وی از آگهی فراخوان مزایده معدن رضی آباد (دلفارد) خبر داد و گفت: این مزایده با حدود ۱۲ هزار متر حفاری اکتشافی و مجموع تناژ منابع قطعی زمین شناسی معادل ۵۷ میلیون تن با عیار متوسط ۰/۳ درصد مس به شماره ۱۰۲ با موضوع انجام سرمایه گذاری به منظور تجهیز آماده سازی و بهره برداری از معدن مس رضی آباد (دلفارد) و احداث و بهره برداری از کارخانه تغلیظ به ظرفیت ورودی سالانه مقدار یک میلیون تن کلوخه (کانسنگ) و تولید کنسانتره مس به ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن کنسانتره و محصولات جانبی دیگر واقع در جنوب استان کرمان، "شهرستان جیرفت" انتشار یافت.

استقبال خوب از مزایده

عضو هیات مدیره شرکت ملی مس از استقبال بسیار خوب از این مزایده‌ها خبر داد و گفت: دعوت از بخش خصوصی جهت مشارکت در راه اندازی معادن کوچک مقیاس شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای منویات مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

تشکیل کوچک مقیاس

معاون اکتشافات و توسعه معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه دعوت از بخش خصوصی در خصوص رشد تولید و ایجاد اشتغال و برکت برای آحاد مردم جامعه به ویژه در مناطق کم برخوردار کشور است گفت: این مزایده اولین گام در راستای مشارکت هر چه بیشتر بخش مردمی و خصوصی از طریق شرکت‌های توانمند چابک و دانش محور در اقتصاد معادن بوده و استفاده حداکثری از ظرفیت معادن را در پی خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: