April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
روز اول فروردین رکورد جدیدی در رشد تولید به ثبت رسید
کد خبر: ۴۱۲۳۳۴
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
0
فولاد مبارکه در روز اول فروردین رکورد جدیدی در رشد تولید به ثبت رساند تا شاهد رکوردشکنی فولاد مبارکه به محض نامگذاری سال باشیم.

رکوردشکنی فولاد مبارکه به محض نامگذاری سال

سالهاست کینه توزی و دشمنی علیه کشورمان صورت می‌گیرد و در عرصه اقتصادی با تعریف تحریم‌ها بسیاری آزار دهنده شده است. اگرچه تحریم‌ها از یک مقطع و به یک میزان آغاز شد، اما روند رو به رشدی داشت و به جرات می‌توان ادعا کرد که در مقاطع گوناگون، به اشکال مختلف گسترش یافته و بحران‌های بزرگی را رقم زده است. اما قرار نیست مقابل تحریم‌ها سرخم کنیم، بلکه با اتکا به توان داخلی، توانسته ایم تحریم‌ها را کم اثر کنیم.

اهمیت نامگذاری سال

یکی از مهمترین ابزار‌هایی که علیه تحریم‌ها بکار گرفته می‌شود، نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب است. ایشان بدلیل فشار‌هایی که از ناحیه اقتصاد به مردم کشور وارد می‌شود، سال‌های را با محوریت تولید نامگذاری کرده اند تا بتوانیم با اتکا به توان داخل، از موانع گسترده ناشی از تحریم‌ها عبور کنیم. اما نامگذاری سال ۱۴۰۳ متفاوت از سال‌های گذشته صورت گرفته است. اگرچه رهبر انقلاب همچنان بر تولید تاکید دارند، اما ایشان تشخیص داده اند که باید توجه ویژه‌ای به مردم داشته باشیم، به همین دلیل بر مشارکت مردم برای دستیابی به رشد تولید تاکید کرده اند.

اهمیت تولید در فولاد

اگرچه تولید در تمامی بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما باید اولویت را به بخش‌هایی اختصاص دهیم که پر مصرف‌تر هستند. یکی از پرمصرف‌ترین کالا‌هایی که در همه زمینه‌ها وجود دارد، آهن و فولاد است. با نگاهی به اطراف متوجه می‌شویم که فولاد در تمامی کالا‌ها و بخش‌های زندگی وجود دارد. از صنعت ساختمان تا خودروسازی و لوازم خانگی، فولاد نقش برجسته‌ای دارد. فولاد به اندازه‌ای اهمیت دارد که در صورت ناتوانی در تولید آن، با وابستگی شدیدی رو ره رو می‌شویم و ناچار هستیم ارز‌های کشور را برای خرید انواع محصولات آهنی و فولادی اختصاص دهیم.

جایگاه بالای ایران

خوشبختانه امروزه جایگاه ایران در فولاد بسیار بالاست به نوعی که رتبه دهم را در بین فولادسازی‌های جهان داریم. به عبارت بهتر، نه تنها توانسته ایم نیاز داخل را تامین کنیم، بلکه بخشی از بازار‌های جهانی را نیز از آن خود کرده ایم. به عبارت بهتر نه تنها در عرصه فولاد ارزبری نداریم، بلکه ارزآوری داشته ایم.

پشت سرگذاشتن رقبا

اگرچه فولادسازی‌های بسیاری در ایران فعال هستند، اما فولاد مبارکه اصفهان با اختلاف چشمگیری توانسته دیگر رقبا را پشت سر بگذارد. فولاد مبارکه توانسته تمامی نیاز‌های کشور و جهان در عرصه فولاد را تامین کند. این مهم در صورتی شکل می‌گیرد که روند تولید از حالت ایستا خارج باشد و بتوانیم رکورد‌های جدیدی را بر جای بگذاریم.

بیشتر بخوانید:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها


رکوردشکنی اول فروردین

برای آنکه بتوان عملکرد فولاد مبارکه را تشریح کرد، لازم است مدیران مجموعه در این زمینه توضیح دهند. یوسف مهاجری مدیر واحد احیای مستقیم شماره ۲ ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه است. وی در مورد روند تولید و رکورد شکنی‌ها گفت: چند سالی است که به لطف خداوند، ناحیه آهن‌سازی و به‌طور مشخص واحد‌های احیای مستقیم، روشن‌کننده چراغ رکورد‌ها در سازمان هستند. مهاجری با اعلام اینکه اول فروردین ۱۴۰۳ میزان تولید در واحد احیای مستقیم شماره دو ۹۹۱۲ تن و میزان تولید در واحد احیای مستقیم شماره یک ۱۷۵۹۰ تن بود گفت: درمجموع تولید در واحد‌های احیای مستقیم فولاد مبارکه به ۲۷ هزار و ۵۰۲ تن افزایش یافت.

ادامه رکوردشکنی در ۱۱ و ۱۹ فروردین

برای آنکه بتوان به رکورد‌های جدیدی دست یافت، لازم است برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مدیریت خاصی صورت پذیرد، اما مدیر واحد احیای مستقیم شماره ۲ ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه اعلام کرد: یک رکورد روزانه برای واحد احیای مستقیم شماره ۲ و یک رکورد مجموع در ناحیه آهن‌سازی روز ۱۱ فروردین به ثبت رسید که ۹۹۶۰ تن سهم واحد احیای مستقیم شماره ۲ بود. وی با اعلام اینکه در ادامه رکوردشکنی‌ها، روز ۱۹ فروردین هم تولید واحد احیای مستقیم شماره ۲ از مرز ۱۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی عبور کرد گفت: نکته مهم این است که تولید ۱۰ هزار و ۳۵ تن آهن اسفنجی با مشخصات فنی تجهیزات مگامدول‌های فولاد مبارکه یک رکورد روزانه بی‌سابقه در کشور به شمار می‌آید که دستاورد ارزشمندی برای صنعت فولاد کشور بوده است.

اقدامات بنیادی

مهاجری در خصوص برنامه ریزی‌های آینده برای ثبت رکورد‌های بیشتر گفت: در واحد احیا نیز مانند سایر بخش‌های سازمان، پروژه‌های مهمی برای رفع گلوگاه‌ها، بهینه‌سازی‌ها، کاهش زمان تعمیرات، آماده‌سازی محوطه جدید ذخیره‌سازی، افزایش ظرفیت ریفورمر، استفاده از کاتالیست‌های بهبودیافته، انجام اصلاحات در نسوز کوره و بهینه‌سازی کولینگ تاور‌ها در نظر گرفته شده است.

نقش بی بدیل مدیریت

مهاجری در واکنش به دلایل رسیدن به این رکوردشکنی‌ها گفت: علاوه بر نقش انرژی باید به عامل مهم مدیریت زمان در تولید و کمتر کردن زمان تعمیرات و توقفات اضطراری و در نتیجه افزایش ضریب آماده‌به‌کاری خطوط تولید اشاره کرد. به همین منظور با بازرسی‌های منظم و دقیق و همکاری همه مدیریت‌های ذی‌ربط و واحد‌های خدمات و پشتیبانی، خطوط را برای تولید بهینه در شرایط سخت آماده می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: