کد خبر: ۴۱۲۵۲۰
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
0
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور با متوسط عمر بالای ۱۴ سال در کشور وجود دارد.

۳۰۰ هزار تراکتور باید نوسازی شود

علیقلی ایمانی گفت: تراکتور و ادوات کشاورزی با درآمد کشاورزان همخوانی ندارد. به عنوان مثال کشاورزی که ۱۰ هکتار زمین دارد، برای خرید تراکتور و ادوات باید ۳ میلیارد تومان هزینه کند که توان پرداخت این رقم را ندارد و از طرفی دریافت تسهیلات با سود‌های بالا توجیه اقتصادی ندارد.

او با بیان اینکه توسعه کشاورزی مدرن و پیشرفته نیازمند حمایت همه جانبه دولت است، افزود: علی رغم آنکه سود تضمینی کشاورزان ۱۵ تا ۲۰ درصد است، اما کشاورزان برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی باید برای دریافت تسهیلات سود ۲۳ درصدی پرداخت کنند، درحالی‌که اگر بدنبال افزایش بهره وری و تحقق شعار سال هستیم، باید تسهیلات با نرخ بهره پایین در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

ایمانی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و کاهش منابع آبی نسبت به دنیا و کاهش سطوح ناشی از توسعه روستاها، جاده سازی و شهرک سازی نیاز است که با تغییر در کشاورزی سنتی و معیشتی و حرکت به سمت کشاورزی صنعتی و دقیق، بهره وری در بخش کشاورزی افزایش یابد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه سرمایه گذاری مناسبی در تراکتور و کمباین نداریم، گفت: بنابر آمار ۳۰۰ هزار تراکتور با متوسط ۱۳ سال به بالا در کشور وجود دارد و از طرفی واردات محدود تکاپوی نیاز کشور را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه دسترسی به تکنولوژی روز دنیا به منظور ایجاد رقابت نیازمند برنامه ریزی است، گفت: امکان توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بدون منابع مالی و اعتبارات وجود ندارد، از این رو نوسازی ناوگان مکانیزاسیون نیازمند حمایت از کشاورزان و بهره برداران است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: