April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۶۰۷
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
محرابیان گفت: تمامی مصارف مشترکان برق در سطح الگو به صورت یارانه‌ای حساب می‌شود و در آن بخش از مصارف که بالای الگو است به صورت پلکانی حذف یارانه را اعمال می‌کنیم.

یارانه برق به صورت تدریجی از مصارف بالای الگو حذف می‌شود

علی اکبر محرابیان گفت: سیاستی که در کشور اجرا می‌کنیم به این معناست که از مصارف در حد الگو حمایت می‌کنیم و این مصارف مشمول یارانه خواهند شد. تلاش ما بر این منوال بوده که مدیریت مصرف را نهادینه کنیم و در طول این دو سال عمر دولت سیزدهم قبوض برق متعددی را دیدیم که رایگان شدند و حتی قبوضی بستانکار شدند.

وزیر نیرو افزود: طبق قانون مصارف بالاتر از الگو باید بدون یارانه تأمین انرژی شوند. البته این نکته را باید در نظر داشت که مصارف بالاتر از الگو حتی مصارفی که ۵ برابر الگو هستند، میزان مصرفی که تا سطح الگو دارند یارانه‌ای محسوب می‌شود و تنها میزان مصرفی که بالای الگو است شامل پرداخت تعرفه برق غیر یارانه‌ای می‌شود. به عبارتی همه مصرف کنندگان برق خانگی مشمول یارانه می‌شوند، اما یارانه فقط برای مصارف در حد الگو است.

محرابیان ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد مشترکان برق ما الگو را رعایت می‌کنند و در مواردی که الگو را رعایت نمی‌کنند مازاد مصرف طبق قانون باید بدون یارانه تأمین انرژی شود.

او در خصوص اعمال موضوع حذف یارانه و دریافت هزینه تمام شده برق از مشترکان بدمصرف گفت: آنچه که ما مد نظر داریم و در دولت همواره تاکید کردیم این است که برداشت کامل یارانه‌ها حتی برای مصارف بالاتر از الگو هم فراهم نبوده و ما این اقدام را به صورت مرحله‌ای انجام دادیم. تلاش ما این بوده همراه با ایجاد مشارکت بتوانیم به مدیریت مصرف برسیم و اقدامات دوساله وزارت نیرو نیز حاکی از این موضوع است.

وزیر نیرو در ادامه گفت: در تابستان ۱۴۰۰ از ابتدای مرداد تا ۱۵ مهر علیرغم وجود قطعی‌های فراوان، مجموع مصرف خانگی به ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت رسید. این درحالی است که در همین دوره در سال ۱۴۰۲ علیرغم وجود ۲ میلیون مشترک جدید که به مشترکان برق اضافه شد مصرف بخش خانگی نه تنها رشد نداشت بلکه به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت کاهش یافت. اگر سیاست‌های تشویقی و غیر یارانه‌ای کردن مصارف بالاتر اجرا نمی‌شد این عدد به ۵۸ میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید که نشان از همکاری مردم دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: