کد خبر: ۴۰۷۸۶۳
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
به گفته‌ مسئولان، ۱۰ درصدی تامین سوخت گاز نیروگاه‌های برق به نسبت سال گذشته باعث شده درصد بهره برداری از نیروگاه‌ها با سوخت گاز که سوختی پاک محسوب میشود، افزایش پیدا کند.

نیمی از سبد سوختی نیروگاه‌ها با گاز تامین می‌شود

تامین سوخت بخش مولد کشور و همینطور نیروگاه‌های برق در فصل زمستان از اولویت‌ها است و در همکاری با وزارتخانه‌های نفت و نیرو تلاش می‌شود ناترازی‌های حوزه انرژی کمترین اثرگذاری را در تامین برق و گاز و رفاه مردم داشته باشد.

گاز به عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده در دنیا شناخته می‌شود و سهم عمده‌ای در سبد سوختی نیروگاه‌ها دارد و اگر بازه یکساله را بررسی کنیم سوخت گاز حدود ۹۳ درصد از سوخت مورد مصرف نیروگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، اما همانطور که ذکر شد با توجه به ناترازی گاز در زمستان، طی فصل سرد سال، همچنین با توجه به در اولویت قرار گرفتن بخش خانگی برای تامین گاز، سهم نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها در دوراهی قطعی برق و استفاده از سوخت جایگزین، راه دوم را انتخاب می‌کنند.

البته امسال سوخت تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به ویژه سوخت گاز شرایط بهتری داشته و آنطور که مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده با توجه ویژه به بخش نیروگاهی بیش از ۹ درصد رشد در تحویل گاز برای تولید برق رقم خورده است.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این باره می‌گوید: می‌توان گفت تقریبا ۵۰ درصد از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی کشور به وسیله گاز تامین می‌شود و ۵۰ درصد باقی مانده توسط سوخت مایع که عمدتا گازوئیل است تامین می‌شود. برنامه ریزی این است که با انجام سوخت رسانی به موقع به نیروگاه‌ها در شبکه برق مشکل نداشته و تامین برق برای مشترکان صورت بگیرد.

او افزود: در سال گذشته سهم گاز از تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور ۳۵ درصد تا ۴۰ درصد بوده که این رقم امسال ده درصد افزایش داشته و تحویل گاز بهتری نسبت به پارسال داشته ایم. بیش از ۳۱ هزار اثر وسایل سرمایشی که در تابستان داشتیم را در زمستان نداریم و در واقع از نظر ظرفیت تولید مشکلی برای تامین برق نداریم، اما با این وجود لازم است مشترکان به ویژه مشترکانی که در مناطق غیرسردسیر هستند در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند.

این مقام مسئول با اشاره به نکته مثبتی که در زمینه تامین برق در زمستان امسال رقم خورد گفت: مصرف برق در دوره زمستان در صنایع انرژی بر ۱۷.۶ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد که تامین برق برای بخش صنعت و همینطور بخش خانگی بدون مشکل انجام گرفته است.

رقم ۵۰ درصدی که سخنگوی صنعت برق به عنوان سهم سوخت مایع از سبد سوختی نیروگاه‌های حرارتی از آن یاد می‌کند، مربوط به دو سوخت گازوئیل و مازوت است که در این بین نیز سهم گازوئیل به مازوت می‌چربد؛ چراکه بر اساس آنچه از سوی سخنگوی برق اعلام شده از ۱۴۰ واحد نیروگاهی تنها ۱۲ واحد از نیروگاه‌ها از این سوخت استفاده می‌کند و در مابقی نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل و ترکیبی از گازوئیل و گاز استفاده می‌شود.

به طور کلی توجه به این نکته نیز در خصوص سوخت نیروگاهی مطرح است که نیروگاه‌ها تمایلی به مصرف سوخت جایگزین به ویژه سوخت مازوت ندارند. زیرا تولید برق با مصرف مازوت هزینه بهره برداری و تعمیرات نیروگاه‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و علاوه بر مسائل زیست محیطی فرسودگی تجهیزات و همینطور کاهش راندمان تولید را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: