کد خبر: ۴۰۸۶۵۳
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
وزیر ارتباطات گفت: در حال ساخت یکی از بزرگترین پایگاه‌های پرتاب کشور هستیم و در سال آینده فاز اول آن به پایان می‌رسد.

بزرگترین پایگاه پرتاب کشور در حال ساخت/ رکوردزنی ترافیک داخل حین بازی فوتبال ایران و سوریه

به مناسبت روز ملی فناوری فضایی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر حضور پیدا کرد.

او با اشاره به پرتاب‌های فضایی در دولت سیزدهم، بیان کرد: تا سال ۱۴۰۰ ما ۱۳ پرتاب فضایی داشتیم. از ابتدای دی ۱۴۰۰ و پس از آغاز به کار دولت سیزدهم تا امروز تعداد پرتاب‌های فضایی به ۱۱ پرتاب رسیده اند و به زودی رکورد پرتاب‌های فضایی را خواهیم زد.

زارع‌پور ضمن تاکید بر اهمیت تست ماهواره در شرایط واقعی در فضا، بیان کرد: بسیار مهم است که پرتابگر بتواند ماهواره را با موفقیت در مدار قرار دهد. ما برای اولین بار توانستیم ماهواره‌های حدود صد کیلویی را با موفقیت در مدار قرار دهیم. البته که ناگفته پیداست این زحماتی است که دانشمندان در ۱۰ سال اخیر کشیده‌اند و در دو سال اخیر شتاب خوبی گرفته است.

او با اشاره به خوشحالی سازندگان ماهواره‌های ثریا و مهدا ادامه داد: در همه بخش‌ها کار به شتاب دنبال می‌شود. ماهواره‌های مختلفی را در صف پرتاب داریم. تا آخر سال حداقل یک پرتاب دیگر خواهیم داشت. همکاری با کشور‌های دیگر را هم در دستور کار داریم.

وزیر ارتباطات از ساخت یک پایگاه فضایی خبر داد و گفت: در حال ساخت یکی از بزرگترین پایگاه‌های پرتاب کشور هستیم و در سال آینده فاز اول آن به پایان می‌رسد. ماهواره‌هایی داریم که به دلیل محدودیت نقطه پرتاب، خودمان امکان پرتاب نداریم، آن‌ها را با همکاری کشوری دیگر پرتاب می‌کنیم.

زارع‌پور استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار وزارت ارتباطات دانست و با اشاره به بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ فضایی کشور با بخش خصوصی، بیان کرد: این کار را از بخش ماهواره آغاز کردیم و بزرگترین تاریخ قرارداد تاریخ فضایی کشور برای ۲ پروژه منعقد شد که یکی از آن‌ها منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی است که در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

او ادامه داد: ما در حوزه منظومه سازی امیدواریم تا ۱۴۰۴ بتوانیم یک منظومه با ۱۶ تا ۲۰ ماهواره را با کمک بخش خصوصی بسازیم و با پرتابگر بومی پرتاب کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: انواعی از قرارداد‌ها در سازمان فضایی دنبال می‌شوند تا حداکثر استفاده از بخش خصوصی بشود. انبوهی از شرکت‌های دانش بنیان خصوصی در ساخت زیرسیستم‌ها استفاده میشد و رویداد‌هایی که اتفاق افتادند بخش زیادی به کمک شرکت‌های دانش بنیان بودند.

زارع پور اعلام کرد: رکورد هفت ترابیت بر ثانیه را شبکه داخل کشور زد. فقط ترافیک داخل کشور از هفت ترابیت عبور کرد در حالی که در ابتدای دولت این عدد تقریبا ۲/۵ بود.

او با اشاره به این که برخی از مردم بازی‌های فوتبال را از گوشی خود می‌بینند و دنبال می‌کنند، بیان داشت: برای اولین بار به دنبال بازی چهارشنبه شب ایران و سوریه، مجموعه ترافیک داخل و خارج از ۱۲/۵ ترابیت بر ثانیه رد شد که این هم در نوع خود رکوردی بود.

وزیر ارتباطات با بیان این که تعداد ایستگاه‌های زمینی دریافت داده تا پایان سال به چهار عدد می‌رسند، توضیح داد: اکنون ۲ ایستگاه زمینی برای دریافت داده‌ها داریم که تا پایان سال تعداد آن‌ها به چهار ایستگاه خواهد رسید تا امکان بهره‌برداری از داده‌های فضایی افزایش یابد.

او افزود: ماهواره‌هایی که در مدار لئو (مدار پایین) قرار می‌گیرند روزی چند مرتبه در آسمان ایران ظاهر می‌شوند و هرقدر نقاط تماس ما از طریق ایستگاه‌های زمینی افزایش یابد می‌توانیم داده‌ها را سریع‌تر دریافت کرده و به آن‌ها فرامین جدیدی بدهیم.

کپسول زیستی و کارکرد‌ها

زارع پور همچنین درباره پرتاب موفق کپسول زیستی در دولت سیزدهم بیان داشت: کپسول زیستی دارای چند کارکرد اصلی و فرعی است. کارکرد اصلی این است که سرانجام ما نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندیم که زیست در فضا را تجربه می‌کنند. نگاه آینده بشر به منابع کرات دیگر است و این رقابت در جهان آغاز شده است. زمانی که منابع زمین تمام شود به منابع کرات دیگر نیاز است و ما نیز باید برای آن آماده باشیم. کاربرد دیگر این است که بسیاری از فناوری‌هایی که در زیست فضا و اکتشافات فضایی به کار گرفته می‌شوند٬ فناوری‌های بسیار پیشرفته هستند که در دیگر صنایع کشور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبر نوری، به زودی

وزیر ارتباطات گفت: ما یک کار ۱۰ ساله را در حدود سه سال انجام می‌دهیم. اکنون بیش از ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند. البته مطلع هستم که تعدادی از اطلاعات هنوز در سامانه وارد نشده و فکر می‌کنم تعداد ۶ میلیون پوشش را رد کرده‌ایم و به زودی جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری را برگزار خواهیم کرد.

رکورد مصرف اینترنت داخلی حین بازی فوتبال

او درباره مصرف ترافیک داخلی افزود: زمان پخش مسابقه فوتبال بین ایران و ژاپن ترافیک داخلی کشور از هفت ترابیت برثانیه عبور کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در ابتدای دولت این عدد ۲ تا ۲.۵ ترابیت برثانیه بود که اکنون ۲ برابر شده و این حاصل توسعه مستمر زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.

ارائه ۷۰ درصد خدمات به صورت الکترونیکی

وزیر ارتباطات با بیان این که تقریبا تمام دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و گاهی به دلیل از دست دادن استاندار‌های ما اتصال خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: در حال حاضر تقریبا ۷۰ درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند. در بخش استعلامات الکترونیکی کمی از برنامه عقب هستیم؛ چرا که تعداد استعلامات زیاد است. در حوزه هوشمندسازی حدود ۱۲ درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شده‌اند که نیاز به هیچگونه حضور افراد ندارند.

او گفت: اکنون ۹۱ درصد خدمات وزارت آموزش و پرورش به صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند و بیش از نیمی از خدمات٬ هوشمند شده‌اند. وزارت نیرو، ورزش و جوانان، دادگستری، ارتباطات و بهداشت و درمان نیز دستاورد‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند؛ اما برخی دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی نیاز به کار بیشتری دارند هرچند می‌دانم که در حال تلاش هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: