April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۵۸۱
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
اونس جهانی طلا در چند روز گذشته روند نزولی و نوسانی را ثبت کرده است. طلا در دو هفته گذشته از نرخ ۱۸۶۰ به ۱۷۸۴ دلار کاهش پیدا کرد.
تشعشات کاهش دلار به بازار طلا و سکه
در پی معاملات بازار‌های داخلی قیمت طلا و سکه کاهش یافت و به این ترتیب قیمت طلا گرمی یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۷۲ تومان اعلام شد. نیم‌سکه، شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وجود شرایط آرام نسبت به هفته قبل در بازار در شرایطی که بازار با نوسان کمتری همراه باشد تقاضا افزایشی است. در مقابل، زمانی که قیمت‌ها کاهشی و نوسانی باشد تقاضا کمتر می‌شود. بازار طلا و سکه در چند روز گذشته در مقایسه با هفته‌های گذشته، بازاری آرام‌تر دانست، اما از کم بودن تقاضا در بازار خبر داد.

رئیس اتحادیه طلای تهران با توجه به نزدیک شدن به روز‌های آخر سال، امیدوار است بازار با آرامش بیشتر و افزایش تقاضا همراه باشد. با کاهش سیگنال‌های مذاکرات وین انتظار می‌رود در روز‌های آینده بازار طلا و سکه با آرامش بیشتری همراه باشد. فعالان بازار طلا از عادی شدن روند معاملات خبر می‌دهند و گفته شده، به‌رغم اینکه قیمت‌ها از هفته گذشته روند نزولی پیش گرفته، اما حجم خرید و فروش‌ها تغییر نکرده است؛ بنابراین مردم فعلا منتظر نتیجه مذاکرات و واکنش دلار به آن هستند و تا روشن شدن تکلیف برجام، وارد بازار طلا نخواهند شد. حالا با توجه به بلاتکلیفی شرایط سیاسی و انتشار اظهارات متفاوت درمورد برجام، معامله‌گران بازار ارز سردرگم هستند و اخبار مذاکرات به قیمت دلار جهت می‌دهد.

به همین دلیل محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا هم با اشاره به افزایش عوامل تاثیر‌گذار، اظهار کرده که آینده بازار طلا و روند قیمت‌ها فعلا قابل پیش‌بینی نیست. سکه از ابتدای هفته جاری در نبود سیگنالی از اونس طلا، در برابر ریزش دلار تاب آورد و سطح مهم خود را حفظ کرد؛ اما در شروع معاملات روز دوشنبه مقاومت چندانی از خود نشان نداد و مرز ۱۳میلیون تومانی را به‌راحتی واگذار کرد.

با وجود اینکه اونس طلا در بازار جهانی شروع مثبتی داشت و روند صعودی را دنبال کرد؛ اما واگذاری سطح مهم دلار مزید بر افت بیشتر سکه امامی در بازار طلا شد. به این ترتیب، هر قطعه سکه روز گذشته با افت کمی در سطح ۱۲میلیون و ۹۸۰هزار تومان مورد معامله قرارگرفت.

این رقم در مقایسه با قیمت روز یکشنبه کاهش کمی را نشان می‌دهد، اما به هراس معامله‌گران افزوده است و انتظار می‌رود با از دست رفتن کف ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار تومانی، فروشندگان زیادی روانه بازار شوند. قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد تورم آمریکا که جذابیت سرمایه‌گذاری روی این فلز ارزشمند را تقویت کرد، در (ساعت ۲۰) به ۱۷۸۸دلار افزایش یافت.

در حالی که قیمت‌های مصرفی آمریکا در نوامبر تحت‌تاثیر رشد هزینه کالا‌ها و خدمات در بحبوحه محدودیت‌های عرضه، افزایش بیشتری پیدا کرده و به بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۱۹۸۲ رسیده است، طلا پناهگاه امن دارایی در برابر فشار‌های تورمی شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاران زیادی را جذب خود کرده است. اکنون که بازار روی حرکت بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره حساب می‌کند، در حال حاضر طلا یک دارایی امن به حساب آید، به همین دلیل همچنان تقاضای خرید را حفظ کرده است.

به گفته فعالان بازار، اونس طلا آماده شکستن مقاومت سطح ۱۷۸۹دلار و صعود تا سطح مقاومتی ۱۸۰۵دلار است. در چند وقت اخیر بحث خرید و فروش طلای آب شده در بازار داغ شده است. رئیس اتحادیه طلای تهران، خرید طلای آب شده را بدون اطلاعات کافی، توصیه نمی‌کند.

برخی از مردم بر این عقیده هستند که خرید و فروش طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری مناسب است. نظر کارشناسان این بازار چیست؟


ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا تهران درباره خرید طلای آب شده گفت: خرید طلای آب شده برای فعالان این حوزه مناسب است که اطلاعات کافی در این زمینه دارند برخی برای استفاده در بازار و کارگاه‌ها این فعالیت را انجام می‌دهند. برخی به این کار به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. همچنین بعضی از مردم با نگاه سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش نقدینگی خود به این فعالیت نگاه می‌کنند.

رئیس اتحادیه طلا تهران اعتقاد دارد کسانی که اطلاعات کافی در این زمنیه ندارند، نباید برای خرید و فروش طلای آب شده اقدام کنند. در حالت کلی خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار کار قانونی و رایجی است، اما برای ورود بعضی از زمینه‌ها نیازمند دانش کافی است.

محمد کشتی‌آرای از قانونی بودن خرید و فروش طلای آب شده خبر داد. همچنین در ادامه توضیح داد: از آنجایی که خرید و فروش طلای اب شده نیازمند اطلاعات تخصصی است، بهتر است توسط افرادی که آگاهی کاملی دارند انجام شود.

اونس جهانی طلا در چند روز گذشته روند نزولی و نوسانی را ثبت کرده است. طلا در دو هفته گذشته از نرخ ۱۸۶۰ به ۱۷۸۴ دلار کاهش پیدا کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: