April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
عبدالملکی از افزایش ظرفیت اسکان ۱۰ میلیون مسافر خبرداد
کد خبر: ۴۱۱۸۵۴
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
عبدالملکی از افزایش ظرفیت اسکان گردشگران از ۱۰ میلیون مسافر به 20 میلیون مسافر در سال خبر داد و گفت:

فرش قرمز مناطق آزاد پیش پای گردشگران

گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است. گردشگری نیاز به سرمایه گذاری زیاد ندارد، بازگشت سرمایه به سرعت صورت می‌گیرد، سرمایه گذاری پویا و ماندگار است، سوددهی مناسبی دارد، امکان توسعه آن بسادگی وجود دارد، اشتغالزایی در ا شکال گوناگون انجام می‌شود، به فرهنگسازی منجر می‌شود، قابلیت انتقال فرهنگ را دارد که باعث تاثیرگذاری در بین مردم دیگر نقاط جهان شود و بسیاری موارد دیگر که تشریح ان‌ها مثنوی هفتاد من کاغذ است.

بستر‌های گردشگری

اگر چه برای آنکه گردشگری شکل بگیرد، لازم است بخش‌های گوناگون کنار یکدیگر قرار گیرند، اما برخی موارد ظرفیت لازم وجود دارد. آثار باستانی، صنایع دستی، اقوام، خرده فرهنگ‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی بهترین فرصت برای تحقق گردشگری است. در سال جاری حافظیه رتبه اول گردشگری را از آن خود کرد و تخت جمشید، آرامگاه سعدی، کاخ سعد آباد و بسیاری موارد دیگر پذیرای گردشگران از سراسر نقاط کشور بودند. این مناطق، آثار بجای مانده از گذشته هاست که امروز توانسته مردم را به سوی خود جلب کند.

جذابیت‌های مناطق آزاد

اما مناطق آزاد در بین جاذبه‌های گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برای مردم برخوردار است. مناطق آزاد به واسطه ظرفیت‌های بسیاری که دارد، بهترین فرصت برای گردشگری است. از بازارچه تا دریا، آثار باستانی، صنایع دستی، بومگردی و بسیاری موارد دیگر در مناطق آزاد وجود دارد که هر کدام جذابیت‌های خاص خودش را دارد. مهمتر آنکه در سال‌های گذشته ظرفیت‌های دیگر گردشگری در مناطق آزاد شکوفا شد که گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

افزایش مناطق آزاد به ۱۸ منطقه

واقعیت این است که مناطق آزاد تجاری پیوند دهنده اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌المللی است. در دنیا بیش از هفت هزار منطقه تجاری وجود دارد، آماری که نشان می‌دهد اهمیت مناطق آزاد بدلیل معافیت ها، استقلال، درآمدزایی، سوددهی، تولید، گردشگری و رونق اقتصادی در همه کشور‌های دنیا غیرقابل‌انکار است. اگرچه در ایران ۱۸ منطقه آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد، اما مشوق‌های مناطق آزاد در کشور ما نسبت به اکثر کشور‌های همسایه کمتر است. البته قرار بر گسترش مناطق آزاد با رویکرد تولید و صادرات با هدف اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر است، بنابراین باید تدابیری اندیشید تا بتوان از تمامی ظرفیت‌های مناطق آزاد نهایت بهره را گرفت.

بیشتر بخوانید:

بازار‌های جهانی زیر سلطه منطقه آزاد ارس

نقش مناطق آزاد در مقابله با تحریم

نکته‌ای که باعث می‌شود نگاه ویژه‌ای به مناطق آزاد داشته باشیم، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای است که از سوی دشمنان علیه اقتصاد کشورمان اعمال می‌شود. البته قرار نیست درجا بزنیم و به اشکال گوناگون تحریم‌ها را دور زده ایم که مناطق آزاد نقش تعیین کننده‌ای داشته است. با ایجاد مناطق آزاد، از طریق تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری به دنیا متصل شدیم تا بتوانیم از دریچه مناطق آزاد راحت‌تر با دنیا تعامل داشته باشیم که تاکنون نیز موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده ایم.

ضرورت مقابله با رقبای جدی

البته اینگونه نیست که گردشگران را تقدیم کشورمان کنند، بلکه کشور‌هایی همچون امارات، عمان، ترکیه، عراق، ارمنستان و بسیاری موارد دیگر از جایگاه بالایی در گردشگری برخوردار هستند و بخوبی عمل کرده اند، بنابر این اگر بخواهیم مناطق آزاد نقش محوری خودشان را ایفا کنند، باید شرایطی بهتر از رقبای خود در منطقه داشته باشیم، در غیر این صورت نه‌تن‌ها سرمایه خارجی را جذب نخواهیم کرد، بلکه باعث خروج سرمایه‌های بومی موجود در داخل کشور نیز خواهیم شد.

ارایه ۱۲۰ بسته

عملکرد مسوولان و اظهاراتی که مطرح می‌کنند، نشان می‌دهد که دست روی دست نگذاشته و با جدیت بدنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید هستند. در این رابطه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح عملکرد سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۲۰ بسته به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان در حوزه‌ی گردشگری و ساخت مراکز اقامتی به سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد ارایه شد. این در حالی است که بر اساس آمار بیش از شش میلیون و پانصد هزار گردشگر به مناطق آزاد سفر کرده اند، عددی که می‌تواند اقتصاد مناطق آزاد و البته مردم را متحول کند.


ساخت بیش از ۶۰ هتل

واقعیت این است که جذب گردشگر به ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد که بعد از جاده و حمل و نقل، اسکان مهمترین نقش را در جذب گردشگر دارد به همین دلیل حجت الله عبدالملکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ هتل در مناطق آزاد در حال ساخت است گفت: این هتل‌ها ظرفیت اقامتی گردشگران این مناطق را دو برابر می‌کند.

تاکید بر استمرار گردشگری

واقعیت این است که گردشگری جذابیت‌های خاص خودش را دارد و به همین دلیل دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: توسعه گردشگری در همه ایام سال با جدیت در دستور کار قرار دارد و به تعطیلات و ایام نوروز اختصاص ندارد. وی با اعلام اینکه در طول سال در مناطق آزاد ۱۰ میلیون گردشگر داریم گفت: این گردشگران حداقل یک شب در مناطق آزاد اقامت می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه در طول سال ظرفیت اقامت برای گردشگران در مناطق آزاد ۱۳ میلیون نفر است گفت: اکنون تنها ۲۵ درصد ظرفیت گردشگری مناطق آزاد خالی است و با هتل‌هایی که در حال احداث است ظرفیت گردشگری تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد حداقل به ۲۰ میلیون گردشگر برای اقامت حداقل یک شب دست پیدا خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: