May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۵۵۲
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
0

استخدام حراست

حراست و نگهبانی یکی از مشاغل پر تقاضا در ایران و سراسر جهان است. نگهبانان وظایف مختلفی ازجمله حفاظت از اموال، نظارت بر ورود و خروج افراد و گشت‌زنی در محل کار را بر عهده‌دارند. درآمد نگهبانان به عوامل مختلفی ازجمله سابقه کاری، تحصیلات، مهارت‌ها، محل کار و شیوه کاری بستگی دارد. در این مقاله به بررسی حقوق نگهبان در ایران و سایر کشورها می‌پردازیم.

شرح وظایف نیروی نگهبانی

در یک ساختمان نگهبان فردی است که مسئولیت حفظ امنیت و نظم در مجتمع را بر عهده دارد. وظایف نیروی نگهبانی شامل حفاظت از اماکن عمومی، نظارت بر فعالیت‌های مشکوک و پیشگیری از وقوع جرم است.

این افراد ممکن است در قالب نیروهای شرکتی یا به شکل مستقل فعالیت کنند. هدف اصلی آن‌ها ارتقای امنیت و آرامش عمومی است و برای دستیابی به این هدف، ممکن است از ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کنند. برای مشاهده آگهی های استخدام نگهبان و حراست، روی لینک کلیک کنید.

عوامل مؤثر بر حقوق نگهبان

در ایران، حقوق و مزایای نگهبانان بر اساس عوامل مختلفی ازجمله نوع کار (ساعتی، شب‌کار، شیفتی، روزکار، عصرکار)، محل کار (مناطق مختلف کشور)، سابقه کاری و نوع قرارداد (پاره وقت، تمام‌وقت)، تعیین می‌شود. در ادامه، به بررسی برخی از عوامل مؤثر بر دستمزد نگهبان روز و حقوق نگهبان شب طبق اداره کار 1403 می‌پردازیم:

  • سابقه کاری: هر چه سابقه کاری نگهبان بیشتر باشد، حقوق او بیشتر خواهد بود. به شکلی که تجربه کاری مرتبط در حوزه نگهبانی و سابقه کار در محل خدمت فعلی، می‌تواند بر میزان حقوق و دستمزد تأثیرگذار باشد.
  • تحصیلات: معمولا نگهبانانی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و گواهینامه‌های مرتبط مانند مدرک حفاظت فیزیکی یا مدیریت امنیتی هستند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
  • مهارت‌ها: در یک مجتمع نگهبان با مهارت‌هایی مانند کار با تجهیزات نگهبانی، تسلط به رانندگی یا آشنایی به زبان‌ انگلیسی، می‌تواند حقوق بیشتری دریافت ‌کند.
  • محل کار: حقوق نگهبان در شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی، بیشتر از شهرهای کوچک و مناطق روستایی است.
  • نوع کار: حقوق نگهبانان بانک و مجتمع‌های مسکونی بزرگ با توجه به نوع شیفت کاری و مسئولیت‌های آن‌ها متفاوت است.

دستمزد و مزایای 1403

طبق مصوبه وزارت کار، حداقل حقوق پایه روزانه کارگران در سال 1403، مبلغ ۲,۳۸۸,۷۲۸ ریال تعیین‌شده است. با توجه به این نرخ، حقوق پایه ماهانه یک نگهبان برای یک ماه 30 روزه، مبلغ ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ ریال خواهد بود.

به‌منظور بهره‌مندی از حقوق قانونی، نگهبانان باید با کارفرمای خود قرارداد کتبی منعقد کنند. در این قرارداد باید تمامی حقوق و تعهدات طرفین به‌طور شفاف ذکرشده باشد. علاوه بر حقوق پایه، نگهبانان از مزایای شغلی دیگری مانند بن کارگری، بیمه تأمین اجتماعی، حق مسکن، حق اولاد و سنوات بهره‌مند ‌می‌شوند. در ادامه، به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

حق مسکن

نگهبانان مانند سایر کارگران مشمول دریافت حق مسکن هستند. نرخ حق مسکن در سال 1403 ازنظر شورای عالی کار، مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال در ماه است.

بیمه

نگهبانان که به‌صورت قانونی استخدام می‌شوند، مشمول بیمه تأمین اجتماعی خواهند بود. این بیمه شامل مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، ازکارافتادگی و فوت است.

بن کارگری

بر اساس قانون کار، مبلغ تعیین‌شده برای بن کارگری در سال 1403 برابر با ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال در ماه است.

نحوه محاسبه حقوق نگهبان 24 ساعته 1403

کار نگهبان بانک، مجتمع و ساختمان، یکی از مشاغلی است که به‌صورت نوبتی یا شیفتی انجام می‌شود. کار شیفتی به شغلی گفته می‌شود که ساعات کاری آن در طول ماه، به شکل گردشی در صبح، عصر یا شب باشد.

در قانون کار برای این نوع از مشاغل حق شیفت در نظر گرفته‌شده است. حق شیفت همان حقوق و مزایایی است که به ازای کار شیفتی به نیروی کار پرداخت می‌گردد. برای محاسبه حقوق نگهبان 24 ساعته باید به حقوق پایه مبلغ تعطیل کاری، فوق‌العاده اضافه‌کاری، فوق‌العاده نوبت‌کاری و ساعات اضافه‌کاری هم اضافه گردد. جزئیات این مبالغ در قانون کار ذکرشده است.

نحوه محاسبه حقوق نگهبان 12 ساعته

در شغل نگهبانی، برخی از نوبت‌های کاری ممکن است به‌صورت 12 ساعته باشند. در نحوه محاسبه دستمزد نگهبانان 12 24 ساعته، مواردی که در حقوق نگهبان 24 ساعته لحاظ می‌شوند، در اینجا هم موردتوجه خواهند بود.

با توجه به این موضوع که در شیفت کاری 12 ساعته، نیروی کار در ساعات صبح و شب مشغول به انجام کار است، فوق‌العاده نوبت‌کاری معادل با 22.5 درصد حقوق نگهبان 1403، برای این نوع از شیفت کاری درنظرگرفته می‌شود.

حقوق ساعتی نگهبان

در برخی از موارد، نگهبانان به‌صورت ساعتی کار می‌کنند که در این حالت، حقوق آن‌ها بر اساس تعداد ساعات کارشده محاسبه می‌شود. با توجه به دستمزد روزانه کارگران در سال 1403، حداقل حقوق ساعتی نگهبان برابر با 298,591 ریال خواهد بود.

حقوق نگهبان در خارج از کشور

برخی از افراد شاغل در شغل نگهبانی که به دنبال فرصت‌های استخدام حراست با حقوق بالا هستند، ممکن است نگاهی به فرصت‌های شغلی در خارج از کشور داشته باشند. در ادامه، به میزان دستمزد نگهبان در برخی از کشورها اشاره خواهیم کرد.

حقوق نگهبان در آمریکا

متوسط حقوق و دستمزد کارگران بخش نگهبانی در آمریکا برای سال 2024 میلادی، مبلغی برابر با 32,175 دلار در سال است. همچنین، حداقل و حداکثر حقوق و دستمزد نگهبانان در این کشور، به ترتیب برابر با 28,247 و 39,519 دلار در سال است.

دستمزد نگهبان در کانادا

در کانادا، میانگین حقوق و دستمزد نگهبان در سال 2024 میلادی مبلغی برابر با 33,150 دلار در سال است. افراد تازه‌کار در شغل نگهبانی در کانادا، حقوقی معادل با 29,250 دلار در سال خواهند داشت. همچنین، نیروهای باتجربه در شغل نگهبانی در کانادا، می‌توانند دستمزدی معادل با 45,483 دلار در سال را داشته باشند.

درآمد نگهبان در استرالیا

میانگین حقوق نگهبان در کشور استرالیا در سال 2024 میلادی، مبلغی معادل با 66,749 دلار در سال است. همچنین، متوسط حقوق سالانه نگهبانی در این کشور برای افراد تازه‌کار و باتجربه، به ترتیب برابر با 57,968 و 90,915 دلار است.

پیشنهاداتی برای بهبود درآمد نیروی نگهبان

در ایران، راه‌های مختلفی برای افزایش درآمد به‌عنوان یک نیروی حراست و نگهبان وجود دارد. در اینجا چند روش را به شما معرفی می‌کنیم:

اخذ گواهینامه‌های مرتبط

دریافت گواهینامه‌های مرتبط با حراست و نگهبانی مانند گواهینامه دوره‌های آموزشی تخصصی حفاظت فیزیکی، گواهینامه کار با تجهیزات نگهبانی و گواهینامه کمک‌های اولیه می‌تواند به شما در پیدا کردن شغل‌های پردرآمد و ارتقای موقعیت شغلی کمک کند.

تقویت مهارت‌های زبانی

یادگیری زبان‌های خارجی، به‌خصوص زبان انگلیسی، می‌تواند شانس استخدامی شما را در فرصت‌های شغلی موجود در شرکت‌های بین‌المللی، هتل‌ها یا اماکنی که پذیرای گردشگران خارجی هستند، افزایش دهد.

تقویت مهارت‌های کامپیوتری

تسلط بر مهارت‌های کامپیوتری مانند کار با نرم‌افزارهای امنیتی و دوربین‌های مداربسته می‌تواند شما را به یک نیروی حراست ارزشمند تبدیل کند.

پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر

داوطلب شدن برای انجام وظایف و مسئولیت‌های بیشتر در محل کار می‌تواند نشان‌دهنده‌ تعهد و کارآمدی شما باشد. این امر می‌تواند به ارتقای شغلی و افزایش حقوق شما کمک کند.

شب‌کاری

پذیرفتن شیفت‌های شب‌کاری که معمولاً حقوق بیشتری دارند، می‌تواند به افزایش درآمد شما کمک کند.

حفاظت از افراد

تقاضا برای محافظان شخصی و تیم‌های امنیتی در ایران، به‌خصوص برای افراد مشهور و ثروتمند، در حال افزایش است. اگر ازنظر جسمانی و روحی قوی هستید و می‌توانید آموزش‌های لازم را ببینید، این شغل می‌تواند درآمد بسیار بالایی داشته باشد.

تأسیس شرکت حراست

اگر تجربه و مهارت کافی دارید، می‌توانید شرکت خود را تأسیس کنید. این کار می‌تواند به شما در کسب درآمد بالا و استقلال شغلی کمک کند.

ارائه خدمات آموزشی

با توجه به نیازی که برای آموزش نیروهای حراست در کشور وجود دارد، می‌توانید دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزارکرده و از این طریق کسب درآمد کنید.

جمع‌بندی

حراست و نگهبانی یکی از مشاغل حیاتی برای بانک‌ها، مجتمع‌های تجاری و بسیاری از ساختمان‌های مسکونی است. افراد شاغل در این حوزه وظایف مهمی را درزمینه حفظ امنیت اماکن، اموال و افراد بر عهده‌دارند. با توجه به اهمیت این شغل، آگاهی از وضعیت مزد نگهبان در ایران و سایر کشورها می‌تواند برای افراد جویای کار در این زمینه مفید باشد.

در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر حقوق نگهبان 1403 و درآمد این گروه از نیروهای کاری پرداختیم. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های دولت و کوشش کارفرمایان، شاهد افزایش حقوق منصفانه و بهبود شرایط شغلی نگهبانان در سال‌های آینده باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: