April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۳۹۸
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
0
ترید یک حرفه پرسود، هیجانی و البته پرریسک است که امروزه همه را به وسوسه انداخته است. همه افراد می‌توانند به معامله‌گری به عنوان یک شغل اصلی یا دوم نگاه کنند و از آن بازدهی قابل توجهی کسب کنند.

ترید یک حرفه پرسود، هیجانی و البته پرریسک است که امروزه همه را به وسوسه انداخته است. همه افراد می‌توانند به معامله‌گری به عنوان یک شغل اصلی یا دوم نگاه کنند و از آن بازدهی قابل توجهی کسب کنند. همین ویژگی‌ها باعث شده تا در آخرین آمارها چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون تریدر در ایران داشته باشیم. اما مطمئناً افراد علاقه‌مند بیشتر از این‌ها است و برای همه این سؤال کلیدی در ابتدا وجود دارد که چگونه ترید را شروع کنیم؟

آموزش معامله گری باید اولین قدم شما باشد، در غیر این صورت بهتر است اصلاً به سمت چنین حرفه‌ای نروید. با این وجود همه چیز تنها در این مورد خلاصه نمی‌شود. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد شروع ترید صحبت کنیم.

اولین قدم برای ترید

یک تریدر چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از اینکه گام‌های شروع ترید را بررسی کنیم، باید ببینید که آیا از ویژگی‌هایی که این کار نیاز دارد، برخوردار هستید یا خیر. فعالیت در بازارهای پرریسکی مانند فارکس یا کریپتو با چالش‌های زیادی همراه است. از این رو باید ویژگی‌های خاصی داشته باشید تا بتوانید بر این چالش‌ها موفق شده و به سوددهی برسید. اما ویژگی‌های یک تریدر چیست؟

پایبند به اصول و دوری از هیجان

افرادی که معمولاً احساسی تصمیم می‌گیرند و نمی‌توانند هیجان‌های خود را کنترل کنند، کار سختی در بازارهای مالی خواهند داشت. یکی از شگردهای تریدرهای بزرگ یا همان نهنگ‌ها ایجاد هیجان و سپس استفاده از همین هیجان‌ها برای گمراه کردن افراد تازه‌کار است. پس باید همیشه به سبک معاملاتی که بازدهی خوبی داشته، پایبند باشید و منطقی تصمیم بگیرد.

دیسیپلین و صبر

نظم در انجام معاملات می‌تواند مهم‌ترین فاکتور برای شناسایی فرصت‌های مناسب در بازار باشد. معمولاً دید افراد به ترید یکسان نیست. برخی این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده در حالی که برخی دیگر به عنوان شغل دوم آن را در نظر می‌گیرند. در هر صورت هر دو گروه باید آموزش معامله‌گری را با نظم ادامه بدهند تا بتوانند به شرایط طلایی دست پیدا کنند.

حتماً شنیده‌اید که بسیاری معامله‌گران را به شکارچی تشبیه می‌کنند. همان‌طور که یک شکارچی برای طعمه کردن شکار صبر می‌کند تا یک فرصت ایده‌آل فراهم شود، تریدرها هم باید با دیسیپلین و صبر به دنبال موقعیت‌های سودده باشند.

صبر در ترید

شناخت و تسلط بر بازار

بدون شناخت از بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن نمی‌توانید پیش‌بینی دقیقی از آینده داشته باشید. در مورد تسلط بر بازار در ادامه صحبت خواهیم کرد اما شناخت هم به همان اندازه می‌تواند مهم باشد. بسیاری از تریدرهای بزرگ ابتدا چندین سال برای آشنایی با ماهیت و پارامترهای مهم آن زمان گذاشته‌اند. این آشنایی به آن‌ها کمک می‌کند تا واقعیت‌ها را بشناسند و بر اساس آن‌ها منطقی عمل کنند.

توجه به اخبار و رویدادهای مختلف جهانی

تمامی بازارهای مالی تحت تأثیر رویدادهای مختلفی هستند که در دنیا رخ می‌دهند. به عنوان یک تریدر باید اخبار را به صورت مستمر دنبال کنید، چرا که گاهی تنها همین اخبار هستند که به تصمیم‌های معامله‌گران جهت می‌دهند. عده‌ای از طرفداران برخی از سبک‌های معاملاتی مانند تحلیل تکنیکال اعتقاد دارند که پیگیری اخبار یک فعالیت اضافه بوده و بررسی چارت به تنهایی کافی است. اما تجربه نشان می‌دهد تریدرهایی که به تحولات اشراف دارند، بهتر می‌توانند جهش‌های ناگهانی را تخمین بزنند و از آن‌ها سود کسب کنند.

چگونه ترید را شروع کنیم؟

برای افراد زیادی سؤال است که ترید را باید از کجا شروع کرد؟ به جای بررسی بایدها تصمیم داریم کارهایی که نباید انجام بدهید را بررسی کنیم.

بدون آموزش ترید نکنید

مانند هر حرفه‌ای که نیاز به مهارت دارد، ترید هم نیازمند آموزش‌های خاصی است که باید طی شود. آموزش معامله‌گری به شما نحوه استفاده از فرصت‌های بازار را آموزش می‌دهد. اما عده‌ای همچنان با این روش‌های تحلیلی مخالف هستند و اعتقاد دارند همه چیز به صورت شانسی و پنجاه پنجاه در این بازار اتفاق می‌افتد. از نگاه آن‌ها ترید نوعی قمار است که نیاز به تحلیل و تفسیر خاصی هم ندارد.

این نگرش باعث می‌شود تا در میان ۸۰ درصد از افرادی قرار بگیرید که نه تنها سود نمی‌کنند، بلکه سرمایه خود را هم از دست می‌دهند. شاید این آمار کمی عجیب باشد اما باید بپذیرید که تنها چیزی حدود ۲۰ درصد فعالان از بازار سود می‌کنند. پس باید اعتقادهای اشتباه خود را کنار بگذارید و از این پس منطقی به پیش بروید. هر چند که تاکید همه بر آموزش معامله‌گری است، اما بازهم همه این افراد موفق نمی‌شوند.

آموزش معامله گری

بازهم با توجه به آمار گفته شده باید این موضوع برای شما منطقی برسد. احتمالاً پس از این جملات در مورد ترید و معامله‌گری کمی تردید کرده‌اید. اگر قرار است که حتی با آموزش موفق نشوم پس چرا باید ترید را انتخاب کنم؟ سود بالا و قابل قبول به راحتی ایجاد نمی‌شود که اگر اینگونه بود الان افراد زیادی ثروتمند بودند! این مطالب نمی‌توانند نقش آموزش را در کسب سود کم‌رنگ کنند.

بهتر است بگوییم اگر آموزش درست داشته باشید، حتماً می‌توانید در بازارهای مالی به اهداف خود دست پیدا کنید. گروهی آموزش‌های پراکنده و رایگان را از منابع نامعتبر انتخاب می‌کنند و همین باعث می‌شود که نتوانند جزو ۲۰ درصد افراد موفق بازار قرار بگیرند. این آموزش‌های پراکنده از منابع مختلف بیشتر افراد را گیج کرده و نمی‌گذارد که به یک روشی که در بازار موفقیت چندانی نداشته است چگونه می‌تواند به شما سود برساند؟

پس عدم موفقیت برخی از تریدرها علی رغم آموزش دیدن نباید شما را نسبت به ترید سرد کند. اگر بتوانید از منابع درست و پیوسته استفاده کنید، دیگر قرار گرفتن در گروه افراد سودده دشوار نیست. اما اینجا چالش دیگری ایجاد می‌شود. از میان این همه منبع آموزشی کدام معتبر است؟ برای اینکه دیگر دغدغه‌ای در این باره نداشته باشید، تصمیم گرفتیم تا یکی از بهترین سایت‌های تحلیلی را به شما معرفی کنیم.

سایت آکادمی آموزش ترید بهزاد شامی دارای آموزش‌های پیوسته و رایگان مانند دوره کربن است که به صورت آکادمیک به شما مهارت معامله‌گری را خواهد داد.

سایت آموزش ترید بهزاد شامی

صرافی و کارگزاری غیر معتبر انتخاب نکنید

انتخاب بروکر و صرافی جزو اولین تصمیم‌گیری‌های شما برای ورود به بازارهای مالی است. تحلیل اشتباه ممکن است که شما را دچار زیان‌های چندین درصدی کند، اما انتخاب یک صرافی اشتباه به یک باره تمام سرمایه شما را نابود می‌کند. برای اینکه بهتر این اهمیت مطمئن شوید، سابقه چندین صرافی غیر معتبر را بررسی می‌کنیم. در سال ۲۰۱۸ دو صرافی ifan و pincoin چیزی نزدیک به  ۶۶۰ میلیون دلار از تعداد زیادی سرمایه‌گذار کلاه برداری کردند که باعث نابود شدن همه سرمایه این فعالان بازار شد. pincoin با وعده اغواکننده سود ماهیانه ۴۰ درصدی شروع کرد و ifan هم به شیوه‌ای دیگر از طریق تبلیغ افراد مشهور توانست محبوبیت کسب کند. عدم توجه چیزی نزدیک به ۳۲ هزار تریدر به امنیت و اعتبار این صرافی‌ها باعث شد تا آن‌ها دچار زیانی بشوند که دیگر قابل جبران نبود.

این اتفاق تنها برای بازار کریپتو نیست. اخیراً تعدادی از معامله‌گران گزارش کرده‌اند که بروکر کلایمکس پرام از واریز موجودی حساب فعالان خودداری می‌کند. نمونه چنین صرافی و یا بروکرهایی زیاد مشاهده می‌شود و از این رو باید حتماً در این زمینه هوشیار باشید. توصیه می‌شود زیاد به پیشنهادهای وسوسه‌انگیز صرافی‌هایی که مدرن به نظر می‌رسند، توجه نکنید و حتماً در کنار آموزش معامله‌گری، کار خود را با یک صرافی معتبر شروع کنید.

اهداف نجومی برای خود تعیین نکنید

نمی‌توان منکر فرصت‌های فوق‌العاده سودآوری در بازارهای مالی شد. تقریباً همه پذیرفته‌اند که فارکس یا کریپتو می‌تواند پتانسیل سودآوری بسیار بیشتری به نسبت سایر بازارها داشته باشد اما گروهی این اعتقاد را اشتباه تفسیر می‌کنند. شاید تبلیغات دروغین و وسوسه‌کننده‌ای که در مورد ترید می‌شود، باعث ایجاد این نگرش اشتباه در آن‌ها شده است.

اهداف نجومی

شکی در وجود فرصت‌های بی‌شمار در بازار نیست، اما آیا شما می‌توانید از همه آن‌ها استفاده کنید؟ اگر با این دید وارد بازار شده‌اید، بهتر است یا نگرش خود را تغییر بدهید یا اینکه دیگر به ترید فکر نکنید! بازار همیشه به شکل قابل پیش‌بینی جلو نمی‌رود و از این رو باید انتظار اشتباه شدن تحلیل‌های خودتان را هم داشته باشید. بهتر است خصوصاً در ابتدای کار ترید به دنبال سودهای کلان نباشید.

هر چند که عوامل زیادی در میزان درآمد یک تریدر بستگی دارد و به همین دلیل نتوان پیش‌بینی دقیقی کرد، اما تحقیق چندین سایت معتبر نشان می‌دهد که درآمد میانگین چیزی نزدیک به ۹۰ هزار دلار در سال است. از نظر درصدی باید به دنبال یک سود منطقی یعنی چیزی بین ۵ تا نهایتاً ۲۰ درصدی در ماه باشید. البته گاهی شرایط بازار به صورتی است که رقم‌های بسیار بیشتری کسب می‌شود، اما در مجموع به صورت میانگین این بازه باید مورد انتظار شما باشد.

سود ۵ تا ۱۵ درصدی شاید با تصورات شما بسیار فاصله داشته باشد، اما به هیچ وجه رقم کمی هم نیست. بدون در نظر گرفتن سود مرکب اگر بتوانید تا این حد سود کنید، در پایان سال سرمایه خود را تا چندین برابر خواهید کرد.

با سرمایه زیاد شروع نکن

تقریباً در همه حرفه‌ها هیچ فردی در شروع کار ماهر نیست و این تجربه است که وی را ماهر می‌کند. ترید هم این گونه است. تنها آموزش معامله‌گری نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. ریسک انجام معامله در شروع کار زیاد است و همین موضوع می‌تواند برای سرمایه شما خطرناک باشد. اما اگر با سرمایه کم شروع کنید، حتی در صورت تحلیل اشتباه هم زیان چندانی نمی‌کنید و می‌توانید از این تحلیل‌های اشتباه در آینده استفاده کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: