مجردان و مناهلان برای خرید اوراق تسه چقدر باید هزینه کنند؛
کد خبر: ۳۵۰۱۹۲
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
0
نرخ سود وام مسکن در هفته سوم اردیبهشت به ۲۰.۵ درصد رسید و رکورد گرانی را در یک ماه گذشته به ثبت رساند. آیا این گرانی تداوم خواهد داشت؟
قیمت وام مسکن در سقف یک ماهه
به گزارش پول نیوز، هزینه تهیه وام مسکن در پایان هفته اخیر پس از آنکه در چهارشنبه گذشته روندی صعودی را آغاز کرده بود باز هم مسیر افزایشی خود را ادامه داده و در روز ۲۲ اردیبهشت ماه به بیشترین مقدار خود در یک ماه گذشته رسید. این اتفاق سبب شد تا نرخ سود نیز به بیشترین حد خود در این مدت رسیده و گران‌ترین موعد خرید وام را در این روز رقم بزند.

محاسبه نرخ سود واقعی در نتیجه اعمال هزینه‌ای است که متقاضیان جهت منتظر نماندن در صف وام مسکن در قبال آن به بانک مسکن پرداخت می‌کنند. این هزینه در بازار خرید و فروش اوراق هرروزه تعیین شده و دارندگان آن می‌توانند به اعتبار هرکدام از آن‌ها ۵۰۰ هزار تومان وام از بانک مسکن تنها جهت خرید خانه دریافت کنند.

کانال هزینه وام مسکن مجرد‌ها و متاهلین

هر ورق از اوراق تسه در روز ۲۲ اردیبهشت ماه قیمتی معادل با ۵۵ هزارو ۵۰۰ تومان داشت.

این رقم در ابتدای هفته در سطح ۵۴ هزار تومان بوده و به مرور در هفته اخیر تقریبا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین را ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد‌ها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود؛ بنابراین در چهارشنبه هفته مورد بررسی مجرد‌ها برای اخذ وام مسکن باید ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و متاهلین ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اوراق تهیه می‌کردند.

مرور قیمت وام مسکن در این دو دسته از متقاضیان نشان می‌دهد که افزایش قیمت اوراق که سبب شده بود در روز ۱۸ اردیبهشت از مرز ۱۵ میلیون تومان برای مجردین و ۲۶ میلیون تومان برای متاهلین عبور کند روند گرانی خود را ادامه داده است. با این وجود هنوز کانال‌های قیمتی تغییر پیدا نکرده است.

درصورتی که مبلغ پرداختی متقاضیان را بخواهیم در مجموع ۱۲ سال محاسبه کنیم تغییرات رقم حاصل، برابر با همین تغییرات در هزینه ابتدایی دریافت وام مسکن خواهد بود.

درهمین خصوص باتوجه به قیمت تعیین شده اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز ۲۲ اردیبهشت هزینه نهایی وام مسکن مجردان در این روز برابر با ۱۷۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و متاهلین ۳۲۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان بوده است.

این رقم نیز مانند هزینه وام مسکن در اوج خود در یک ماه گذشته قرار گرفته است.

رکورد نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ سود اسمی وام مسکن ۱۷.۵ درصد اعلام شده است، اما آیا نرخ سود واقعی وام مسکن نیز همین مقدار است؟

باتوجه به اینکه که متقاضیان برای دریافت وام مسکن مجبور به پرداخت هزینه‌های ابتدایی اخذ وام نیز هستند بنابراین نرخ سود دیگر در حد اسمی خود نخواهد بود.

محاسبات نشان می‌دهد نرخ سود واقعی وام مسکن از این طریق در روز انتهایی هفته سوم اردیبهشت برابر با ۲۰.۵ درصد بوده که بیشترین میزان نرخ سود در یک ماه گذشته بوده است.
 
بررسی قیمت وام مسکن در هفته اخیر در مقایسه با هفته قبل نشان از رشد صعودی در همه روز‌های هفته سوم اردیبهشت ماه داشته است.
 
به عبارت دیگر در تمامی روز‌های هفته اخیر هزینه وام مسکن نسبت به یک هفته قبل خود افزایش داشته و رشد‌ها مثبت بوده اند. در همین خصوص این متغیر در روز چهارشنبه این هفته با رشدی معادل با ۵.۴ درصد بالاترین رشد هفتگی وام مسکن را در این روز رقم زده است.

درنهایت آمار و ارقام اوراق تسهیلات بانک مسکن نشان میدهد هزینه اخذ وام مسکن در این هفته به بیشترین حد خود در یک ماه اخیر رسیده و رکورد گرانی را در این مقطع به ثبت رسانده است. رشد‌های افزایشی و مثبت در تمام روز‌های این هفته نیز از سوی دیگر هشدار روند افزایشی گرانی وام در هفته چهارم اردیبهشت و به عبارت دیگر تداوم گرانی را در بر دارد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: