May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۴۴۴
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0

تفاوت تسمه های تایمینگ و تسمه انتقال قدرت

به نقل از جماران "تسمه های صنعتی industrial belt در انواع بسیار متعدد برای اهداف مختلفی تولید می شوند. در تولید تسمه های صنعتی از ترکیبات شیمیایی و الیاف مختلفی از جمله لاستیک طبیعی، پلی یورتان، پلاستیک و حتی پارچه استفاده می شود. تسمه های صنعتی را می توان در سه بخش اصلی دسته بندی نمود که به قرار زیر هستند:

  • تسمه نوار نقاله Convayor belt: بر روی نقاله های صنعتی و برای انتقال مواد اولیه، مواد و سنگ های معدنی و محصولات نهایی از یک نقطه به نقطه دیگر و یا در ارتفاع دیگر از تسمه های نوار نقاله استفاده می شود. تسمه نوار نقاله در عرض 40 الی 130 سانتی متری تولید می شود. در اغلب موارد از ترکیبات پلیمری مانند پلی یورتان که دارای درصدی لاستیک طبیعی است در تولید تسمه نوار نقاله استفاده می شود. در برخی از کاربری ها مانند تسمه نقاله مواد غذایی از پلاستیک خشک که دارای حداقل چسبندگی سطحی بوده و قابلیت شستشو با شوینده های قوی را دارد استفاده می شود.
  • تسمه انتقال قدرت Power transmission belt: یکی از مهمترین و کاربردی ترین نوع تسمه های صنعتی تسمه های انتقال قدرت هستند که بین دو یا چند پولی بسته می شوند. تسمه های انتقال قدرت در شکل های متنوعی تولید می شوند که تسمه وی بلت V-belt محبوب ترین آنها محسوب می شود. تسمه های تخت، تسمه های شیار دار، تسمه های پلی کرد یا بن گرد، تسمه جوشی یا استخوانی از دیگر انواع تسمه های انتقال قدرت محسوب می شوند.
  • تسمه تایمینگ Timing belt: تسمه های تایمینگ در واقع نوعی از تسمه های انتقال قدرت هستند که به منظور ایجاد زمان بندی حرکتی اجزای موتور مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که شیار های اغلب نمونه های تسمه انتقال قدرت در راستای تسمه است، تسمه تایمینگ دارای شیار و برامدگی هایی بصورت عمود بر راستای تسمه می باشد که نقش اصلی در زمان بندی حرکتی را ایفا می کنند."

بصورت خلاصه باید گفت که تسمه تایمینگ یکی از انواع تسمه انتقال قدرت با شیار های عمودی می باشد. هر دو نوع تسمه از ترکیبات پلی یورتان بصورت تقویت شده تولید می شوند که گاهی برای داشتن مقاومت سایشی بالاتر با پوشش سطحی پلی آمید PA به بازار عرضه می شوند. به منظور جلوگیری از خزش (تغییر طول) تسمه انتقال قدرت و تسمه تایمینگ اغلب از کرد ها و سیم هایی در داخل ترکیبات پلیمیری در چند ردیف استفاده شده است.

برند های تولید کننده تسمه صنعتی

به گزارش ابتکار صنعت "تسمه های صنعتی با توجه به تنوع بسیار گسترده ای از جنس و کاربری دارای تولید کننده های معتبر بسیار فراوانی در اقصی نقاط دنیا هستند. برخی از برند های تولید کننده تسمه اروپایی، آمریکایی می باشند و برخی از تولید کنندگان بنام تسمه صنعتی آسیایی و حتی چینی هستند. لازم به ذکر است که تسمه های تولید چین به سه دسته تقسیم میشوند: تسمه های تحت لیسانس که در واقع با توجه به پایین بودن هزینه تولید بسیاری برند های معتبر آمریکایی و اروپایی تسمه های تولیدی خود را تحت نام خود و در چین تولید میکنند که کیفیت این تسمه های صنعتی دقیقا مطابق با استاندارد های کارخانه مادر می باشد. دسته دوم تولید کنندگان چینی تسمه صنعتی تولید کنندگانی هستند که تسمه را تحت برند چینی خود تولید میکنند که این دسته نیز با رعایت استاندارد های بین المللی محصولاتی با کیفیت بسیار بالا تولید می کنند. دسته سوم که کیفیت محصولات آنها تایید نمیشود تولید کنندگانی هستند که تسمه صنعتی طرح یعنی برگرفته از برندی معتبر با مارک معتبر تولید میکنند که استاندارد های یک تسمه معتبر را ندارد. از بین تمام برندهای تولید کننده سه برند اپتی بلت OPTIBELT، مگاداین MEGADYNE، و باندو BANDO بیشترین سهم عرضه را در بازارهای جهانی دارند."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: