April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۱۵۷
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
0
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم‌ها شاهد جهش صادرات خواهیم بود، گفت: هیأت آمریکایی در ماه‌های آینده با هدف فراهم کردن بستر صادرات به ایران سفر خواهند کرد.
سفر هیأت آمریکایی به ایران برای افزایش صادراتپول‌نیوز- حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش امروز در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: در سال 93، 5 هزار و 100 تن فرش دستباف به ارزش 330 میلیون دلار از ایران صادر شد.

وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات در طی سال‌های تحریم گفت: پرداخت نقدینگی به قالیبافان موجب شد تا برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و همچنین تحریم موجب شد تا مهم‌ترین بازارهای خود را از دست بدهیم.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران ، کمتر تطبیق دادن تولید با سلیقه مصرف‌کنندگان و نیز بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل در کاهش صادرات فرش دستباف تأثیر گذاشت.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در سال 94 بعد از توافق هسته‌ای شاهد دستاوردی بزرگ و جهش صادرات فرش خواهیم بود.

کارگر با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: این نمایشگاه از یکم تا هفتم شهریور ماه در فضایی بیش از 30 هزار مترمربع با 700 غرفه تجاری و صادراتی برگزار خواهد شد و یکی از اولویت‌های ما در برگزاری این نمایشگاه دعوت از بازرگانان خارجی است.

وی ادامه داد: تا امروز ثبت‌نام کنندگان بازدید از این نمایشگاه 53 درصد از کشورهای آسیایی، 35 درصد از اروپا، دانمارک، سوئد و کرواسی و 4 درصد از آفریقا هستند.

کارگر تصریح کرد: در این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ضمانت صادرات و مرکز ملی فرش امضا خواهد شد که هدف آن تسهیل صادرات فرش دستباف است.

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آمریکا یکی از بازارهای فرش دستباف بود، گفت: قبل از تحریم نزدیک به 82 میلیون دلار فرش دستباف به آمریکا صادر شد که این رقم نزدیک به 16 درصد از صادرات کل فرش بود که تحریم موجب شد در طی این سال‌ها این بازار را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: پس از لغو تحریم‌ها برای به دست آوردن بازارهای جدید باید هم رقبا را رصد کرد و هم به سلایق مشتری اهمیت داد البته شناختی که در سال‌های گذشته نسبت به فرش ایران به دست آمده در افزایش صادرات در شرایط پساتحریم کمک می‌کند.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اقدامات این سازمان جهت تسهیل صادرات گفت: رایزنی‌هایی با سیستم بانکی کشور و نیز وزارتخانه‌های مرتبط جهت فروش اقساطی فرش دستباف به شهروندان صورت گرفته و نیز با صندوق مهر امام رضا نیز صحبت‌هایی برای ارائه تسهیلات صورت گرفته است.

کارگر از نامه‌نگاری وزیر صنعت با معاون اول رئیس‌جمهور جهت استفاده از فرش دستباف در مراسم های رسمی خبر داد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به روند پرشتاب صادرات فرش ایران به سایر کشورها گفت: در طی این سال ها چین از رقیب به مشتری ما تبدیل شده و به عنوان مثال در پنج سال گذشته فقط 8 هزار دلار صادرات به چین انجام می‌شد در حالی که این رقم در سال گذشته به 8 میلیون دلار رسیده است.

کارگر به صادرات فرش دستباف به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: صادرات فرش دستباف به روسیه روند افزایشی را تجربه کرده اما چشگیر نبود که یکی از دلایل آن موانع گمرکی است.

وی ادامه داد: در طی دو ماه گذشته رایزنی با رایزن روسیه انجام شد تا شاهد رفع موانع صادرات فرش ایرانی به روسیه باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از نحوه تصویب بودجه بیمه قالیبافان در مجلس گفت: در حال حاضر 480 هزار قالیباف تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند اما متأسفانه در سال گذشته به دلیل اینکه اعتبار لازم کافی نبود سازمان تأمین اجتماعی به ما اعلام کرد که از معرفی قالیبافان جدید به این سازمان خودداری نماییم که در این راستا نامه‌نگاری‌هایی بین وزرای مربوطه جهت رفع این مشکل انجام شده است.

کارگر در ادامه صحبت‌های خود به سفر هیأت آمریکایی به ایران اشاره کرد و گفت: در طی ماه‌های آینده یک هیأت آمریکایی با حضور خریداران و اصحاب رسانه و تجار در قالب یک تور گردشگری از مراکز قالیبافی ایران و موزه ملی فرش ایران بازدید خواهند کرد که هدف از این سفر آماده کردن بستر لازم جهت صادرات خواهد بود.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشا ره به آمار صادرات فرش در چهارماهه نخست سال جاری گفت:در مدت یاد شده بیش از هزار تن فرش دستباف به ارزش 60 میلیون دلار از ایران صادر شد .

وی به این نکته نیز اشاره کرد که واردات رسمی فرش نداریم چرا که تعرفه آن 40 درصد است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: