April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۸۶۰
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
0
رئیس سازمان فضایی بیان کرد: شبانه روز با پارس یک در ارتباط هستیم و زیرسیستم‌های مختلف آن در حال روشن شدن و به کار افتادن هستند.

کپسول زیستی ۱/۵ تنی در حال طراحی و ساخت/ پارس ۲ چه زمانی پرتاب می‌شود؟

ماهواره پارس ۱ پنجشنبه دهم اسفند توسط پرتابگر سایوز از روسیه به فضا پرتاب و داده‌های تله متری تزریق آن از پایگاه پرتاب دریافت شد. این داده‌ها نشان دهنده تزریق موفق پارس ۱ در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ است.

ماهواره پارس ۱ که ۱۳۴ کیلوگرم وزن دارد از سری ماهواره‌های تحقیقاتی-سنجشی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است.
احتمال پرتاب پارس ۲ تا یک سال آینده

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: روزانه و شبانه با پارس یک در ارتباط هستیم. زیرسیستم‌های مختلف آن در حال روشن شدن و به کار افتادن هستند. در حال حاضر در فاز کنترل وضعیت ماهواره هستیم که تا یکی دو هفته آینده انجام می‌شود و ماهواره پایدار می‌شود.

او همچنین درباره پرتاب پارس ۲ بیان کرد: احتمالا ماهواره پارس ۲ در سال ۱۴۰۳ یا اوایل ۱۴۰۴ پرتاب می‌شود.

سالاریه گفت: پارس یک با توجه به دقت ۱۵ متر تا ۱۵۰ و ۳۰۰ که در باند‌های مختلف رنگی و باند مادون قرمز دارد، استفاده آن عمدتا در حوزه منابع محیط زیستی و کشاورزی است و برای پایش جنگل ها، پایش منابع آبی، منابع کشاورزی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساخت کپسول زیستی یک و نیم تنی

رئیس سازمان فضایی کشور درباره پرتاب کپسول زیستی جدید در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: قرارداد جدیدی را با پژوهشگاه هوافضا منعقد کرده ایم. کپسول یک و نیم تن در حال طراحی و ساخت است.

او درباره زمان به نتیجه رسیدن این کپسول نیز گفت: پیش بینی ما بر اساس قرارداد حدود یک تا یک و نیم سال است.

این در حالی است که سازمان فضایی ایران بعد از توقف ۱۰ ساله با همکاری دانشمندان کشور در آذر ۱۴۰۲ جدیدترین کپسول زیستی خود را با وزن ۵۰۰ کیلوگرم و با پرتابگر «سلمان» که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تُن را دارد، با موفقیت پرتاب کرد و به زمین بازگشت.

او درباره توافقات بین المللی در حوزه ماه که پیشتر درباره آن صحبت کرده بود نیز اعلام کرد که در صورت نهایی شدن برنامه‌ها، این موضوع مطرح خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: