April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی و زیربنایی در ۱۴۰۲ اجرایی شد
کد خبر: ۴۱۲۲۹۸
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
0
منطقه آزاد ماکو با رویکرد حرکت در مسیر نامگذاری سال " رشد تولید با مشارکت مردم" عزم خود را برای توسعه و ارتقای منطقه جزم کرده و قطار توسعه مسیر رو به جلویی را طی می‌کند.

ریل گذاری هر ماه یک پروژه در منطقه آزاد ماکو

برای آنکه توسعه در هر بخشی کلید بخورد و محقق شود، نیاز به برنامه ریزی، سیاستگذاری، تامین مالی و اجرا دارد. اما سیاستگذاری کلان در کشور ما به نوعی متفاوت رقم می‌خورد. رهبر انقلاب همه ساله در قالب نامگذاری سال، مسیر حرکت کشور را ریل گذاری می‌کنند و مسوولان در هر رتبه و جایگاهی موظف به حرکت کردن در آن مسیر هستند. البته سالهاست رهبر انقلاب مباحث اقتصادی را مطرح می‌کنند و تولید را در سرلوحه آن قرار می‌دهند. اما امسال نامگذاری متفاوت است. رهبر انقلاب تشخیص داده اند سال ۱۴۰۳ همچنان با محوریت تولید باشد، اما نقش مردم پررنگ‌تر شود. در نتیجه رشد تولید با مشارکت مردم در راس سیاستگذاری اقتصادی کشور قرار گرفته است.

اطاعت کلامی

بزرگترین مشکلی که مدیریت کشور را تهدید می‌کند، برگزاری همایش‌هایی است که هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسد. هزینه‌های سنگینی به دستگاه‌ها تحمیل می‌شود تا یک همایش برگزار شود، اما هرگز روند اجرایی شدن مطالبی که در آن همایش مطرح شده، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. این مشکل شامل نامگذاری‌های سال نیز می‌شود. در تمامی سال‌های گذشته، حرکت مسوولان کشور در مسیر نامگذاری سال نبوده که نمونه آن در سال گذشته قابل بررسی است. در حالی قرار بود سال گذشته تورم کنترل شود که نه تنها تورم کنترل نشد، بلکه مردم در سخت‌ترین شرایط ناشی از تورم لجام گسیخته قرار گرفتند و اعتراض‌های گسترده مردم باعث شد نمایندگان مجلس نسبت به این معضل در صحن علنی مجلس بار‌ها تذکر بدهند.

هر دستگاه به فراخور توان

نکته مهمی که در اجرای سیاست‌های کشور وجود دارد، این است که هر دستگاهی به فراخور توان و جایگاهی که دارد، در مسیر ریل گذاری کشور گام بردارد تا به اهداف تعیین شده دست یابیم. باید باور کنیم که حرکت بخش‌ها در کنار هم، یک انسجام ایجاد می‌کند و در کنار هم قرار گرفتن تمامی بخشها، باعث می‌شود حرکت متحدی شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید:


متاسفانه دستگاه‌ها گمان می‌کنند یک سال فرصت دارند، بنابر این کار را رها می‌کنند، در طول سال به روزمرگی می‌پردازند، بدنبال تحول و بهره وری نیستند و در ماه‌های پایانی یا حتی روز‌های پایانی سال به فکر اجرای سیاست‌های کلان می‌افتند. این رویکرد باعث عقب افتادگی می‌شود و ظرفیت‌های کشور مغفول می‌ماند.

هر ماه یک پروژه

اما در این بین دستگاه‌های هستند که از همان روز‌های ابتدای سال بدنبال حرکت در مسیر اقتصاد و روان کردن چرخ‌های اقتصاد هستند که نمونه آن را در منطقه آزاد ماکو شاهد هستیم. معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو از تعریف ۱۲ پروژه عمرانی و زیربنایی در این منطقه خبر داد و گفت: در منطقه آزاد ماکو به نوعی سیاستگذاری و برنامه ریزی کرده ایم که هرماه یک پروژه در سال جهش تولید با مشارکت مردم در منطقه آزاد ماکو اجرا شود یا به بهره برداری برسد.

یک همت پروژه

علی داداش زاده با بیان اینکه در سال گذشته قریب به یک هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد ماکو اجرا شد افزود: افتتاح و بهره برداری از گمرک گیت اصلی، ساختمان و محوطه منطقه آزاد ماکو، اتمام و بهره برداری از فاز دوم محصور سازی منطقه آزاد ماکو و افتتاح و بهره برداری پل قره جالو و جاده دسترسی مسیر پلدشت – مرگنلر در سال جاری انجام می‌شود.

از روشنایی تا منبع آب

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه افتتاح لایتینگ و روشنایی باند فرودگاه ماکو و بهره برداری از منبع آب ۱۰۰۰ متر مکعبی شهرک صنایع سبک و افتتاح جاده دسترسی ماکو دانالو (قلیش لانمش) از دیگر برنامه‌های سازمان در سال جاری است اضافه کرد: بهره برداری از فاز دوم شهرک صنایع سبک به مساحت ۳۵ هکتار، کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنایع سبک و بهره برداری جاده لجستیک و ساری سو از جمله دیگر برنامه‌های عمرانی این سازمان در سال ۱۴۰۳ است.

پسکرانه لجستیک

داداش زاده از تداوم عملیات احداث بزرگراه کمربندی به طول ۱۱ کیلومتر در سال جاری خبر داد و گفت: آماده سازی پسکرانه لجستیک به مساحت ۱۱۶ هکتار در دست احداث زون A، آماده سازی فاز توسعه منطقه آزاد بصورت مسکونی وتجاری و اداری به مساحت ۶۹ هکتار زون B، افتتاح و بهره برداری بزرگراه محدوده روستای کشمش تپه از دیگر پروژه‌های برنامه ریزی شده برای سال جدید است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: