پول نیوز در گفتگو با یک عضو کمیسیون عمران مجلس بررسی کرد؛
کد خبر: ۲۱۹۳۱۶
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
0
به گفته نماینده یزد؛ حادثه قطار سبب شد تا برخی از نمایندگان با انگیزه سیاسی و یا استانی استیضاح را دنبال کنند اما بعید به نظر می رسد که استیضاح رای بیاورد.
استیضاحی با انگیزه سیاسی و استانی/ بعید است استیضاح رای بیاورد
پول‌نیوز - این هفته پر تردد ترین روزهای معاونین و مدیران وزارت راه و شهر سازی به مجلس خواهد بود چرا که پس از کش و قوس های فراوان دیروز در نهایت اعلام شد که استیضاح آخوندی یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

استیضاح آخوندی از مدتها قبل و پس از حادثه قطار در سمنان به جریان افتاد و استیضاح کنندگان از پاسخ های وزیر راه که در جلسات متعدد برگزار شد قانع نشده و در نهایت استیضاح وزیر در مورخ 26 بهمن ماه با تعداد 34 امضا و در بند های زیر تقدیم هیات رییسه مجلس کردند: 1- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالیکه اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2- علت بکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.
3- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4- مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.
5- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟

6- علت اینکه در هیئت دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید چیست؟
7- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟
8- چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران - طبس را متوقف نمودید؟
9- در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟
10- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است چه پاسخی دارید؟
آنگونه که شنیده شده در این میان تعدادی از استیضاح کنندگان وزیر راه، نامه ای به رییس مجلس نوشته اند، بر این مبنا که "آخوندی" در نشست کمیسیون عمران مجلس به 4 مورد از محورهای استیضاح اشاره کرده است و درخصوص محورهای دیگر استیضاح پاسخی نداده است.

این تعداد از استیضاح کنندگان از رییس مجلس درخواست کرده اند که جلسه دیگری برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس تشکیل شود. همچنین اظهار کرده اند که اگر "آخوندی" 2 ساعت دیگر هم در کمیسیون پاسخ دهد، بازهم استیضاح وی باید در صحن علنی مطرح شود.

به گزارش پول نیوز؛ به نظر می رسد طرح و بررسی استیضاح وزیر راه و شهر سازی در هفته آینده بیشتر به یک شو سیاسی شبیه باشد تا استیضاح یک وزیر به دلیل بررسی مشکلات و معضلات در حوزه وزارت؛ چرا که مشکلات بنیادی و زیر ساختی در حوزه راه و شهرسازی بسیار عمیق است و به فرض رای آوردن استیضاح آخوندی و روی کار آمدن وزیر جدید و هماهنگی وی با معاونان سابق و یا حتی تغییر معاونین وزارتخانه زمان بسیاری فوت شده و وزیر جدید نمی تواند تغییرات مد نظر نمایندگان مجلس را ایجاد کند.

به همین جهت سیاسی بودن استیضاح بیش از هر مورد دیگری محتمل است حال آنکه بسیاری از نمایندگان مجلس نیز اعتقاد دارند استیضاح آخوندی در صحن علنی مجلس رای نمی آورد.

سید ابوالفضل موسوی بیدکی نماینده یزد و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: در شرایط فعلی کشور، استیضاح وزیر راه و شهرسازی به مصلحت مردم نیست و خدمات دولت را زیر سوال می برد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر عملکرد وزارت راه و شهر سازی به لحاظ فنی نیز به گونه ای نبوده که استیضاح در مورد وزیر آن مطرح شود. چرا که اقدامات آخوندی در مقام وزیر راه و شهر سازی مثبت بوده و استیضاح نمی تواند در شرایط کنونی اقدام مناسبی باشد.

به گفته نماینده یزد؛ آنچه که باعث شده تا استیضاح وزیر راه و شهر سازی کلید خورده و زمان بررسی آن در صحن علنی مجلس مشخص شود حادثه قطار است که سبب شد تا برخی از نمایندگان با انگیزه سیاسی و یا استانی استیضاح را دنبال کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: اگر حادثه قطار رخ نمی داد زمینه استیضاح وزیر راه به وجود نمی آمد و با اینکه قضاوت در مورد رای آوردن یا نیاوردن استیضاح سخت است اما بعید به نظر می رسد که استیضاح رای بیاورد.

موسوی خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهر سازی بیشترین تعداد معاونین را داراست و زیر ساختها در آن گسترده است و خدمات رسانی با مشکلات عدیده ای همراه است و چنانچه استیضاح رای بیاورد برای استانها هم منفعتی نخواهد داشت  و رسیدگی به استانها ضعیف می شود چرا که هماهنگی وزیر جدید با معاونین و ... زمان بر بوده و این موضوع به نفع استانها هم نیست.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید نمایندگان در زمان بررسی استیضاح در صحن علنی مجلس چه مواضعی اتخاذ کرده و رای مجدد به آخوندی می دهند یا دولت را با چالش جدیدی رو به رو می کنند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: