May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
گروسی از مگا پروژه باغ هوشمند خبر داد
کد خبر: ۴۱۳۲۰۲
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
گروسی از مگا پروژه باغ هوشمند خبر داد و گفت: جهش تولید در منطقه آزاد ماکو با مشارکت بخش خصوصی رقم می خورد.

جهش تولید در منطقه آزاد ماکو با مشارکت بخش خصوصی

اقتصاد کشور با چالش‌های بزرگی رو به رو است. از یک سو شاهد فرار سرمایه گذار از کشور هستیم و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از سرمایه‌هایی که در کشور مانده، در عرصه دلالی فعال است و نه تنها وجود آن‌ها نفعی برای کشور ندارد، بلکه همسو با دشمنان، علیه اقتصاد کشور بحران آفرینی می‌کنند. به همین دلیل لازم است هرچه سریعتر برای مدیریت بحران کشور چاره اندیشی شود.

شناسایی و فعال کردن ظرفیت‌ها

بزرگترین واقعیتی که باید نگرانی در سطح گسترده را رقم بزند، وجود ۷ درصد ذخایر و منابع جهان در ایران است. وقتی بدین اندازه از نعمت‌های خدادادی بهره‌مند هستیم، اما در پایین‌ترین سطح ممکن نسبت به جهان قرار داریم، باید نگران باشیم. با وجود این همه ذخایر، جای تعجب و تاسف دارد که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورمان زیر خط فقر باشند و از بحران اقتصادی رنج ببریم که ریشه در سومدیریت دارد.

ظرفیت مناطق آزاد

اگر بخواهیم به شکوفایی اقتصادی برسیم و از عقب ماندگی‌ها خلاص شویم، باید از تمامی ظرفیت‌های کشور بهره بگیریم. اما بهره گیری از ظرفیت‌ها امکان پذیر نیست، زیرا با چالش بزرگ تحریم‌ها رو به رو هستیم. اما ظرفیت و فرصت بزرگی با عنوان مناطق آزاد در کشور شکل گرفته که می‌توان با فعال کردن آنها، مشکلات را به حداقل ممکن کاهش داد. مهمتر اینکه هنوز مناطق ازاد ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری دارد که اگر شکوفا شود، می‌تواند تحول قابل توجهی رقم بزند. مناطق آزاد در بخش‌های گوناگون از تجارت تا تولید و از گردشگری تا صنایع دستی و آثار باستانی گسترده است. اما با وجود این همه تنوع، همچنان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستیم.

ظرفیت کشاورزی

یکی از جدی‌ترین بخش‌هایی که اقتصاد را ازار می‌دهد، بخش کشاورزی است. در حالی که کشورمان از امکانات خوبی در عرصه کشاورزی برخوردار است، توجه لازم به این مهم نمی‌شود، این در حالی است که می‌توانیم نه تنها نیاز کشور را تولید و تامین کنیم، بلکه می‌توانیم به کشور‌های دیگر نیز صادرات داشته باشیم. البته از چالش جدی سومدیریت در عرصه کشاورزی رنج می‌بریم. کشاورزی سنتی بزرگترین بحران کشور است که باعث می‌شود آب‌های کشور را بی رویه به هدر بدهیم، بکار گیری بذر نامناسب باعث می‌شود بهره وری لازم را نداشته باشیم و نادیده گرفتن متخصصان کشاورزی نیز دلیل مهم بحران در بخش کشاورزی است.

کشاورزی در ماکو

شکل گیری مناطق آزاد تا اندازه بسیاری توانسته ظرفیت‌های مغفول مانده را فعال کند که در بخش کشاروزی نیز این تحول را شاهد هستیم به نوعی که مهمترین بخش کشاورزی در منطقه آزاد ماکو شکل گرفته است. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه پیشرفت منطقه آزاد ماکو در سال‌های اخیر قابل توجه بوده گفت: ظرفیت مناطق آزاد کشور بسیار بالاتر از سایر مناطق آزاد است، اما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها به طور کامل بهره‌مند شویم. حسین گروسی با بیان اینکه امنیت غذایی از مهمترین اولویت‌های منطقه آزاد ماکو است گفت: با درک درست از این واقعیت، مدرنترین باغ هوشمند غرب آسیا با ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در ماکو توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

تا نبینی، ندانی

هنگامی که گروسی از مدرنترین باغ هوشمند سخن می‌گوید، واقعیتی است که تا مورد بازدید قرار نگیرد، باور آن سخت است. اما مدت زیادی از افتتاح فاز اول بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور نگذشته است. حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد که در آیین افتتاحیه فاز اول این باغ پسته یکپارچه و هوشمند حضور داشت، گفت: سرمایه گذاری در پروژه این باغ ۲۰ ماه قبل آغاز شد. وی با اشاره اینکه وسعت این باغ ۳۴۰ هکتار است که نهال کاری در فاز اول آن به وسعت ۱۵۰ هکتار صورت گرفته افزود: ۴۰ هزار اصله نهال پسته در این باغ کشت شده و با سیستم‌های هوشمند آبیاری، تغذیه و کوددهی در این باغ صورت می‌گیرد.

تبدیل بیابان به باغ

نکته مهمی که در خصوص بزرگترین باغ هوشمند می‌توان ذکر کرد، این است که محل احداث این باغ بیابان بود. عبدالملکی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو در حوزه کشاورزی گفت: علاوه بر این باغ پسته، یکی از بزرگترین باغ‌های گردوی جهان نیز در این منطقه احداث شده و به مرحله کشت نهال رسیده است.

احداث باغ‌های پیچیده

هنگامی که از باغ هوشمند سخن به میان می‌آید، یعنی با روش‌های سنتی بسیار فاصله دارد که دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه روند احداث این باغ‌ها بسیار علمی، پیچیده و سرمایه بر است گفت: برای هر هکتار از این باغ‌ها تا زمان آغاز بهره برداری، ۱۵ میلیارد ریال هزینه می‌شود.

نقش آفرینی بخش خصوصی

نکته مهمی که جالب توجه است، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نامگذاری سال را جهش تولید با مشارکت بخش خصوصی تعیین کردند، به نظر می‌رسد بخش خصوصی با سرمایه گذاری در در باغ هوشمند ماکو، جهش تولید در بخش کشاورزی را رقم خواهد زد و اشتغال پایدار در این عرصه رقم خواهد خورد.

باش

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: