April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۶۸۱
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
0
مرسدس بنز ESF ۱۳، خودرویی آزمایشی بود که امکانات ایمنی محصولات آینده این شرکت آلمانی را در خود جا داده بود. این خودرو حالا ۵۰ ساله شده است.
خودرو ESF ۱۳، فرشته نجات مرسدس بنز و دشمن مرگ، ۵۰ ساله شد!
محصولات مرسدس بنز برخی از سریع‌ترین خودرو‌های دنیا به شمار می‌روند و این خودروساز خوشنام آلمانی فارغ از هر کلاس خودرویی که تولید می‌کند، به هیچ وجه در زمینه ایمنی کم نمی‌گذارد. البته این رویکرد مرسدس ریشه‌ای چند ده ساله دارد و ESF ۱۳ یکی از قدم‌هایی بود که این شرکت در این مسیر برداشته بود.

مرسدس بنز ESF ۱۳ پنجاه سال قبل طی نمایشگاه بازرگانی Transpo ۷۲ در واشنگتن دی. سی. برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه میزبان حدود یک میلیون بازدیدکننده از اقصی نقاط دنیا بود.

ESF موجود در نام این خودرو مخفف «خودروی ایمنی آزمایشی» (Experimental Safety Vehicle) بود.‌ای اس اف ۱۳ بسیار جلوتر از زمان خود به حساب می‌آمد و از سیستم ترمز ضدقفل یا همان ABS، ایربگ برای تمام صندلی‌ها، سیستم روشنایی مبتنی بر هالوژن و برف‌پاک‌کن‌های موازی برای شیشه عقب بهره می‌بُرد.

مهندسان اشتوتگارتی، این خودرو را به عنوان بخشی از یک برنامه ایمنی توسعه داده بودند. این نمونه اولیه خاص هم‌اکنون در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان به سر می‌برد. این برنامه تا سال ۱۹۷۳ ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن، مرسدس‌ای اس اف ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ هم شکل گرفتند.

مرسدس بنز همواره سیستم‌های ایمنی متعددی را معرفی کرده است که صنعت خودرو پیش‌تر به خود ندیده بود. به عنوان مثال، خودروی کلاس اس W۲۲۳ اولین خودروی مجهز به ایربگ‌های جلو برای سرنشینان عقب بود. حالا نیز مهندسان این شرکت مشغول تحقیق در حوزه ایمنی خودرو‌های خودران هستند. مرسدس بنز ESF ۱۳ به عنوان نسخه‌ای کامل‌تر از ESF ۰۵ ارائه شد که دو سال قبل از آن به نمایش گذاشته شده بود.‌ای اس اف ۱۳ با هدف ارتقای ایمنی غیرفعال، از اجزای فوم‌دار مختلفی بهره‌مند شده بود. صندلی‌های جلوی آن نیز به ایربگ، زیرسری و کمربند ایمنی سه نقطه با محدودکننده نیرو مجهز بودند. این کمربند‌ها خود به خود با بسته شدن درب بسته می‌شدند. برای سرنشینان عقب هم ایربگ و کمربند ایمنی سه نقطه با محدودکننده نیرو و قرقره‌های اینرسی در نظر گرفته شده بود.

مهندسان مرسدس بنز خودروی ESF ۱۳ را برای سرعت ضربه حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعتی طراحی کرده بودند. این خودرو ۵۲۳۵ میلی‌متر طول داشت و وزن آن به ۲۱۰۰ کیلوگرم می‌رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: