کد خبر: ۳۷۶۱۴۹
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
حمل بار زمینی کالا توسط کامیون، تریلی و ریل قطار بسیار رایج است. این نوع از حمل و نقل به دلیل تنوع محصولات و راه‌ ها و همچنین افزایش نیاز جامعه، انواع مختلفی دارد. این روش با استفاده از وسایل نقلیه سنگین و ماشین‌ های مخصوص انجام می شود. از آنجا که حمل بار زمینی از پرطرفدارترین روش‌ ها برای حمل کالاهای بزرگ و کوچک در فواصل طولانی و کوتاه به شمار می‌رود، لازم است به عنوان فرد فعال در این حوزه، اطلاعات خود را افزایش دهید. پس در ادامه با کارشناسان گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

حمل بار زمینی کالا توسط کامیون، تریلی و ریل قطار بسیار رایج است. این نوع از حمل و نقل به دلیل تنوع محصولات و راه‌ ها و همچنین افزایش نیاز جامعه، انواع مختلفی دارد. این روش با استفاده از وسایل نقلیه سنگین و ماشین‌ های مخصوص انجام می شود. از آنجا که حمل بار زمینی از پرطرفدارترین روش‌ ها برای حمل کالاهای بزرگ و کوچک در فواصل طولانی و کوتاه به شمار می‌رود، لازم است به عنوان فرد فعال در این حوزه، اطلاعات خود را افزایش دهید. پس در ادامه با کارشناسان گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

تفاوت سرویس حمل LTL با FTL در حمل بار زمینی

تعریف حمل بار زمینی

سرویس حمل بار زمینی یکی از رایج‌ ترین انواع روش های حمل و نقل بار است. روش حمل بار زمینی به سه دسته‌ حمل و نقل جاده‌‌ای، حمل و نقل شهری و حمل و نقل ریلی تقسیم می ‌شود. از قدیمی ‌ترین روش‌ ها برای حمل و نقل بار، حمل بار زمینی است. حمل و نقل جاده‌ ای در گذشته به وسیله‌ حیواناتی مانند شتر، اسب، الاغ انجام می‌ شد؛ اما در حال حاضر این صنعت از طریق ارسال بار به‌ وسیله‌ خودرو یا کامیون صورت می گیرد؛ این روش سرعت و دقت مناسبی برای حمل بار دارد. در حمل و نقل شهری، جابجایی کالاها در سراسر شهر و از نقطه‌‌ای به نقطه‌‌ای دیگر انجام می شود؛ در این روش، کالا با وسیله هایی مانند کامیون ‌های نسبتاً کوچک، ون، موتور و...حمل می‌ شود. مورد آخر که حمل و نقل ریلی است، نقش زیادی در تجارت بین‌ الملل ندارد اما با این‌ حال می‌ توان برخی کالاها را از این طریق به سایر کشورها ارسال کرد.

مزایای استفاده از روش حمل بار زمینی

نیاز به سرمایه نسبتا کمتر

سرویس حمل بار زمینی، به نسبت سایر روش های حمل و نقل هزینه کمتری دارد. در حمل بار زمینی نیز، حمل و نقل جاده ای نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل به سرمایه گذاری بسیار کمتری احتیاج دارد. به طور مثال هزینه ساخت، بهره برداری و نگهداری جاده ها نسبت به راه آهن ارزان تر است.

سرویس درب به درب در حمل بار زمینی

مزیت بارز حمل و نقل جاده ای این است که سرویس حمل بار زمینی به درب یا انبار را برای خدمات انبار فراهم می کند. این باعث کاهش هزینه های کارتن، بارگیری و باراندازی می شود.

سرویس حمل بار زمینی در مناطق روستایی

حمل کالا به مناطق روستایی، به صورت حمل بار دریایی و حمل بار هوایی مناسب نیست. حمل کالا بین شهرک های بزرگ و روستاهای کوچک فقط از طریق حمل بار زمینی و به روش حمل و نقل جاده ای امکان پذیر است.

منعطف بودن حمل بار زمینی

در سرویس حمل بار زمینی می توان مسیرها و زمان بندی را تنظیم کرد و بدون ایجاد اختلال در روند حمل، آن ها را تغییر داد.

بهترین گزینه برای مسافت های کوتاه

حمل بار زمینی در مسافت های کوتاه، اقتصادی و با سرعت بیشتر است. از تأخیر ناشی از جابجایی و بارگیری در حمل و نقل کالا جلوگیری می شود. کالاها را می توان به طور مستقیم در وسیله نقلیه جاده ای بارگذاری کرد و به مقصد منتقل نمود.

خسارت کمتر در حمل بار زمینی

از آنجایی كه بارگيري و جابجايي مياني انجام نمي شود، ریسک آسيب به كالاها در هنگام ترانزیت كمتر است. بنابراین، حمل بار زمینی برای حمل و نقل کالاهای ظریف مانند چینی و شیشه ای که احتمال آسیب دیدگی در طول بارگیری و تخلیه آنها زیاد است، مناسب می باشد.

صرفه جویی در هزینه بسته بندی

در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، فرایند بسته بندی در حمل بار زمینی پیچیدگی کمتری دارد. کالاهایی که با سرویس حمل بار زمینی منتقل می شوند گاهی نیاز به بسته بندی کمتری دارند.

سرعت در حمل بار زمینی به روش جاده‌ای

در صورت نیاز به ارسال سریع کالا، حمل بار زمینی به صورت جاده ای مناسب تر از حمل ریلی یا حمل دریایی است.حمل بار دریایی بسیار کند است. همچنین در حمل و نقل ریلی زمان زیادی برای رزرو کالا و تحویل کالا صرف می شود.

هزینه کمتر سرویس حمل بار زمینی

حمل بار زمینی نه تنها به سرمایه اولیه کمتری احتیاج دارد، بلکه هزینه بهره برداری و نگهداری نیز در حمل بار زمینی نسبتاً کمتر است. اگرچه نرخ تعرفه حمل و نقل جاده ای کمی بیشتر از حمل و نقل ریلی است، اما به طور کلی هزینه حمل بار زمینی کمتر است؛ زیرا سرویس حمل بار زمینی موجب صرفه جویی در هزینه های بسته بندی، هزینه های بارگیری و هزینه های تخلیه و جابجایی می شود.

استفاده از وسایل نقلیه شخصی در حمل ونقل جاده ای

یکی دیگر از مزایای حمل بار زمینی این است که در روش جاده ای، بازرگانان اختیار وسایل نقلیه زمینی خود را دارند و خدمات جاده ای خود را برای بازاریابی محصولاتشان، بدون ایجاد هیچ گونه تاخیری آغاز کنند.

ارتباط حمل بار زمینی به سایر حالت های حمل و نقل

نوع حمل و نقل کالا در هر حالتی ( زمینی، دریایی و هوایی) با استفاده از جاده ها آغاز و از طریق جاده ها به مبدا می رسد. سرویس حمل بار زمینی به عنوان فیدر برای سایر حالت های حمل و نقل عمل می کند.

تفاوت سرویس حمل LTL با FTL در حمل بار زمینی

سرویس FTL (فول تراک) چیست؟

 حمل و نقل دربستی یا FTL (فول تراک) از جمله روش های حمل بار زمینی کالاهای مورد نظر شما است که با نظارت کامل شرکت حمل و نقل صورت می‌گیرد. وسیله نقلیه در سرویس حمل بار زمینیFTL  تنها از بار شما پر خواهد شد و طی مسیر تعیین شده، کالای دیگری را باربری نخواهد کرد؛ همچنین در طول مسیر، وسله نقلیه نیز عوض نمی‌ شود. از مزایای سرویس حمل بار زمینیFTL   می‌توان به انتقال سریع‌تر محموله به مقصد اشاره کرد. این روش، از مناسبترین روش‌ های حمل بار زمینی کالاهای آسیب پذیر نیز می ‌باشد. این سرویس به شما از جهت امنیت کالاها و قرار نگرفتن در کنار سایر محصولات اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد و در این حالت تمام فضای کامیون در انحصار کالا شما خواهد بود.  

سرویس LTL (گروپاژ یا خرده بار) چیست؟

 سرویس حمل بار زمینی LTL یا گروپاژ  روش دیگری از حمل و نقل کالا است. هرگاه کالاهای شما به میزان استانداردی برای حمل و نقل با کامیون و کانتینر نرسد و فضای کمتری را شامل شود، سرویس حمل بار زمینی LTL  برای جابجایی بار شما استفاده می ‌شود. چنانچه کالای شما به اندازه فضا کانتینر نباشد، شرکت‌ های وارداتی که از خدمات فورواردی برخوردار هستند، بار مربوطه را با اعلام کردن مبلغ آن دریافت می‌کنند.

 از آنجایی که مشتریان زیادی در کشور دارای خرده بار هستند، شرکت ‌های بازرگانی حمل بار زمینی از این موقعیت استفاده می‌ کنند و چندین بار را جمع کرده و به صورت همزمان حمل می‌کنند. در این نوع بارگیری، موسسات حمل بار زمینی مانند گروه تجاری ققنوس و یا شرکت‌ هایی که خدمات فورواردی ارائه می‌کنند، بار مربوطه را از شما تحویل می‌گیرند و هزینه حمل آن را برای شما محاسبه می کنند. حمل‌کننده، بارها را در کنار هم قرار می‌دهد و تنها یک رسید به صاحبین کالاها می‌ دهد. همچنین تنها یک بارنامه برای حمل بارها صادر خواهد شد. هنگامی که بار چندین بازرگان با هم حمل شود، طبعا هزینه کمتر می شود. همین موضوع، بهترین ویژگی سرویس حمل بار زمینی LTL یا گروپاژ برای بازرگانان محسوب می شود.

بررسی تفاوت های سرویس حمل بار زمینی به صورت FTL و LTL

حمل‌ بار زمینی به صورت FTL یک گزینه حمل ‌و نقل است که نیاز به یک کامیون بار دارد. معمولا محموله‌ های سرویس حمل بار زمینیFTL  از 68 تا هزاران کیلوگرم هستند. این روش حمل بار زمینی، تنها در صورتی مقرون‌ به ‌صرفه است که شما وزن یا حجم قابل‌ توجهی بار را قصد دارید انتقال دهید. در صورتی که، سرویس حمل بار زمینی LTL برای کسانی که حدود 67 کیلوگرم بار دارند، گزینه بهتری است. حمل کننده های FTL می‌توانند بین دو تا شش محموله فرستنده را در یک کامیون قرار دهند.

اگر محموله کمتر از یک کامیون باشد، روش حمل‌ بار زمینی LTL در نظر گرفته می‌شود که در این صورت، فرستنده باید هزینه کل حجم کامیون را پرداخت کند. از تفاوت های دیگر این دو سرویس می توان به هزینه بسیار بالای سرویس FTL نسبت به سرویس LTL اشاره کرد. علاوه بر این، سرویس FTL با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و کامیون در طول مسیر توقفی نخواهد داشت؛ اما حمل به صورت  سرویس LTL به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و در برخی موارد ممکن است فرایند ترخیص کالا را نیز دشوارتر کند.

تفاوت سرویس حمل LTL با FTL در حمل بار زمینی

نحوه محاسبه هزینه های حمل و نقل زمینی کالا

هزینه حمل بار زمینی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ چرا که عوامل زیادی بر افزایش یا کاهش نرخ آن موثر هستند. نرخ کرایه حمل بار زمینی تاثیر زیادی بر تعیین قیمت نهایی کالا دارد. واقعیت این است که محاسبه هزینه‌ های زمان یا مواردی مثل آسیب های احتمالی بسیار دشوار بوده و معمولا این موارد تنها پس از رسیدن محموله قابل ارزیابی هستند. هزینه‌ های ثابت مانند استهلاک خودرو، بیمه و مالیات وسیله نقلیه، در کشور ما گه نوسانات ریالی زیادی دارد، می‌تواند به‌ شدت بر نرخ حمل بار زمینی تاثیرگذار باشد. همان‌طور که گفتیم، عوامل مختلفی می‌توانند بر گران یا ارزان بودن حمل‌ بار زمینی یک کشور یا منطقه تاثیر بگذارند. کوچک‌ترین افزایش قیمت در کرایه حمل بار زمینی، به‌صورت مستقیم بر افزایش قیمت کالاهای مصرفی تاثیر می‌گذارد. در ادامه به برخی از عوامل موثر در تعیین کرایه سرویس حمل بار زمینی می پردازیم.

مسافت

 مسافت معمولا اساسی ‌ترین عامل تاثیرگذار بر هزینه‌ سرویس حمل بار زمینی به شمار می‌ رود. هزینه سرویس حمل بار زمینی در مسافت‌های طولانی ‌تر بسیار بیشتر می‌ شود. این موضوع به دلیل استفاده از سوخت بیشتر، استهلاک خودرو و غیره است. البته بسته به نوع سرویس حمل‌ بار زمینی و نوع مسیرهای حمل‌، هزینه بسیار متفاوت است. برای مثال کشورهایی که در خشکی قرار دارند، معمولا به دلیل اینکه دسترسی مستقیمی به حمل‌ بار دریایی ندارند، مسافت ‌های طولانی‌ تری را به‌ وسیله خودرو طی می‌ کنند؛ بنابراین برای حمل ‌و نقل هزینه بیشتری صرف می ‌نمایند.

هزینه انرژی

 معمولا حدود 25٪ از کل انرژی مصرفی یک کشور صرف حمل و نقل می شود. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، قیمت حامل‌ های انرژی تاثیر مستقیم در نرخ کرایه حمل و نقل دارد. انرژی، تقریباً نیمی از هزینه ‌های عملیاتی تمام حالت‌ های حمل ‌و نقل را به خود اختصاص می‌دهد.

 زیرساخت‌ ها

 کارایی و ظرفیت حالت‌ های مختلف حمل‌ و نقل، تاثیر مستقیم بر هزینه حمل‌ بار زمینی دارد. زیرساخت‌ های ضعیف به معنای افزایش هزینه‌ های سرویس خمل بار زمینی، تاخیرها و پیامدهای اقتصادی منفی است. سیستم ‌های حمل‌ بار زمینی پیشرفته ‌تر، هزینه حمل و نقل کمتری دارند؛ زیرا مطمئن تر هستند و می‌توانند حرکت‌های بیشتری را کنترل کنند.

مالیات

 در تمام کشورهای جهان، هزینه‌ های سرمایه ‌گذاری و آماده‌ سازی زیرساخت ‌ها برای حمل‌ بار زمینی کالا، به‌ صورت مالیات خودرو یا عوارض جاده ‌ای، از رانندگان گرفته می ‌شود. مالیات بر سوخت بارزترین شکل مالیاتی است که دولت‌ ها از مردم دریافت می کنند. ساخت یک تونل یا حتی پل، می‌ تواند بر افزایش نرخ عوارض جاده ‌ای تاثیر بگذارد. مالیات و عوارض بخشی از هزینه حمل بار زمینی را به خود اختصاص می‌ دهند.

بیمه

برای اطمینان خاطر صاحبان کالا در مورد صدمات احتمالی به بار و همچنین پیشگیری از شکست‌ های مالی شدید، لازم است که کالاها بیمه شوند؛ این موضوع باعث افزایش نرخ کرایه خواهد شد. بیمه بار که از قبل توسط صاحبان دستگاه ‌های حمل ‌و نقل پرداخت شده، به‌صورت کرایه از مصرف‌کنندگان دریافت می گردد.

گروه تجاری ققنوس در زمینه حمل بار زمینی چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می دهد؟

گروه تجاری ققنوس خدمات مورد نیاز در خصوص حمل بار زمینی را به شما با بهترین کیفیت ارائه می دهد. سرویس حمل بار زمینی گروه تجاری ققنوس، حمل بار زمینی را از کشورهای مختلف به مقصد ایران به صورت سرویس حمل بار زمینی LTL و سرویس حمل بار زمینی LTL به بهترین شکل برای شما انجام می دهد. حمل بار زمینی مزایای بسیاری مانند زمان کوتاه حمل، هزینه نسبتا کم، امکان تخلیه بار در چندین گمرک کشور مقصد (ایران) و غیره را دارا است. حداقل وزن مورد قبول در سرویس حمل بار زمینی، صد کیلوگرم می باشد. بارهایی که قرار است از طریق سرویس حمل بار زمینی وارد ایران شوند، از گمرک بازرگان به کشور وارد شده و در نهایت به گمرک شهریار در تهران منتقل می شوند.

جمع بندی

حمل بار زمینی از قدیمی ‌ترین روش ‌های حمل کالا محسوب می شود. تنوع وسایل نقلیه و در دسترس بودن جاده ‌های زمینی و همچنین مزایای بسیاری که این روش دارد، از جمله دلایلی هستند که بسیاری از بازرگانان سرویس حمل بار زمینی را برای جابجایی کالاهای خود انتخاب می‌کنند. بنابرابن بهترین راه برای حمل برخی کالاها، حمل آن ها به صورت زمینی است. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات گوناگون در زمینه حمل بار زمینی به هر دو حالت فول تراک و گروپاژ، امکان حمل سریع و مقرون به صرفه را برای مشتریان خود فراهم کرده است. علاوه بر این، شما می‌توانید از خدمات دیگر گروه تجاری ققنوس نظیر خدمات ترخیص کالا، خرید و تامین کالا، خرید از سایت های خارجی و... نیز استفاده کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: