April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸۸۹۵
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
0
پول‌نیوز - عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگویی با اشاره به جشن خود کفایی گندم اظهارداشت: تا کنون بیش از 6.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی می شود که تا پایان فصل برداشت این رقم به 9.5 الی 10 میلیون تن برسد.

وی افزود: تاکنون تصمیمی برای این امر اتخاذ نشده اما می توان گفت که در سال جاری با وجود ذخایر مناسب  و افزایش خرید نیازی به واردات نخواهیم داشت.

کشاورز با اشاره به سطح زیر کشت گندم بیان کرد: در حال حاضر مجموع سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در کشور حدود 5 میلیون و 900 هزار هکتار است، اما سیاست بر آن است که سطح زیر کشت کاهش یابد و تنها عملکرد بالا رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دو سال گذشته در خصوص کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد تولید توفیق خوبی داشتیم و این سیاست همچنان در سال های آتی افزایش خواهد یافت چرا که در شرایط فعلی برخی بیماری ها و علف های هرز کشت گندم را تهدید می کنند.

وی با اشاره به برنامه های افزایش عملکرد در واحد سطح گفت: پروژه های متعددی از جمله بذر، کشاورزی حفاظتی، تغذیه مناسب، مدیریت عوامل خسارت زا همچون آفات، بیماری و علف های هرز، نوسازی مکانیزاسیون، ماشین آلات مناسب کشت دانه های روغنی و گندم بر مبنای حجم و مناطق عملیاتی تعریف شده است.

 سطح زیر کشت دانه های روغنی 50 درصد افزایش یافت

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا امکان خود کفایی در دانه های روغنی وجود دارد، افزود: تا خود کفایی تولید دانه ها روغنی و رسیدن از عدد تک رقمی به بالای 90 درصد کمی فاصله داریم و از این رو پیش بینی می شود که در صورت فراهم شدن شرایط و حمایت های لازم ظرف 5 سال آینده بیش از 40 درصد نیاز کشور از داخل تامین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سطح زیر کشت کلزا بیان کرد: طی سال های گذشته سطح زیر کشت کلزا نزدیک به 40 هزار هکتار بوده که خوشبختانه در سال جاری با افزایش 50 درصدی به بیش از 60 هزار هکتار رسیده است.

وی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه امسال در برخی استان ها همچون فارس، خوزستان، گلستان،آذربایجان غربی و بسیاری از مناطق دیگر کشت آفتابگردان که در سال های گذشته تقریبا به فراموشی سپرده شده بود مجددا مورد استقبال قرار گرفت.

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به محدودیت منابع آبی امکان توسعه کشاورزی در داخل وجود دارد یا خیر، اظهار داشت:  با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر امکان توسعه کشاورزی ملی وجود ندارد لذا با اجرای طرح آب و خاک مرزی امکان افزایش سطح زیر کشت امکان پذیر نیست و از این رو تنها به دنبال افزایش عملکرد و کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات و جایگزینی آن برای برخی گونه های دیگر همچون دانه های روغنی هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: