کد خبر: ۴۰۸۵۶۴
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
0
به گفته معاون وزیر نیرو، با اصلاح روشنایی معابر کشور می‌توان تا ۸۰۰ مگاوات تقاضا را کاهش داد که این رقم معادل ظرفیت تولید ۳ نیروگاه بزرگ کشور است.

اصلاح روشنایی معابر به اندازه ۳ نیروگاه از مصرف برق می‌کاهد

رشد بهره وری به یکی از مسائل اولویت دار دولت تبدیل شده و این مهم، در بخش انرژی کشور که با ناترازی مواجه بوده و از طرفی پیشران تولید در کشور است، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در صنعت برق کشور شاهد این ناترازی در فصول گرم سال هستیم که با افزایش رشد مصرف برق نمود پیدا می‌کند. افزایش ظرفیت‌های تولید برق همیشه یکی از برنامه‌های وزارت نیرو بوده، اما صرفا افزایش ظرفیت تولید برق صرفه اقتصادی نخواهد داشت و در طرف تقاضا نیز برای کاهش مصرف اقداماتی همچون افزایش بهره وری باید انجام شود.

آنطور که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سال گذشته اعلام کرد، برنامه‌ای برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی به مجلس ارائه شد تا بدون کاهش رفاه اجتماعی بتوان این ظرفیت را به شبکه برق کشور اضافه کرد. این افزایش بهره وری می‌تواند از سمت تولید با افزایش راندمان بخش نیروگاهی و در طرف تقاضا نیز با رشد بهره وری وسایل خانگی به ویژه سیستم‌های سرمایشی و همینطور اصلاح روشنایی معابر محقق شود.

دو برنامه اصلاح استاندارد کولر‌های آبی و بهره وری روشنایی معابر از سال گذشته در وزارت نیرو کلید خورده و اولین پروژه از طرح ملی اصلاح روشنایی معابر شهری در استان یزد سال گذشته آغاز به‌کار کرد. اجرای این طرح در استان یزد یک ساله بوده و میزان سرمایه‌گذاری آن ۳۴۸ میلیارد عنوان شده است.

به گفته محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی، با اجرای این قرارداد حدود ۲۰۰ هزار چراغ پربازده و فوق کم مصرف جایگزین چراغ‌های معابر شهری استان یزد شده که در نتیجه باعث صرفه‌جویی ۱۱۷ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی و ۳۰ مگاوات توان می‌شود.

در سیزهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق هم این طرح ملی ادامه دار بود و قرارداد اصلاح سیستم روشنایی معابر شهری ۶ استان در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست به امضا رسید.

محمود کمانی در این خصوص گفت:در راستای اهداف دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای بهینه‌سازی مصرف برق و تاکید ریاست جمهوری و وزیر نیرو برنامه‌ریزی لازم در این حوزه صورت گرفت. یکی از بخش‌هایی که باعث مصرف بالای برق می‌شود روشنایی معابر است، بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت که در مدت زمانی مشخص، کلیه چراغ‌های روشنایی معابر شهری و برون شهری که عمدتاً چراغ‌های پرمصرف گازی اعم از بخار سدیم یا بخار جیوه است با چراغ‌های فوق کم مصرف LED جایگزین شود.

معاون وزیر نیرو گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این حوزه در قالب ساز و کار بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست دعوت شدند که استقبال خوبی شد و در نهایت در فاز اول در شهر‌های یزد و کردستان، قرارداد مربوطه در این زمینه منعقد شد. امضای قرارداد‌های اصلاح و تعویض چراغ‌های معابر شهری در هشت شهر و استان به میزان یک و نیم میلیون چراغ نیز انجام شده و قرار است حداکثر تا دو سال انجام شود.

وی ادامه داد: طی چند وقت اخیر نیز سرمایه‌گذاران در هشت استان دیگر شامل تهران، آذربایجان غربی، البرز، ایلام، گیلان، چهار محال و بختیاری، گلستان و مرکزی، به صورت رسمی برای بهینه سازی روشنایی معابر اعلام آمادگی کردند. سرمایه‌گذاری پیش بینی شده بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان است و در نتیجه آن، نزدیک به ۲۰۰ مگاوات کاهش توان مصرفی برق را در بر خواهد داشت.

در ادامه محمد اکبری مدیر کل دفتر سیاست گذاری ساتبا نیز می‌گوید: ۱۱ طرح اصلاح سیستم روشنایی معابر شهری و بین شهری با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان شامل تعویض حدود ۲ میلیون چراغ کم بازده با چراغ‌های پربازده در دست اجرا است. تعویض حدود ۲ میلیون چراغ کم بازده با انواع LED پربازده منجر به کاهش توان حدودی ۲۲۰ مگاوات در شبکه، صرفه جویی سالانه ۱ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌شود.

بر اساس آنچه که کمانی، معاون وزیر نیرو اعلام کرده با اصلاح روشنایی‌های تمام معابر کشور، حدود ۸۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق خواهیم داشت. این میزان از مصرف معادل ظرفیت تولید ۳ نیروگاه کشور است و نیروگاهی با توان بیش از ۱ هزار مگاوات برای پاسخگویی به این تقاضا باید ایجاد می‌شد که با سرمایه گذاری در بخش بهره وری می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: