April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار مطرح کرد:
کد خبر: ۳۲۹۵۱۴
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
0
به نظر می‌رسد که در بحث حمایت از اصناف آسیب‌دیده از کرونا، صنوف مرتبط با تولید و فروش نوشت‌افزار به کل فراموش شده‌اند. این در حالی است که این نوع مشاغل، امسال به واسطه تعطیلی‌های طولانی مدارس، ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.
به گزارش پول نیوز، مدتی است که بحث حمایت از کسب‌وکارها و اصناف آسیب‌دیده و روش‌های انجام این کار جدی‌تر شده است. بدون شک مشاغلی مثل تالارهای پذیرایی، مراکز اقامتی و گردشگری، آرایشگران و ... جز قربانیان بزرگ کرونا هستند. در این میان هستند مشاغلی که به شدت آسیب دیده‌اند اما مغفول مانده و کمتر درباره آنها صحبت می‌شود. تولید و فروش نوشت‌افزار یکی از بزرگ‌ترین اصناف آسیب‌دیده است. کرونا عرصه را بیشتر و بیشتر، بر شاغلان این حوزه تنگ کرد اما مشکلات فعالان این حوزه، مدت‌ها قبل از شیوع این بیماری، شروع شده بود. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

آموزش مجازی و از راه دور این روزها به گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. ادارات دولتی و خصوصی هم سعی دارند تا جایی که می‌شود از کاغذ استفاده نکنند و کارهای خود را اینترنتی کنند. در این شرایط چه آینده‌ای در انتظار فروشندگان نوشت‌افزار است؟


کسبه خواستار حمایت شده‌اند


موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اظهار داشت: «اول اسفند، مدارس تعطیل شدند. خرید ادارات هم به واسطه کمبود بودجه به یک‌سوم رسیده است. فروش کالاهای فصلی مثل سررسید و تقویم افت قابل‌توجهی داشت. تعطیلی ادامه‌دار مدارس هم به‌شدت روی وضعیت صنف تاثیر گذاشته است. به نظر می‌رسد که این تعطیلی تا شهریور و مهر ادامه خواهد داشت. در این شرایط حجم چک‌های برگشتی افزایش یافته است. کسبه توان پاس کردن چک‌های خود را ندارند. بدهی واقعا به کسبه، فشار آورده و بارها از ما خواسته‌اند که در ارتباط با مواردی مثل مالیات و بیمه، خواستار دریافت تسهیلات از دولت از دولت شویم».


بیشترین آسیب را متحمل شده‌ایم


فرزانیان در ادامه افزود: «صنف ما ضعیف است و تاکنون کار خاصی برای آن انجام نشده است. نوشت‌افزار یک صنف فرهنگی است. این صنف، ضعیف و مغفول مانده و در این شرایط وخیم درباره آن صحبت نمی‌شود. این در حالی است که بیشترین آسیب را متحمل شده‌ایم. صنف لوازم‌التحریر سه ماه است که تعطیل شده است. تعطیلی‌های طولانی اسفندماه باعث شده بود که بازار بی‌رونق باشد. قبلا با شروع سال جدید وضعیت فروش بهتر می‌شد اما اکنون این امید هم از دست رفته است. دورنمای بدی در انتظار صنف است. از طرف دیگر سیستم به سمت الکترونیکی شدن حرکت می‌کند. در این شرایط مصرف اقلامی مثل کاغذ و مداد کاهش می‌یابد».


بسیاری از اعضا معلمان بازنشسته‌اند


رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در ادامه گفت: «توان مالی اعضای صنف، پایین است. بسیاری از آنها فرهنگیان بازنشسته‌ای هستند که در خیابان‌های فرعی مشغول فعالیت هستند. فروشگاه‌های بزرگ اگرچه شرایطی بهتری دارند ولی آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. جنس خریداری‌شده، فروش نرفته و به قول معروف روی دست واحدها مانده است. در این شرایط که گردش کاری وجود ندارد پرداخت اجاره‌های سنگین بسیار سخت است. بعد از این‌همه وقفه و تعطیلی، بسیاری از اعضا توان خرید جنس ندارند. اگر وام‌های کم‌بهره اختصاص داده می‌شود به حال صنف مفید خواهد بود. موضوع دیگر به مالیات مربوط می‌شود. نظام مالیاتی باید به این واقعیت توجه داشته باشد که وقتی فروش نباشد مالیات‌دهنده توان پرداخت مالیات را ندارند. در مجموع موضوع مالیات به صنف ما و صنوف دیگر فشار آورده است. به نظر می‌رسد که قرار نیست در زمینه مالیات مساعدتی شود. مشکل دیگر همکاران پرداخت حق بیمه است. از قرار معلوم تعطیلی مدارس ادامه‌دار خواهد بود».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: