کد خبر: ۴۰۸۱۳۰
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی گفت: با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید نیروگاه طرشت با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

راندمان قدیمی‌ترین نیروگاه کشور دو برابر می‌شود

توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های صنعت برق به بخش تولید اختصاص پیدا کرده است، بدون اینکه به بخش خانگی محدودیتی تحمیل شود. وجود ناترازی انرژی موجب ناترازی در نظام مالی بودجه است و در صورت رفع آن شاهد رفع مشکلات بودجه کشور خواهیم بود.

به گفته وزیر نیرو؛ رشد، توسعه و امنیت در گرو تأمین انرژی و آب پایدار و مستمر است و دولت‌ها نیز نقش بسزایی دارند. در حوزه برق در دولت هفتم و هشتم ۶۰ درصد و نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۲۳ درصد رشد تولید برق بوده است و با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق دولت را تحویل گرفت. در پایان دولت دهم ناترازی در تولید و مصرف برق نداشتیم و در دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش شدید سرمایه‌گذاری و رشد اندک ظرفیت تولید برق مواجه بودیم.


با اتخاذ دو سیاست راهبردی، رفع ناترازی با سیاست افزایش ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت. افزایش ظرفیت نیروگاهی سه محور مهم در دستور کار قرار گرفت؛ محور نخست توسعه نیروگاه‌هایی که در حوزه کار وزارت نیرو بود برنامه‌ریزی شد که ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه کشور اضافه شود و امروز به هشت هزار مگاوات از برنامه‌ریزی رسیدیم.


محور دوم استفاده از ظرفیت صنایع انرژی بر برای سرمایه‌گذاری بود در این محور هم ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شد و عملیات اجرایی آن با سرعت انجام شد و پیش‌بینی ما این است که تا اوج بار مصرف تابستان ۲۸۰۰ مگاوات از این ظرفیت به بهره‌برداری برسد و تا امروز بیش از ۸۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.


محور سوم استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای رفع ناترازی بود. عدم استفاده از سوخت و عدم نیاز به استفاده از آب نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به نیروگاه‌های اقتصادی و ارزشمند تبدیل کرده است، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ۱۰ هزار مگاوات در کشور در دولت سیزدهم انجام شد که تا امروز بیش از ۱۰ هزار مگاوات را قرارداد کردیم و امیدواریم با پشتیبانی این بخش شاهد بهره‌برداری از این نوع نیروگاه‌ها باشیم.

 

سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی گفت: واحد‌های فعلی نیروگاه طرشت راندمان ۲۱ درصدی دارند که با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برنامه این مجموعه برای نوسازی قدیمی‌ترین نیروگاه کشور، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۴ مولد جدید پایه گازسوز جایگزین چهار واحد فرسوده بخش بخار نیروگاه طرشت خواهد شد.

سعید احمدی با اشاره به اینکه نیروگاه طرشت در سال ۱۳۳۸ احداث شده و از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: نیروگاه طرشت دارای چهار واحد ۱۲.۵ مگاواتی بخار است که بیش از ۶۰ سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد. تکنولوژی طراحی این واحد‌ها بسیار قدیمی بوده و اکثر تجهیزات و قطعات آن فرسوده شده است.

او با تاکید بر اینکه این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۲۱ درصد هستند که بسیار کم است و مصرف سوخت بالایی دارند، ادامه داد: به دلیل سن بالای نیروگاه، تامین قطعات مصرفی و یدکی نیروگاه با مشکلات زیادی همراه بوده و هزینه بهره‌برداری بالایی دارد.

احمدی اضافه کرد: سیستم خنک‌کن واحد‌های نیروگاه نیز مصرف آب بسیار زیادی دارد؛ به گونه‌ای که روزانه حدود سه هزار مترمکعب آب در فرایند تولید برق این واحد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هزینه‌های زیادی نیز صرف نگهداری و انجام تعمیرات سالیانه آن می‌شود. واحد‌های قدیمی نیروگاه و ایستگاه گاز آن دارای آلودگی صوتی است و از سوی دیگر با توجه به راندمان پایین نیروگاه، در ازای ظرفیت تولیدی آن ذرات آلاینده بیشتری هم تولید می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت ویژه نیروگاه طرشت با توجه به جانمایی و موقعیت مکانی آن افزود: این نیروگاه بار مناطقی از مرکز پایتخت را تامین می‌کند به همین دلیل با توجه به مواردی که گفته شد، شرکت برق حرارتی در راستای ماموریت خود مبنی افزایش راندمان و بهسازی نیروگاه‌های برق در سراسر کشور، تصمیم به بازنشسته کردن واحد‌های موجود و احداث واحد‌های جدید در محوطه نیروگاه طرشت کرده است.

احمدی در تشریح این برنامه‌ها گفت: در فاز اول طرح جدید نیروگاه طرشت، دو واحد بخار قدیمی نیروگاه از مدار خارج و ۶ واحد مولد پایه گازسوز ۴.۳ مگاواتی مجموعا به ظرفیت ۲۵.۸ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده جایگزین آن خواهد شد. این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۴۴ درصد بوده و مصرف آب آن‌ها بسیار ناچیز است.

او با اشاره به احداث یک ایستگاه گاز جدید در محوطه نیروگاه، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته فاز دوم این نیروگاه نیز شامل احداث هشت واحد ۴.۳ مگاواتی است که پس از پیک تابستان سال آینده عملیات اجرایی احداث آن‌ها آغاز می‌شود. بر همین اساس مجموعا ۱۴ واحد جدید به ظرفیت بیش از ۶۰ مگاوات جایگزین واحد‌های بخار نیروگاه خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه راندمان واحد‌های جدید نیروگاه طرشت بیش از دو برابر راندمان واحد‌های قدیمی این مجموعه خواهد بود، عنوان کرد: پس از بهره‌برداری کامل این پروژه شاهد کاهش چشم‌گیر میزان آلایندگی صوتی و محیطی و همچنین مصرف آب این نیروگاه خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: