کد خبر: ۴۱۱۲۲۲
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
0
یک ستون نویس گاردین می‌گوید دولت بایدن در حالی که می‌توانست جلوی قحطی غزه را بگیرد، عامدانه به این فاجعه اجازه وقوع داد.

گاردین: آمریکا شریک ایجاد فاجعه قحطی در غزه است

محمد بَزی، ستون نویس گاردین و استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه نیویورک در مقاله‌ای برای روزنامه گاردین هشدار‌های شدیدی که در خصوص وضعیت گرسنگی در غزه صادر می‌شود را تکرار کرد و آمریکا را مهم‌ترین همدست وضعیت کنونی در این نوار محاصره شده دانست.

این تحلیلگر به نقل از گزارش یک آژانس وابسته به سازمان ملل نوشت: «مردم غزه سطوح فاجعه‌بار گرسنگی را تحمل می‌کنند و با ادامه جنگ ویرانگر اسرائیل و محاصره سرزمین فلسطین، قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است. هرچند اسرائیل بیشتر مسئولیت این قحطی را بر عهده دارد، اما در این امر تنها نیست».

ستون نویس گاردین نوشت: «جو بایدن و دولت او نیز آشکارا در این فاجعه شریک هستند. سازمان ملل و گروه‌های امدادی بین المللی از ماه دسامبر (حدود سه ماه پیش) در مورد گرسنگی گسترده در غزه هشدار داده‌اند. دولت بایدن در آن زمان می‌توانست وارد عمل شود و اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا کمک‌های بیشتری را به این سرزمین برساند. همچنین در آمریکا قانونی وجود دارد که اگر متحدی مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه شود، دولت می‌تواند ارسال سلاح به آن را متوقف کند. اما بایدن این قانون را به اجرا در نیاورد. در عوض، او و دستیارانش مدام در اجرای این قانون تردید کردند و اکنون دیگر برای جلوگیری از قحطی دیر است».
فرصت برای جلوگیری از قحطی در غزه از دست رفت و آمریکا آگاه بود

استاد پیشین دانشگاه نیویورک نوشت: «دولت بایدن و دیگر حامیان اسرائیل در غرب نمی‌توانند ادعا کنند که از شدت بحران گرسنگی غزه و سیاست اسرائیل برای گرسنگی دادن عمدی به مردم اطلاع نداشتند. گروه نظارت بر گرسنگی سازمان ملل در گزارشی در دسامبر هشدار داده بود که تا اوایل فوریه، نیمی از جمعیت غزه در مرحله «اضطراری» تغذیه قرار می‌گیرند. این گروه در آخرین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد که تقریبا نیمی از جمعیت غزه، اکنون با بالاترین سطح سوء تغذیه و کمبود فاجعه بار مواد غذایی مواجه هستند. این گزارش اعلام کرد که قحطی در شمال غزه قریب الوقوع است و ممکن است از ماه مارس تا مه رخ دهد».
پافشاری بایدن بر حمایت بی قید و شرط از رژیم جنایت‌کار

محمد بَزی در ادامه نوشت: «بایدن به استراتژی خود برای حمایت بی قید و شرط از اسرائیل ادامه داد. او در اواسط اکتبر در سفری به تل آویو، بنیامین نتانیاهو را در آغوش گرفت. ژستی که نمادی از روابط ناکارآمد آمریکا و اسرائیل است؛ زیرا نتانیاهو و وزرای تندرو او همچنان آشکارا از آمریکا، مهمترین متحد خود، بدون پرداخت هیچ بهایی سرپیچی می‌کنند. نتانیاهو به نادیده گرفتن بایدن ادامه می‌دهد و در آخرین مورد، وی روز سه‌شنبه به قانون‌گذاران صهیونیست گفت که علی‌رغم مخالفت آمریکا، قصد دارد به شهر رفح حمله کند».
آمریکا از به کار بردن اهرم فشار اجتناب می‌کند

ستون نویس گاردین در انتها نوشت: «بایدن به سیاست شکست خورده در آغوش گرفتن نتانیاهو و کابینه راست‌گرای او چسبیده است. از ماه اکتبر، دولت بایدن ده‌ها هزار بمب و مهمات دیگر را به اسرائیل داده است. تا زمانی که او از موثرترین اهرم فشار خود استفاده نکند، نتانیاهو به سرپیچی و تحقیر آمریکا ادامه خواهد داد: واشنگتن می‌تواند با عدم ارسال بمب و مهمات تل‌آویو را مجبور به آتش‌بس کند. هر کاری کمتر از آن، بایدن و دولت او را از همدستی در استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح و رقم زدن فاجعه‌ای که شاهد آن هستیم، تبرئه نخواهد کرد».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: