کد خبر: ۴۱۰۴۷۸
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
در برنامه هفتم افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور تا ۴۲ درصد پیش‌بینی شده است که جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده با واحد‌های راندمان بالا گامی مهم در این راستا خواهد بود.

جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده به کجا رسید؟

بر اساس سند توسعه صنعت برق کشور متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا سال ۱۴۲۰ باید به ۵۰ درصد برسد. احداث واحد‌های جدید با راندمان بالا و همینطور جایگزینی و بازتوانی نیروگاه‌های فرسوده فعلی اهم راه‌های افزایش راندمان به منظور کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها هستند و در این راستا دو برنامه بازنشستگی و جایگزینی برای نیروگاه‌ها با راندمان پایین در کشور برنامه ریزی شده است.

این جایگزینی برای نیروگاه رامین، نیروگاه بندرعباس، نیروگاه ری، طرشت و بعثت تهران تعریف شده است. نیروگاه بعثت یکی از نیروگاه‌های قدیمی در تهران است که با راندمان پایینی فعالیت می‌کند و در صورت جایگزینی این نیروگاه کاهش ۹۴ درصدی انتشار آلاینده‌ها صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب و افزایش ۲.۵ برابری راندمان محقق خواهد شد. این بدان معناست که با معادل سوخت فعلی، برق بیشتری را می‌توان به شبکه تزریق کرد که البته این طرح جایگزینی برای نیروگاه بعثت توقف چندساله داشته و چالش مجوز‌های زیست محیطی این روند را کند کرده است.

نیروگاه بعثت تهران تا دو سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت

ناصر اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی، در مورد آخرین وضعیت جایگزینی این نیروگاه گفت: برنامه‌هایی برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها نیروگاه بعثت تهران است که طرح آن آماده شده و مجوز‌ها گرفته شده است.

او افزود: با وجود کندی روند دریافت مجوز این نیروگاه، اما خوشبختانه طرح آن مصوب شده و جانمایی شروع شده است و فرایند‌های اجرایی جایگزینی از همین امسال آغاز خواهد شد. لازم است تغییراتی هم در شبکه ایجاد شود و هم نیروگاه موجود باید تغییراتی داشته باشد، اما با این وجود نیروگاه بعثت تا دو سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

پیش از این هم اتفاقات خوبی در جایگزینی نیروگاه طرشت به عنوان قدیمی‌ترین نیروگاه طرشت افتاد و در صورت اجرای طرح‌های جایگزینی واحد‌های فرسوده راندمان این نیروگاه به ۴۴ درصد می‌رسد.

۱۴ مولد جدید پایه گازسوز جایگزین چهار واحد فرسوده بخش بخار نیروگاه طرشت خواهد شد

سعید احمدی سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واحد‌های فعلی نیروگاه طرشت راندمان ۲۱ درصدی دارند که با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۴ مولد جدید پایه گازسوز جایگزین چهار واحد فرسوده بخش بخار نیروگاه طرشت خواهد شد.

او افزود: نیروگاه طرشت در سال ۱۳۳۸ احداث شده و قدمت بسیار بالایی دارد و دارای چهار واحد ۱۲.۵ مگاواتی بخار است که بیش از ۶۰ سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد. تکنولوژی طراحی این واحد‌ها بسیار قدیمی بوده و اکثر تجهیزات و قطعات آن فرسوده شده است. این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۲۱ درصد هستند که بسیار کم است و مصرف سوخت بالایی دارند. سیستم خنک‌کن واحد‌های نیروگاه نیز مصرف آب بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که روزانه حدود سه هزار مترمکعب آب در فرایند تولید برق این واحد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هزینه‌های زیادی نیز صرف نگهداری و انجام تعمیرات سالیانه آن می‌شود. واحد‌های قدیمی نیروگاه و ایستگاه گاز آن دارای آلودگی صوتی است و از سوی دیگر با توجه به راندمان پایین نیروگاه، در ازای ظرفیت تولیدی آن ذرات آلاینده بیشتری هم تولید می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت ویژه نیروگاه طرشت با توجه به جانمایی و موقعیت مکانی آن افزود: این نیروگاه بار مناطقی از مرکز پایتخت را تامین می‌کند به همین دلیل با توجه به مواردی که گفته شد، شرکت برق حرارتی در راستای ماموریت خود مبنی افزایش راندمان و بهسازی نیروگاه‌های برق در سراسر کشور، تصمیم به بازنشسته کردن واحد‌های موجود و احداث واحد‌های جدید در محوطه نیروگاه طرشت کرده است.

احمدی در تشریح این برنامه‌ها گفت: در فاز اول طرح جدید نیروگاه طرشت، دو واحد بخار قدیمی نیروگاه از مدار خارج و ۶ واحد مولد پایه گازسوز ۴.۳ مگاواتی مجموعا به ظرفیت ۲۵.۸ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده جایگزین آن خواهد شد. این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۴۴ درصد بوده و مصرف آب آن‌ها بسیار ناچیز است. فاز دوم این نیروگاه نیز شامل احداث هشت واحد ۴.۳ مگاواتی است که پس از پیک تابستان سال آینده عملیات اجرایی احداث آن‌ها آغاز می‌شود. بر همین اساس مجموعا ۱۴ واحد جدید به ظرفیت بیش از ۶۰ مگاوات جایگزین واحد‌های بخار نیروگاه خواهد شد.

گفتنی است در انتهای سال ۱۴۰۱ راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۳۹.۱ رسید که با ادامه این روند افزایشی برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ این رقم به ۳۹.۲ برسد. در برنامه هفتم نیز برنامه ارتقای راندمان تا ۴۲ درصد در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: