April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۹۸۹
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
0
گهرزمین از شرکت‌های صنعتی و معدنی ایران است که توانسته بسیاری از نیازهای کشور در این بخش را تامین کند.

گهرزمین در پی تحقق شعار سال

به نقل از «خبرداری»، در سال 1348، شركت ايران باريت عمليات اكتشاف و پی جويی سنگ آهن را در منطقه‌ای در جنوب غرب شهرستان سیرجان (استان کرمان) آغاز و سپس شركت ايروسرويس در محدوده‌ای به وسعت 45000 كيلومتر مربع در فاصله بين آباده فارس تا جـازمـوريان، برداشـت‌هـای ژئـوفيـزيـك هـوايی (مگنتومتری) را انجام و آنومالی‌های متعددی كه دارای پتانسيل‌های بالايی از سنگ آهن بودند را مشخص نمود. در پی مطالعات ژئوفيزيك هوايی با همکاری مؤسسه زمين‌شناسی يوگسلاوی در خلال ماه هاي مارس تا ژوئن سال 1975 و در محدوده‌ای به وسعت 74 كيلومترمربع، برداشت‌های ژئوفيزيك زمينی شامل مغناطيس‌سنجی و گرانی‌سنجی صورت گرفت.

 

گزارش عمليات در سپتامبر همان سال ارائه شد که نتيجه اين مطالعات پيدايش شش آنومالی سنگ‌آهن در منطقه گل گهر مجاور يکديگر با ذخیـرهای ‌به میـزان 1,100 میلیون تن است. براساس اکتشافات انجام شده آنـومالی شمـاره 3 یکی از بـزرگتـرین ذخایر سنـگ آهن کشور را در بیـن آنومالی‌های شش‌گانه دارا است. طبق مطالعات تفصیلی در آنومالی شماره 3 از سال 1354 تا خرداد 1402 حفر تعداد 330 حلقه چاه اکتشافی با مجموع متراژ 101 هزارمتر به اتمام رسیده است. براساس داده‌های گمانه‌های اکتشافی تا سال 1383 و اطلاعات جمع‌آوری شده  تا آن زمان، مطالعات فنی اقتصادی مقدماتی استخراج توده معدنی توسط شرکت کانادایی ADC صورت پذيرفت.

 

 در ادامه مطالعات و طراحی اوليه در بخش روباز معدن، در سال 1386 که توسط شـرکت مهنـدسی کوشـا مـعـدن و بـا مـشـارکت شرکت‌های WGM از کشور کانادا و SRK از کشور انگلستان صورت گرفت، مشخص نمود که معـدن سنـگ‌آهـن گـهـر زمـیـن دارای ذخـيـره زمين‌شناسی بالغ بر 640 ميلـيون تن است. مطابق آخرین مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط شرکت کوشا معدن در سال 1400، استخراج حدود 620 میلیون تن ماده معدنی با نسبت باطله برداری تقریبی 8 به یک از توده معدنی گهرزمین امکانپذیر است.

 

سهم چشم‌گیر در تولید کنسانتره و گندله

معدن گهرزمین به عنوان اصلی‌ترین و پرپتانسیل‌ترین و خاص‌ترین معدن سنگ آهن ذخیره‌ بالغ بر ۶۴۰ میلیون تن، جزء بزرگترین معادن حال حاضر کشور به شمار می‌رود.



معدن گهرزمین از شرایط بسیار ایده‌ال و فوق‌العاده‌ای برخوردار است و شرایط امروز تولید محصولات به گونه‌ای است که لازم است زنجیره کامل تولید محصولات را در این مجموعه ایجاد شود؛ بنابراین تکمیل زنجیره تولید در مجموعه گهرزمین یکی از تصمیمات حائز اهمیت و مهمی است که توسط سهامداران کگهر اتخاذ شده است.



هم‌اکنون، گهرزمین ۱۸ درصد کنسانتره و ۲۷ درصد گندله کشور را تولید می‌کند و بر همین اساس تولید ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده بود که با همت و تلاش پرسنل این مجموعه و با افزایش ۱۱/۲۳ درصدی؛ رکورد ۱۱ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۴۶ تن تولید این محصول را محقق شد.

 

گهرزمین در پی تحقق شعار سال

براساس آخرین گزارشات، ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه سال گذشته، ۴۲ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۹۰۵ تن محصول تولید کردند که در مقایسه با رقم تولید شده در مدت مشابه سال 1401 (۳۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۴۴ تن)، حدود ۷ درصد رشد نشان می‌دهد که از این مقدار ۷ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۱۸ تن متعلق به گهرزمین است.

 

بیشتر بخوانید: کگهر به ازاء‌ هر سهم ۳۲۰ تومان سود داد

 

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، با افزایش ۱۱ درصدی، حدود ۳۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۶۸۷ تن گندله تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 1401، ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۰۹ تن بود.

 

گهرزمین نیز ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۱۳ تن، از این رقم را به خود اختصاص داده است و توانسته در تامین نیاز کشور بیش از پیش موثر واقع شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: