کد خبر: ۱۹۱۸۶۱
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
0
با وجود افزایش قیمت ها در سال جاری، آرامشی سنگین و آزاردهنده برای خودروسازان در بخش کار و تجاری در این بازار حاکم است، به ویژه در بخش کامیون که قیمت‌ها چندان تغییری نداشته است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین این روزها با افزایش قیمت‌ها در بخش کامیونت و برخی کشنده‌ها رو‌به‌روست؛ افزایشی که مصداق بارز رکود تورمی است. زیرا با وجود افزایش قیمت ها در سال جاری، آرامشی سنگین و آزاردهنده برای خودروسازان در این بازار حاکم است، به ویژه در بخش کامیون که قیمت‌ها چندان تغییری نداشته است. این وضعیت گریبانگیر همه محصولات صفر و کارکرده بازار اعم از چینی و اروپایی‌های مونتاژی و وارداتی است.

برخی از مسئولان دلیل این موضوع را در این می‌دانند که بخش بزرگی از حمل‌ونقل جاده‌ای در این مدت به حمل‌ونقل ریلی سپرده شده است و خودروهای سنگین در این بخش کار خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر تحریم در این سال‌ها باعث شده بازار ترانزیت به کشورهای اطراف را از دست بدهیم و برای به دست آوردن این بازارها نیازمند زمان هستیم.

از سال 1392 به بعد بدون در نظر گرفتن قیمت‌ها و روند صعودی یا نزولی بودن آن‌ها، هر سال شاهد وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته بوده‌ایم و فارغ از فرازونشیب‌های قیمتی، شاهد روند نزولی در خرید و فروش بوده‌ایم.

در سال 93 برخلاف خودروهای سواری که قیمت‌ها تغییر نمی‌کردند، در بازار خودروهای سنگین به دلایلی از جمله توافقات انجام‌شده قیمت‌ها روند افزایش به خود گرفتند. در سال 94 اما قیمت‌ها کاهشی و روبه‌پایین بودند، با این حال خرید و فروش در بازار در مقایسه با سال جاری بسیار بیشتر بود.

افزایش قیمت در کامیونت‌ها و بعد از آن کشنده‌ها نسبت به دیگر خودروهای سنگین بیشتر بوده اما قیمت کامیون‌های باری افزایش قیمت زیادی را تجربه نکرده است. کامیونت‌ها هم به دلیل این‌که در کارخانه‌ها و برای پخش  مواد غذایی به کار گرفته می‌شوند، با تقاضای بیشتری مواجه هستند که این تقاضا افزایش قیمت را بیشتری را به همراه داشته است.

از آنجا که حمل‌ونقل در نیمه دوم با رونق همراه خواهد شد، قطعا روی بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین نیز تاثیرگذار خواهد بود. در‌حال‌حاضر هم نشانه‌های این رونق مشاهده می‌شود و خواب خودروها در پایانه‌های باربری کمتر شده است.

از طرف دیگر ترانزیت سوخت وضعیت بهتری را پشت سر می‌گذارد که این مساله به تنهایی بسیار تاثیرگذار است و افزایش صادرات نفتی روی بازار کار خودروهای سنگین و نیمه‌‌سنگین تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین به علت شرایط آب‌و‌هوایی در نیمه دوم سال همیشه مصرف داخلی سوخت شامل نفت کوره، گازوئیل، بنزین و... افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بازار کار خودروهای سنگین را رونق خواهد بخشید.

*سردبیر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: