May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۸۹۰
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
0
محسن محمدهاشم کارشناس ارشد مدیریت

ظرفیت‌های تاثیرگذار نمایشگاه‌

سال‌هاست از تحریم‌ها و تهدید‌ها رنج می‌بریم. ارتباط ما با جامعه جهانی قطع است و هر کشوری که به هر شکلی به دنبال برقراری ارتباط با ایران باشد، با مجازات‌های سنگین جهانی روبرو می‌شود. با این وجود برای دور زدن تحریم‌ها، از ابزار‌های گوناگونی بهره می‌گیریم. اما پس از گذشت مدتی، این ابزار‌های دورزدن تحریم‌ها شناسایی می‌شوند و با سخت‌ترین روش و رویکردها، با ممنوعیت و محدودیت روبرو می‌شود.

صنعت نفت

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که اقتصاد کشور سال‌ها از آن بهره برده و می‌برد، نفت و صنایع نفتی است. سال‌هاست نیاز‌های ارزی کشور را به وسیله دلار‌های نفتی تامین می‌کنیم، اما این دلار‌ها با خام فروشی نفت بدست می‌آید، در حالی که خام فروشی نفت نه تنها ذخایر کشور را بر باد می‌دهد، بلکه پاشنه آشیل نظام اقتصادی کشور شده، به نوعی که نفت خام در لیست اول تحریم‌ها قرار گرفته است. با وجود این همه چالش و مشکل، بدلیل آنکه نمی‌توانیم ظرفیت‌های اشتغالزایی در عرصه صنعت نفت را نادیده بگیریم، ناچار هستیم به فعالیت اقتصادی در این زمینه ادامه بدهیم.

قطع ارتباط با جهان

اگر چه به اشکال گوناگون سعی می‌کنیم چالش‌های ناشی از تحریم‌ها را کم اثر و حتی بی اثر جلوه دهیم، اما در واقع تحریم‌ها مشکلات بسیاری را رقم زده که میلیارد‌ها دلار بلوکه شده در چندین کشور بیانگر این ادعاست. تحریم‌ها باعث شده تا ارتباط اقتصادی ایران در بسیاری از بخش‌ها با جهان قطع شود. کشور‌ها و شرکت‌هایی که به صورت گسترده با ایران ارتباطات اقتصادی داشتند، بدلیل ترس از مجازات‌های ناشی از تحریم‌ها، به صورت کامل با ایران قطع رابطه کردند و مدت‌هاست که هیچ ارتباط جدی در عرصه‌های اقتصادی با آن کشور‌ها نداریم.

نیاز به ارتباط و آشنایی

ارتباط و تجارت جهانی به اندازه‌ای اهمیت دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در قالب ارتباط جهانی می‌توان فعالیت‌های اقتصادی را شناسایی و فعال کرد و از دانش و فناوری روز آگاه شد و بهره گرفت. البته در داخل نیز ظرفیت‌هایی وجود دارد که نیاز به تعریف و شناخت دارد. اگر بتوانیم در معرفی و شناسایی ظرفیت‌های داخلی بخوبی عمل کنیم، می‌توانیم در قالب هم افزایی دستاورد‌های خوبی بدست بیاوریم. بنابر این به برقراری ارتباط و آشنایی کامل با ظرفیت‌های داخل و علوم و فناوری‌های روز نیاز داریم.

رسیدن به نقطه مشترک

برای آنکه تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی را فعال کنیم، لازم است تمامی این ظرفیت‌ها گردهم جمع و در معرض دید عموم قرار گیرد. در قالب گردهمایی ها، نیاز‌ها به صورت جامع و دقیق از سوی شرکت‌های مصرف کننده اعلام می‌شود و شرکت‌های تولید کننده یا دانش بنیان می‌توانند با توجه به توان خود، به رایزنی با شرکت‌های مصرف کننده بپردازند و به یک نقطه مشترک برای همکاری موثر برای طرفین بپردازند.

اهمیت نمایشگاه

برای آنکه توافق بدست بیاید و به توافق نامه یا تفاهم نامه منجر شود، نیاز به مذاکرات رو در رو است تا در صورت رسیدن به نتیجه نهایی، به امضای طرفین در عالی‌ترین سطح برسد. بهترین محل برای تحقق تفاهم، نمایشگاه‌ها هستند. در نمایشگاه‌ها شرکت‌هایی حضور می‌یابند و کارشان به توافق و همکاری می‌رسد که شاید طرفین از وجود و ظرفیت همدیگر خبر نداشتند. اما گاه در یک سالن و حتی کنار هم غرفه می‌گیرند و همکاری گسترده و مثبتی را آغاز می‌کنند، همکاری که سال‌ها ادامه می‌یابد و به رفع نیاز‌های طرفین و رونق اقتصادی در سطوح گوناگون منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

عبور از بروکراسی اداری

برای آنکه بتوان با مدیریت در بخش‌های گوناگون یک مجموعه ارتباط برقرار کرد و اطلاعات گرفت، نیاز به مراجعه به چندین شرکت، وقت گرفتن از روابط عمومی یا دفتر مدیریت، صرف وقت و چالش‌های دیگر است. در صورتی که نمایشگاه همه این موارد را مدیریت می‌کند و مسوولان یک شرکت یا مجموعه در سطوح مختلف می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دیدار یکدیگر بروند، خواسته‌های خود را مطرح و نتایج لازم را بدست آورند. این چالش در مورد شرکت‌های داخلی کمتر است، اما مشکل دیدار، آگاهی یافتن از توان و رسیدن به نتیجه در مورد شرکت‌های خارجی بسیار جدی‌تر است. به همین دلیل نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای حضور است.

هزینه‌های سنگین

برای حضور در نمایشگاه ها، باید مبالغ هنگفتی بابت اجاره محل غرفه و هزینه دکورسازی پرداخت کرد. امروزه حضور در نمایشگاه در حداقل هزینه، حدود ۱۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود که البته هرچقدر غرفه‌ها بزرگتر و دکوربندی زیباتر باشد، هزینه‌ها به همان نسبت بالاتر می‌رود. با این وصف شاهد استقبال شرکت‌ها از نمایشگاه‌ها هستیم، زیرا پس از سبک و سنگین کردن هزینه و فایده، شرکتها، سازمان‌ها و حتی کشور‌ها به این نتیجه می‌رسند که در نمایشگاه‌ها شرکت کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: