April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۴۲۹
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
0
وزیر راه وشهرسازی از موافقت خود برای ورود ایرلاین‌ خارجی به پرواز‌های داخلی خبر داد اما وزیر اقتصاد این موضوع را رد کرد البته به گفته برخی از کارشناسان این اقدام برای رفع مشکل کمبود بلیت راهگشا نیست.

ورود ایرلاین‌ خارجی به پرواز‌های داخلی معضل کمبود بلیت‌ را برطرف می‌کند؟

در حالی به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم که همواره در این ایام بسیاری از مسافران درگیر مشکلات ناشی از کمبود ناوگان هوایی کشور می‌شوند این در حالی است که اکنون حدود ۱۹۰ فروند ناوگان هوایی فعال در کشور داریم که بخش زیادی از آن‌ها دارای عمر بالایی هستند.

با توجه به مشکلاتی که طی چند سال گذشته به دلیل عدم تنظیم عرضه و تقاضا در بخش هوایی کشور وجود داشته به طور معمول مسافران همواره با کمبود بلیت مواجه هستند و همین امر باعث شده است که سوداگری و دلالی و همچنین فروش بلیت چارتری از طریق سایت و اپلکیشن‌های مختلف در حوزه هوایی کشور ایجاد شود. این مشکلات سبب شد که دولت به فکر ورود ایرلاین خارجی به پرواز‌های داخلی بیفتد که این موضوع اخیرا توسط مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی مطرح شده است.

او در این خصوص گفت: صد درصد با انجام پرواز‌های داخلی توسط ایرلاین‌های خارجی موافق هستم.

بذرپاش افزود: شرکت‌های هواپیمایی اگر تخلف کنند و در برابر رعایت استاندارد‌ها مقاومت کنند تا آخر کار و تا لغو مجوز‌ها مقابل آن‌ها خواهم ایستاد. وقتی به ایرلاین‌ها سوخت ۶٠٠ تومانی می‌دهیم یعنی سوختی با نرخ کمتر از نصف بنزین سهمیه‌ای باید آن‌ها هم همکاری داشته باشند و توقع داریم با این محدودیت در ناوگان بلیت‌ها را به آژانس‌ها ندهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچ مشکل شخصی با شرکت‌های هواپیمایی ندارم، اما در برابر تخلف‌ها برخورد خواهیم داشت. چرا برخی از شرکت‌های هواپیمایی باید در برابر عذرخواهی و پذیرایی در زمان تاخیر‌ها مقاومت داشته باشند در حالی که مردم، ولی نعمت ما هستند و از مدیران هوایی می‌خواهم که با شرکت‌ها درباره رعایت استاندارد‌ها تعارف نداشته باشند.

بذرپاش با بیان اینکه علیرغم وجود تحریم‌ها اتفاقات خوبی در توسعه ناوگان و خرید هواپیما رخ داده‌است، افزود: در هر شرایطی ما محکوم به توسعه ناوگان هستیم. البته در حوزه توسعه ناوگان اقداماتی انجام شده که ما محدودیت در اطلاع رسانی داریم تا به واردات هواپیما ضربه نخورد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در صنعت هوانوردی ناترازی تقاضا و عرضه است، اما نمی‌توان به مردم گفت که تحریم هستیم و بلیت نداریم از این رو باید این موضوع را حل کنیم. از تمام شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر استفاده می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم می‌گیریم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر خواهد شد.

ورود ایرلاین خارجی در مجلس تایید نشده است

این در حالی است که بعد از گذشت چند روز از این اظهارات، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ورود ایرلاین‌های خارجی به پرواز‌های داخلی گفت: بندی در این زمینه در لایحه برنامه هفتم در نظر گرفته شده بود که در نهایت تأیید صحن علنی مجلس را به دست نیاورد. در دولت هم فعلاً مصوبه‌ای در دستور کار کمیسیون‌ها نیست. اما در دستگاه‌های اجرایی با توجه به جزئیاتی که از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، این موضوع در حال پیگیری است.

در همین زمینه هم محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود که نیاز فعلی ما برای ناوگان هوایی کشور ۵۵۰ فروند است، اما در حال حاضر تنها ۱۹۰ فروند ناوگان فعال هوایی در کشور داریم که امیدواریم تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ فروند برسد.

ورود ایرلاین خارجی به پرواز‌های داخلی پیگیری می‌شود

وی در خصوص ورود ایرلاین‌های خارجی هم پیش از این گفته بود: این موضوع را در قالب یک بند در قانون برنامه هفتم پیگیری می‌کردیم، اما این پیشنهاد در مجلس به هر دلیلی رای نیاورد، اما پیگیری‌ها از مسیر دیگر در حال انجام است. در هر صورت هر اقدامی که بتوانند به جابه جایی مسافران کمک کنند تا به طور نسبی به تعادلی در عرضه و تقاضا برسیم را دنبال می‌کنیم. این اقدام قطعا به دلیل کمبود ناوگان است تا بتوانیم عرضه بلیت را در بازار افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: کلیت موضوع در مرحله بررسی‌های کارشناسی است و به طور قطع این اقدام ملاحظات خاص به خود را دارد و باید با توجه به قوانین و مقررات بالادستی این اقدام انجام شود. به هر حال به نظر می‌رسد این امر می‌تواند کمک خوبی به افزایش فرکانس‌های پروازی باشد و باز هم تاکید می‌کنم همه این‌ها به شرطی است که مصوبات قانونی رعایت شوند.

در همین رابطه عباسی کارشناس بخش حمل ونقل هوایی کشور به باشگاه خبرنگاران گفت: این اقدام به هیچ عنوان نمی‌تواند سبب بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور شود چراکه ورود ایرلاین‌های خارجی در بخش پرواز‌های داخلی زمینه ساز از بین رفتن شرکت‌های هواپیمایی داخلی شده وبه مرور باعث ورشکستگی و وارد شدن زیان به این بخش خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ایرلاین‌های خارجی با قیمت‌هایی که مورد توافق دو طرف واقع می‌شود وارد این صنعت شود زمینه ساز از بین رفتن ظرفیت ایرلاین‌های داخلی خواهد شد چراکه کمتر مسافری دیگر ترجیح می‌دهد با ایرلاین‌های داخلی اقدام به سفر کند.

این کارشناس حمل ونقل هوایی یادآور شد: نرخ بلیت ایرلاین‌های خارجی با توجه به آنکه قیمت مصوبی ندارد بسیار گران‌تر از حد معمول خواهد بود که همین امر باعث می‌شود بخش زیادی از مسافران هوایی کشور کاهش پیدا کند.

اما در آن طرف ماجرا حسینی یکی دیگر از کارشناسان صنعت هوایی به باشگاه خبرنگاران گفت: ورود ایرلاین‌های خارجی در مسیر‌های داخلی برای بسیاری از مسافران جذاب خواهد بود چراکه در حال حاضر سطح کیفیتی که ایرلاین‌های داخلی برای مسافران ارائه می‌دهد متناسب با قیمت بلیت‌ها نیست و همین موضوع باعث نارضایتی برخی از مسافران شده است.

او گفت: این اقدامات شاید باعث شود که شرکت‌های هواپیمایی داخلی از انحصار خارج شده و به نوعی کیفیت‌های متناسب با قیمت‌های بلیت به مسافران عرضه کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ناوگان هوایی کشور با کمبود هواپیما مواجه است که ورود این ایرلاین‌های خارجی می‌تواند بخشی از کمبود ناوگان هوایی را در این حوزه جبران کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: