April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۵۹۱
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
0
آقایی گفت: اتخاذ راهبرد یکپارچه برای مدیریت حمل و نقل در جغرافیای داخلی کشور و حتی مشارکت بین المللی از شروط مهم و لازم برای توسعه ترانزیت دریایی و نقش آفرینی برای کشور است.

لازمه توسعه ترانزیت، اتخاذ راهبرد یکپارچه برای مدیریت حمل و نقل در کشور است

بهروز آقایی کارشناس حمل ونقل دریایی کشور، در گفتگو با تاکید بر اجرای تمامی سیاست‌های اقتصاد دریا محور توسط دستگاه‌های مسئول گفت: لزوم همکاری دستگاه‌ها بر اجرای این امر خود می‌تواند زمینه ساز بهبود توسعه اقتصادی کشور شود.

وی به اهمیت مشارکت کشور‌ها در زنجیره تامین جهانی و لجستیک بین المللی اشاره و اضافه کرد: مشارکت کشور در این حوزه با هدف جذب سهم بیشتری از حمل و نقل جهانی، موجب شده است کشور‌ها با بهره گیری از مزیت‌های جغرافیایی خود و با اجرای برنامه‌های توسعه به دنبال نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد حمل و نقل بین المللی باشند.

این کارشناس حمل ونقل دریایی توضیح داد: فراهم کردن ابزار مهم زنجیره حمل و نقلی اعم از ریل، جاده و پایانه، تامین و تجهیز ناوگان حمل و اتخاذ راهبرد یکپارچه در مدیریت حمل و نقل در جغرافیای داخلی کشور و حتی مشارکت بین المللی از شروط مهم و لازم برای توسعه ترانزیت و نقش آفرینی برای کشور در بهره مندی از مزیت‌های جغرافیایی کشور در مقایسه با سایر رقبای منطقه‌ای و جهانی خواهد بود، اما قطعا شرط کافی نیست.

وی افزود: با بررسی اجزای تاثیر گذار کالبد حمل و نقلی کشور، نقش وزارت راه و شهر سازی محوری، مهم و لازم است.

آقایی، با بیان اینکه عوامل تاثیر گذار بر رونق ترانزیت شامل دو بخش اصلی زیر ساخت‌های فیزیکی و توسعه غیر فیزیکی است، متذکر شد: زیر ساخت‌های فیزیکی شامل امکانات جاده ای، ریلی و دریائی و کیفیت و کمیت ناوگان حمل در تمامی شقوق از لوازم اصلی حمل و نقل هستند.

وی با بیان اینکه هدف از توسعه غیر فیزیکی تمام اقداماتی است که منجر به کاهش هزینه و زمان در انتقال کالا با بهره مندی از ابزار‌ها و زیر ساخت‌های فیزیکی برای توسعه تجارت انجام می‌شود، گفت: طرح تجاری روشن برای کشور، اصلاح فرآیند‌ها و تدوین قوانین یکپارچه، هماهنگی ارگان‌های ذی مدخل، و دیپلماسی تجاری فعال از جمله زیرساخت‌های غیر فیزیکی است.

آقایی تاکید کرد: دو بخش زیرساخت و توسعه غیر فیزیکی نقش و اهمیت وزارت راه و شهرسازی در رونق ترانزیت کشور را محوری و دارای اهمیت بسیار زیادی کرده است بنابراین با بررسی ناکامی‌های گذشته و با هدف ایجاد فرماندهی واحد در ترانزیت کشور؛ پیشنهاد می‌شود تولیت ترانزیت در کشور با اختیارات کامل از مرجع بالا دستی به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شود.

وی اظهار داشت: ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری، فراهم نمودن زمینه اشتیاق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دریامحور در بنادر و تسهیل گری فرایند‌های اداری با تدوین و طراحی فرصت‌های سرمایه گذاری در کنار حذف تفکرات بخشی نگری و تنگ نظری مدیریتی؛ موجبات ترغیب بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی دریا محور در بنادر را فراهم می‌کند.

این کارشناس حمل و نقل دریایی در پایان با توجه به همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران که در روز‌های ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد، یادآور شد: در پی ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور توسط رهبر معظم انقلاب و تمرکز بر بند‌های ۹ گانه سیاست‌های ابلاغی، چهار محور شامل تاکید بر مدیریت کارآمد و چابک سازی، تسهیل مشارکت صاحبان سرمایه داخلی و خارجی در پروژه‌های سرمایه گذاری دریا محور، توسعه اقتصادی و افزایش سهم کشور از تجارت بین الملل دریایی و حمایت از سرمایه گذاری در سواحل دارای ضرورت و حائز توجه بیشتری هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: