کد خبر: ۳۶۳۴۸۵
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی از او خواست تا بانک‌ها را ملزم کند، ظرف یک هفته پس از درخواست مشتریان یا ضامنان در شعب بانک‌ها، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات بانکی از جمله جدول اقساط را به آن‌ها تحویل دهند.
گام موثر دولت با نامه خاندوزی به صالح‌آبادی درباره الزام بانک‌ها به ارائه قرارداد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی از او خواست تا بانک‌ها را ملزم کند، ظرف یک هفته پس از درخواست مشتریان یا ضامنان در شعب بانک‌ها، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات بانکی از جمله جدول اقساط را به آن‌ها تحویل دهند. به اعتقاد کارشناسان با اجرای طرح وزیر اقتصاد نرخ سود تسهیلات و نحوه قسط بندی وام‌های بانکی شفاف می‌شود و بانک‌ها دیگر حق مطالبه سود بیشتر را از وام گیرندگان ندارند.

در نامه احسان خاندوزی به علی صالح‌آبادی آمده است: «آن دسته از مدیران بانکی که از اعطای قرارداد بانکی به مشتریان خودداری می‌کنند، به مراجع رسیدگی به تخلفات معرفی شوند. براین اساس واحد‌های بازرسی بانک‌ها و حوزه نظارت بانک مرکزی هم موظف شده‌اند به شکایت‌های مربوط به اعطا نشدن قرارداد، خارج از نوبت رسیدگی کنند. همچنین درصورت اعطا نشدن نسخه قرارداد در شعبه، بازرسی بانک رأسا به اعطای قرارداد به مشتریان مکلف شده است.»

پیش‌تر در ۱۴ آذرماه سال ۹۶ بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بر لزوم استفاده از فرم یکنواخت عقود بانکی و اعطای یک نسخه از قرارداد به مشتریان بانک‌ها تأکید کرده بود. بانک مرکزی در ۴ سال گذشته چندبار از بانکداران خواسته تا این بخشنامه را جدی بگیرند؛ هدفی که محقق نشده است. وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: الکترونیک شدن قرارداد‌های بانکی، هم به بانک مرکزی برای نظارت بر اعطای تسهیلات و وصول مطالبات بانک‌ها کمک می‌کند و هم اینکه بخش عمده‌ای از دعاوی و اختلافات قرارداد بین بانک‌ها و مشتریان در محاکم قضایی را کاهش می‌دهد. شفاف‌سازی قرارداد‌های تسهیلات بانکی یکی از اولویت‌های اصلی تیم اقتصادی دولت است و به همین دلیل آماده‌کردن زیرساخت‌ها و اجرای قانون مجلس باید در اولویت قرار گیرد.

این دستور خاندوزی به صالح‌آبادی در شرایطی صادر شده که مجلس هم در جریان تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب‌وکار، بانک مرکزی را مکلف کرده است: حداکثر ۳‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیک قرارداد‌های تسهیلات بانکی را تهیه کند و به تصویب شورای پول و اعتبار برساند. البته هنوز شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید و نهایی نکرده است.

در نامه خاندوزی به صالح آبادی سازوکاری برای نظارت بر عملکرد بانک‌ها ترسیم و در آن تأکید شده واحد‌های بازرسی بانک‌ها و مدیریت نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی به این شکایت‌ها خارج از نوبت رسیدگی و درصورت استنکاف شعبه یا واحد ذیربط از انجام تکلیف یادشده علاوه بر ارجاع فوری پرونده متخلفان به مرجع صالح رسیدگی به تخلفات حسب مورد در شبکه بانک یا بانک مرکزی، رأسا نسبت به تحویل قرارداد به مشتریان اقدام کنند.

۴ سال از زمان اجرای بخشنامه ۱۴ آذرماه ۱۳۹۶ می‌گذرد و حالا باید دید وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی می‌توانند این بخشنامه را از بایگانی بانک‌ها بیرون بکشند و آن را اجرایی کنند. براساس بخشنامه یادشده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شده‌اند ضمن استفاده از فرم‌های یکنواخت قرارداد‌های تسهیلاتی عقود بانکی که پیش از این به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه‌ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ است، در اختیار تسهیلات‌گیرنده، ضامن و وثیقه‌گذار قرار دهند.
 
همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند قبل از انعقاد یا امضای قرارداد تسهیلات بانکی، تمهیداتی اتخاذ کنند تا مشتری، ضامن و وثیقه گذار از مفاد آن آگاهی کامل کسب کرده و مفاد قرارداد نمونه به همراه مقررات و ضوابط مصرح در آن را در اختیار مشتری، ضامن و وثیقه‌گذار قرار دهند. سال‌هاست که مشتریان بانک‌ها از اینکه بانک‌ها قرارداد‌های تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و حتی نحوه محاسبه سود را شفاف اعلام نمی‌کنند، شکایت دارند.
 
 
علیرضا صدیقی، کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با پول نیوز گفت: تسهیلات گیرنده یکی از طرفین قراداد محسوب می‌شود که قاعدتا براساس موازین حقوقی باید یک نسخه از قرارداد را در اختیار داشته باشند، اما با وجود آنکه بانک مرکزی هر سال در سنوات گذشته اشاره دارد که بانک‌ها را با بخشنامه ملزم ساخته تا حسب درخواست مشتری باید یک نسخه از قرارداد در اختیار آنان یا تسهیلات گیرنده، ضامنین و وثیقه گذاران قرار گیرد، ولی به دلیل مشکلات اجرایی از اجرا طفره رفته شده و تا به امروز تعلل در این زمینه بعضا سبب تعدی حقوق مشتری یا حتی ضامنین آن شده است.

وی افزود: موضوع فوق به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرد که منجر به ایجاد یک مطالبه عمومی شد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به آن ورود پیدا کردند و بحث شفافیت قرارداد‌ها و الکترونیکی کردن آن را خواستار شدند، در نهایت هم توانستند آن را به تصویب برسانند و وزیر هم لازم دانست گامی در این مطالبه مردمی بردارد.

این کارشناس مسائل بانکی تاکید کرد: در صورت عملیاتی شدن ارائه یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتری اطلاعات قرارداد‌ها بین طرفین متقارن خواهد شد، از طرف دیگر چنانچه مشتری حسب درخواست قرارداد را داشته باشد و شعبه بانک از ارائه آن امتناع ورزد، ضمانت اجرایی برای آن پیش‌بینی شده است. به هر حال در حال حاضر آثار اطلاع رسانی در راستای اینکه مطالبه مردم بوده و این مطالبه مردمی به گوش مسئولان رسیده و آن‌ها موفق شدند راهکاری برای آن بیندیشند، دیده می‌شود.

صدیقی اظهار کرد: شفافیت اطلاعات برای کشور لازم است هر قدر که شفافیت وجود داشته باشد، در حقیقت سبب خواهد شد که تمام طرف‌ها از حق و حقوق خود و اتفاقات روی داده، باخبر شوند، زیرا پرونده‌های متعددی در قوه قضائیه تشکیل می‌شود که بعد از این کار مشاهده می‌کنند که متن قرارداد به صراحت تعیین تکلیف کرده و نیازی به تشکیل پرونده نبوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که وجود تقارن اطلاعاتی بین تسهیلات گیرنده و بانک لازم است و بسته شدن قرارداد بین طرفین از اصول محسوب می‌شود که باید هر دو طرف متن آن را داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: