کد خبر: ۴۱۱۲۷۰
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
0
تغییرات آب و هوایی بسیار بیشتر از افزایش دما به ما آسیب می‌رسانند و به گفته محققان این تغییرات همچنین باعث گسترش بیماری‌های عفونی کشنده می‌شوند.

انتشار آسان‌تر بیماری‌های کشنده به دنبال تغییرات آب و هوایی

مطالعه‌ای جدید از سوی گروهی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا-دیویس، خواستار افزایش آگاهی، آمادگی و اقدام در جامعه پزشکی برای مقابله با تهدیدات بهداشتی نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

به نقل از اس‌اف، محققان در حال نشان دادن رابطه پیچیده بین تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های عفونی هستند و بر نیاز پزشکان برای انطباق سریع با این چشم‌انداز در حال تحول تاکید می‌کنند.

جورج تامپسون (George Thompson)، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس در بخش پزشکی داخلی و بخش بیماری‌های عفونیمی‌گوید: پزشکان باید برای مقابله با بیماری‌های عفونی آماده باشند. یادگیری در مورد ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و رفتار بیماری‌ها می‌تواند به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی کمک کند.

این مقاله که در مجله JAMA منتشر شده است، توجه را به بیماری‌های عفونی مختلف ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها و انتقال آن‌ها از حیوان به انسان یا از فردی به فرد دیگر جلب می‌کند. تمرکز ویژه بر بیماری‌های ویروسی مانند دنگی، مالاریا و زیکا است که توسط ناقلانی مانند پشه، کک و کنه منتقل می‌شوند.

چگونه تغییر آب و هوایی سرعت‌بخش گسترش بیماری است؟

در این مطالعه، کارشناسان نحوه تغییر الگو‌های اقلیمی، از جمله تغییر الگوی باران، زمستان‌های کوتاه‌تر و تابستان‌های طولانی‌تر را توضیح می‌دهند که چگونه زیستگاه‌ها و دوره‌های زندگی فعالانه ناقلان بیماری را گسترش می‌دهند.

این امر منجر به افزایش بیماری‌هایی مانند پیروپلاسموز و بیماری لایم می‌شود که به طور سنتی به فصول و مناطق خاصی محدود هستند و اکنون در مناطق و زمان‌های جدید سال رخ می‌دهند.

متیو فیلیپس (Matthew Phillips)، نویسنده اول این مطالعه خاطرنشان می‌کند: ما در ژانویه و فوریه شاهد مواردی از بیماری‌های منتقل شونده از طریق کنه بودیم. فصل کنه زودتر و با کنه‌های فعال‌تر در محدوده وسیع‌تری شروع شده بود. این بدان معناست که تعداد کنه‌ها و به همراه آن‌ها بیماری‌های منتقل شونده از کنه افزایش می‌یابد.

گسترش مالاریا نیز حرکتی به سمت شمال را تجربه می‌کند که به تغییرات ناشی از آب و هوا بر جمعیت پشه‌ها نسبت داده می‌شود. مشاهده پدیده مالاریا در مناطقی مانند تگزاس، فلوریدا و حتی شمال مریلند، همانطور که در تابستان گذشته دیده شد، تاکیدی بر تهدید فزاینده ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت عمومی است.

این مقاله همچنین خطر مرتبط با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را مورد بحث قرار می‌دهد. تغییرات در الگو‌های مهاجرت حیوانات و زیستگاه‌ها، تا حدی به دلیل تغییرات آب و هوایی، قرار گرفتن انسان در معرض عوامل بیماری‌زای بالقوه جدید و خطرناک را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ظهور عفونت‌های قارچی جدید و گسترش جغرافیایی بیماری‌ها به‌عنوان نشانه‌هایی از اثر تغییرات آب و هوایی بر شیوع بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نویسندگان با اذعان به اختلال جهانی ناشی از شیوع بیماری‌های عفونی اخیر، مانند کووید-۱۹، از نیاز به افزایش نظارت بر بیماری‌های عفونی و اقدامات پیشگیرانه سخن گفتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: