April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۷۵۹
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
0
پژوهشگران آلمانی موفق شدند با استفاده از نوعی نانوالیاف و ذرات مغناطیسی ابزاری بسازند که ویروس ایدز را به دام می‌اندازد.

نانودامی که برای ویروس HIV پهن شد

محققان دانشگاه لایپزیگ و دانشگاه اولم روش جدیدی را برای جداسازی ویروس HIV از نمونه‌ها ارائه کردند که می‌تواند فرآیند تشخیص عفونت ویروسی را تسریع کند. در این روش محققان روی نانوالیاف پپتیدی (PNF) میکروذرات مغناطیسی قرار دادند و از این طریق یک دام نانویی برای گیراندازی ویروس ایدز ارائه کردند.

پروفسور برند آبل از دانشکده شیمی دانشگاه لایپزیگ، می‌گوید: این روش ارائه شده باعث می‌شود ذرات ویروسی را به شکل مؤثر و در غلظت‌های بالا به دام انداخت. این روش ممکن است حساسیت ابزار‌های تشخیصی موجود و آزمایش‌های تحلیلی را بهبود بخشد.

نانوالیاف مورد استفاده ساختار‌های کوچک سوزن مانند مبتنی بر پپتید EF-C دارند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط پروفسور جان مونچ از دانشگاه اولم و مرکز پزشکی دانشگاه اولم ارائه شد. EF-C یک پپتید متشکل از ۱۲ اسید آمینه است که تقریباً هنگام حل شدن در حلال‌های قطبی، فیبر‌های نانویی را تشکیل می‌دهد.

دکتر تورستن جان از محققان این پروژه می‌گوید: کار ما نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از پپتید EF-C و ذرات مغناطیسی می‌توان کاربرد‌های تازه‌ای برای مقابله با ویروس ایدز ارائه کرد. این ساختار فیبریلی می‌تواند با حساسیت بالا به ویروس متصل شود.

پروفسور مونچ می‌گوید: افزایش غلظت ویروس‌ها و جداسازی آن‌ها از نمونه‌ها برای افزایش حساسیت تشخیص عفونت ویروسی بسیار مهم است.

این گروه تحقیقاتی ساختاری برای جداسازی و گیرانداختن مقادیر قابل توجهی از ویروس‌ها ارائه کردند. آن‌ها در این تحقیق نشان دادند که چگونه می‌توان از PNF‌ها به طور مؤثر برای جدا کردن ذرات HIV از محلول‌ها بدون تکیه به سانتریفیوژ استفاده کرد. این روش نوآورانه از میکروبید‌های مغناطیسی مخصوص برای اتصال و جدا کردن ذرات ویروس استفاده می‌کند، در حالی که فعالیت و عفونت‌زایی ویروس‌ها همچنان حفظ می‌شود. چنین ویژگی برای فرآیند‌های جدید مهندسی ژنتیک قابل استفاده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: