April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۵۷۶
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
0
اگر شراکت فولکس و کرمان‌موتور قطعی شود، هیوندای نیز به احتمال فراوان سراغ دوست قدیمی‌اش در ایران می‌رود و دوباره میهمان راین‌خودرو خواهد شد.
پول‌نیوز - بعد از اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکت‌های بنام خودروسازی در جهان با توجه به بکر بودن بازار خودروی ایران، برای حضور در این عرصه ابراز آمادگی کردند، این در حالی است که در ابتدای کار، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا با توجه به بزرگی و دولتی بودنشان سهم بیشتری از قراردادهای خارجی را به دست آوردند اما حال که مدتی از برجام گذشته است شرکت‌های خصوصی مذاکرات خود را علنی کرده‌اند. در ادامه به بررسی تمام معادلات و گزینه‌های همکاری خودروسازان خصوصی با شرکای خارجی اشاره خواهیم کرد.

  فولکس‌واگن؛  شانس بزرگ خصوصی‌ها

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، برای اولین‌بار فولکس‌واگن با شرکت خودروسازان بم از زیرمجموعه‌های گروه کرمان‌خودرو قرارداد همکاری امضا کرد و مونتاژ خودروی گل در منطقه ارگ جدید بم در کرمان آغاز شد، این همکاری تا سال 89 ادامه داشت، با تشدید تحریم‌ها فولکس‌واگن قید حضور در کشور ما را زد و از ایران خارج شد.

از سوی دیگر، حدود یک‌سالی است شرکت فولکس‌واگن مشغول رصد بازار و صنعت خودروسازی کشور است، در همین زمینه سال گذشته یک هیات تجاری از ایالت نیدرز‌راکسن در تهران حضور پیدا کرد که وزیر اقتصاد این ایالت ریاست این هیات را بر عهده داشت و وزیر این ایالت آلمانی، عضو هیات‌مدیره فولکس‌واگن است و استارت مذاکرات برای حضور فولکس در ایران از آن موقع زده شد. ازسوی دیگر در یک سال گذشته مذاکرات دو طرف به صورت فشرده ادامه پیدا کرد، تا اینکه در نهایت دو شرکت در بخش خصوصی برای مذاکره نهایی با فولکس باقی ماندند.

در انتهای سال گذشته هاشم یکه‌زارع، مدیر‌عامل شرکت ایران‌خودرو در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکره ایران‌خودرو و فولکس‌واگن اظهار کرد: «ایران‌خودرو بین شرکت‌های آلمانی، مرسدس‌بنز را برای همکاری انتخاب کرده است و از سوی دیگر با توجه به مذاکره شرکتی دیگر با فولکس، ایران‌خودرو به احترام آن شرکت، از ادامه مذاکره با فولکس‌واگن انصراف داد.»

اشاره مدیرعامل ایران‌خودرو، گروه کرمان‌خودرو است، از سوی دیگر امیرحسین یزدانی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت کرمان‌موتور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در مورد مذاکره گروه کرمان‌خودرو با شرکت فولکس‌واگن می‌گوید: «از سال‌های گذشته گروه کرمان‌خودرو با شرکت فولکس‌واگن همکاری داشته و گروه کرمان‌خودرو شریک تجاری این غول خودروسازی آلمانی در کشور محسوب می‌شود، از سوی دیگر فولکس قصد دارد در دوره جدید حضور در ایران با خودروسازان خصوصی کار کند.»

مدیر بازاریابی و فروش شرکت کرمان‌موتور با اشاره به اینکه در حال حاضر خط مونتاژ خودروی گل فولکس‌واگن در منطقه ارگ جدید بم وجود دارد، اضافه کرد: «با توجه به زیر‌ساخت‌های خوبی که در کرمان وجود دارد، فولکس می‌تواند خودروهای جدید خود در ایران را در این منطقه تولید کند.»

براساس آخرین خبرها، برخی خودروهای ارزان‌قیمت فولکس‌واگن که در سایت تولیدی این شرکت در برزیل تولید می‌شوند، قرار است در ارگ جدید بم و در گروه کرمان‌خودرو به تولید برسند، اما با توجه به اینکه شرط فولکس برای تولید در هر شرکتی این است که آن شرکت اختصاصا محصولات این شرکت آلمانی را به تولید برساند، قرار است یک زیرمجموعه تازه در گروه کرمان‌خودرو تاسیس شود و محصولات چینی جک و لیفان در آن به تولید برسد و کرمان‌موتور به صورت اختصاصی محصولات فولکس را به تولید برساند. همچنین احتمال دارد گروه کرمان‌خودرو تولید جک و لیفان را به یکی دیگر از زیرمجموعه‌های خود واگذار کند و دیگر شرکت جدیدی تاسیس نکند.

در حالی که گفته می‌شود فولکس‌واگن برای تولید محصولاتش در ایران سراغ کرمان‌موتور رفته است، قطعی شدن این موضوع می‌تواند به تغییر معادلات در بخش خصوصی خودروسازی کشور بینجامد.  پیش‌تر فولکس‌واگن مذاکراتی را با یکی از شرکت‌های بخش خصوصی کشور به نام گروه صنعتی ماموت انجام داد و بسیاری گمان می‌کردند این دو شرکت در نهایت به توافق نهایی برسند.

  ماموت اشکودا وارد می‌کند

علاوه‌ بر کرمانی‌ها از گروه ماموت به عنوان دیگر شرکتی که با فولکس در حال مذاکره است، نام برده می‌شود. اما در این بین با توجه به امکانات تولیدی که فولکس‌واگن در گذشته در کرمان ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد تولید در کرمان منطقی‌تر باشد و محصول زودتر به بازار عرضه شود، اما براساس آخرین خبرها قرار است گروه ماموت نمایندگی واردات اشکودا از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن را به دست آورد.

از سوی دیگر با توجه به لوکس بودن خودروهای اشکودا، این خودروها امکان تولید در کشور را پیدا نمی‌کنند و واردات آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. اشکودا در واقع برند لوکس فولکس‌واگن محسوب می‌شود و حضور این شرکت بین برندهای لوکس می‌تواند بازار این حوزه را رقابتی‌تر از گذشته کند.

   امکان تولید خودروهای کار‌و‌تجاری فولکس توسط ماموت

براساس این گزارش،گروه ماموت در حال حاضر شریک تجاری اسکانیا در ایران در زمینه تولید خودروهای کار‌وتجاری است، اما احتمال اینکه با فولکس‌واگن نیز قرارداد تولید محصولات کار و تجاری امضا کند، وجود دارد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد و احتمال امضای این قرارداد را ممکن می‌کند، این است که سال گذشته در دیدار وزیر راه‌و‌شهرسازی کشور با همتای آلمانی خود، عباس آخوندی با بیان اینکه در ایران بیش از 60 هزار خودروی فرسوده کار و تجاری وجود دارد، از طرف آلمانی دعوت کرد در این زمینه در ایران سرمایه‌گذاری کند و طرف آلمانی نیز از این امر استقبال کرد.

  هیوندای با دو مدل در دل کویر

با توجه به اینکه کرمان‌موتور قرار است محصولات فولکس‌واگن را تولید کند، به احتمال زیاد خودروسازان راین دو محصول جدید هیوندای در ایران را مونتاژ خواهد کرد. در همین زمینه مديرعامل كرمان‌موتور از امضاي قرارداد با شركت هيوندای‌موتور كره‌جنوبي به منظور توليد خودروهاي اين شركت كره‌اي در منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد بم خبر داد.

سامان فيروزي با اشاره به امضاي قرارداد با شركت هيونداي‌موتور كره‌جنوبي بیان کرد: «از دی ماه امسال شاهد توليد محصولات اين خودروساز كره‌اي در ايران هستیم،در گام اول  و از ابتدای فصل زمستان، توليد دو محصول هيونداي i10 و i20 در كارخانه كرمان‌موتور آغاز خواهد شد و تمام توان خود را براي توليد و عرضه محصولات به روز و با كيفيت به كار خواهيم بست.»

فيروزي با تاكيد بر اينكه لغو تحريم‌ها به واسطه برجام، فصل تازه‌اي در اقتصاد ايران و به ويژه صنعت خودروسازي كشور گشوده است، تصريح كرد: «خودروسازان بخش خصوصي با قراردادهايي كه با شرکای جدید خود به امضا مي‌رسانند، از يك سو به ايجاد اشتغال بيشتر كمك می‌کنند و از سوي ديگر حق انتخاب بيشتري را در اختيار مشتريان قرار مي دهند.»

مديرعامل كرمان‌موتور متذكر شد: «شركت‌هاي ايراني، بايد با قراردادهاي مشاركت انتفاعي يا جوينت‌ونچر از مزاياي مالي و دانش و تكنولوژي شركاي خارجي خود بهره‌مند شوند.» وي در پايان اولويت اصلي كرمان‌موتور را گسترش همكاري با شركاي فعلي و آغاز همکاری جدید با خودروسازان معتبر جهانی، افزايش كيفيت محصولات توليدي و توسعه سبد محصولات دانست كه در همين راستا قرارداد هيونداي‌موتور كره‌جنوبي به امضا رسيده است.

این گزارش حاکی است، اگر شراکت فولکس و کرمان‌موتور قطعی شود، هیوندای به احتمال فراوان سراغ دوست قدیمی‌اش در ایران می‌رود و دوباره میهمان راین‌خودرو خواهد شد. چراکه  این خودروساز کره‌ای در گذشته محصولاتی نظیر آوانته و ورنا را در راین مونتاژ کرده است.

  گروه بهمن و تقویت همکاری با ژاپنی‌ها

اگر بخواهیم به کشورهایی که دارای بیشترین برندهای معتبر خودرویی هستند نگاهی بیندازیم، بدون شک در کنار آلمان که از برندهای بسیار خوشنامی بهره می‌برد، ژاپنی‌ها نیز در این زمینه همگام با آلمانی‌ها پیش می‌روند. شرکت‌هایی نظیر تویوتا، نیسان، هوندا، مزدا، داتسون، میتسوبیشی و ایسوزو خودروسازانی هستند که در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، این در حالی است که شرکت تویوتا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ جهان هیچ برنامه‌ای برای تولید در ایران ندارد و فقط برای واردات برنامه‌ریزی کرده است.

اما از سوی دیگر شرکت مزدا به عنوان یکی از سه شرکت برتر خودروسازی ژاپن در کنار تویوتا و نیسان از قبل تحریم‌ها همکاری نسبتا گسترده‌ای با گروه بهمن برای تولید خودروهای سواری شروع کرده بود و در فضای پسابرجام نیز قرار است دو تا سه مدل از سواری‌های جدید مزدا در ایران رونمایی شوند و به تولید برسند. گروه بهمن نیز با شرکت ایسوزو در تولید خودروهای کار‌و‌تجاری به فعالیت می‌پردازد. به بیان دیگر گروه بهمن قصد دارد در دوران جدید همکاری خود با شرکای ژاپنی را مستحکم‌تر از گذشته ادامه دهد و سهم بیشتری از بازار را با عرضه محصولات جدید و متنوع به خود اختصاص دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: