April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۳۸۸
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
در جایی هم که نتوانیم بازار را با خودروی داخلی تأمین کنیم واردات را انجام خواهیم داد.
لزوم اصلاح روند قیمت‌گذاری خودرو و حذف دلاری
طبق آخرین اخباری که رسیده، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت است.

طبق اخباری که منتشر شده، شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود. طبق نظر نمایندگان مجلس واردات خودرو بدون سقف باشد و از طریق تعرفه کنترل شود.

خودرو‌های با حجم موتور پایین و کم مصرف یعنی خودرو‌های اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار دلار بین ۵ الی ۱۰ درصد و خودرو‌های ۴۰ یا ۵۰ دلاری با تعرفه ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تعرفه بپردازند. تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ای که همه موارد آن مشخص است جای نگرانی دارد؛ ما نگران هستیم که خدایی نکرده مافیا در این مورد نفوذ کرده باشد.


خودرو که طی سال‌های اخیر در نوسان و التهاب است و نگاه مردم را به خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است و به یکی از پر بحث‌ترین مباحث در میان ایرانی‌ها گردیده است.

اواسط اردیبهشت ماه سال جاری به ناگاه وزارت صمت به همه شرکت‌های خودروساز چه ایران خودرو و سایپا و چه خودروسازان خصوصی اعلام کرد تا برگزاری طرح‌های فروش خود به صورت مستقل را متوقف کرده و از این به بعد فروش محصولات را تنها از مسیر سامانه یکپارچه انجام دهند. این تصمیم فاطمی امین در زمانی انجام شد که وی اواخر سال گذشته وعده حذف قرعه کشی را از طرح فروش شرکت‌های خودروساز در سال جاری را داد و حالا این نوع فروش هم گریبان خودروسازان دولتی شده و هم با آن که مدیریت برخی شرکت‌ها خصوصی است، طبق قانون، دولت نباید سیاست‌ها و نگرش خود را به آن‌ها دیکته کند.

در کنار این موضوع با انجام اولین طرح فروش در سامانه یکپارچه، بسیاری از خریداران خودرو با مشکلات بسیاری در استفاده از این سامانه مواجه شدند و نارضایتی شدید مردم را در پی داشت که نشان می‌دهد، وزارت صمت قبل از راه اندازی و اجرای این طرح نه فاز مطالعاتی را درست طی کرده و نه زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است.

«روند تولید خودرو» در کشور قابل قبول است!

وزیر صمت به وضعیت ایجاد شغل و سرمایه گذاری در مناطق کشور، چرا در برخی از مناطق شغل وجود دارد و در برخی از مناطق با کمبود روبه رو هستیم؟ گفت: در تابستان کمبود برق داریم در زمستان کمبود گاز داریم که این به دلیل آن است که باید در بالا دست برای گاز ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام می‌شد که صورت نگرفته و در حوزه برق هم باید ۳ هزار مگاوات نیروگاه احداث می‌شد که انجام نشده است.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: این گلوگاه است و ظرفیت تولید فولاد و سیمان، چون برق و گاز در بالادست تامین نمی‌شود و این میزان تولیدات کاهش می‌یابد. این ناترازی هم در وسعت جغرافیا در بسیاری از شغل‌ها دیده می‌شود. برخی از صنایع پتروشیمی صد درصد سود دارند و در بعضی محصولات ۸ درصد سود دارند. این عدم توازن‎‌ها به دلیل آن است که معماری در حوزه صنعت نداشتیم.

وی در توضیح و ارزیابی وضعیت صنعت خودرو در کشور افزود: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند قابل قبول است، آمار‌ها نشان می‌دهد که در دی و اواسط نیمه دوم سال قبل سازمان بازرسی ورود کرد، پارسال در پایان خرداد ۱۴۰۰، ۱۴۳ هزار خودرو در کف پارکینگ بود، اما امسال ۴۲ هزار است و ۷۰ درصد کاهش خودرو‌های کف پارکینگ داشته ایم.

وزیر صمت اذعان کرد: بر اساس آمار در سه ماه اول امسال ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل داده شده است. پارسال ۱۸۱ هزار دستگاه و ۳۶ درصد رشد را داشته ایم. در تحویل خودرو‌های معوق هم ما ۷۰ درصد کاهش داشته ایم و ۹۵ درصد خودرو‌هایی که وارد خط تولید می‌شوند به صورت کامل خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: ما مواردی را کشف کردیم که یک شخص کمک فنر دست دوم را رنگ می‌کرد و به عنوان کمک فنر نو می‌فروخت.

فاطمی امین در مورد سازکار‌های افزایش نرخ تورم در کشور گفت: اصلاح ساختاری سخت است، ما در شرایط ناپایدار هستیم و اصلاح ساختار را انجام می‌دهیم و ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد را داریم، بسیاری از مشکلات اقتصادی بروز کرده و دارد خودش را نشان می‌دهد و برای رویه جدید آشنایی وجود ندارد و پذیرفتن آن هم سخت می‌شود. نظام مالی و بانکی کشور به شدت دچار مشکل است.

تامین مالی زنجیره‌ای است که در سال گذشته آغاز شده و ۴ هزار میلیارد تومان آن هم عملیاتی شده است. زمانی که می‌خواهید یک سازوکار جدید را استقرار بدهید، نسبت به آن آشنایی وجود ندارد و پذیرفتن آن سخت است. اگر بخواهید سازوکار را تغییر دهید، منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و فشار‌ها افزایش می‌یابد. تا آخر سال تغییر ساز و کار‌ها را اجرایی خواهیم کرد.

وزیر صمتدر پاسخ به میزان تراز تجاری در کشور چند درصد افزایش یافته است؟ افزود: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

اصلاح روند قیمت‌گذاری خودرو ضروری است

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت امروز در نشست خبری اظهار داشت: ساماندهی تولید، عرضه، تحول ساختاری و حرکت به سمت پیشران‌ها، نقشه راه در صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: سال گذشته ۲۱۳ هزار خودرو تولید، اما ۴۳ هزار دستگاه عرضه شد. یعنی ۱۷۰ هزار خودرو نسبت به آنچه ادعا کردیم کمتر عرضه کردیم بنابراین در صورتی که میانگین قیمت ۱۷۰ هزار خودروی عرضه نشده را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم به معنای آن است که ۳۴ هزار میلیارد تومان حبس نقدینگی در خودروسازی داشتیم.

وی با بیان اینکه باید هر چه خودرو داریم عرضه کنیم، اذعان کرد: الان عبور مستقیم خودرو تقریباً ۱۰۰ درصد شده است که هم درآمد خودروساز بالا می‌رود و هم به نیاز بازار پاسخ داده می‌شود و هم کیفیت تولید خودرو ارتقا می‌یابد.

منطقی ادامه داد: با توجه به تفاوت قیمت تمام شده و فروش، نقدینگی خودروساز کاهش می‌یابد بنابراین اصلاح روند قیمت‌گذاری باید اتفاق افتد، ضمن اینکه هم‌افزایی نیز باید عملیاتی شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: اولین بحث در هم‌افزایی، هم‌افزایی در پلتفرم‌ها است در حال حاضر خودرو‌های متعدد با تیراژ کم و خدمات پس از فروش بسیار آشفته و غیرقابل قبول داریم. در حال حاضر ۴ پلتفرم با ارزش داریم که به روز هستند و در دهه‌های مختلف درآمدی توزیع شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ادبیات خودروسازی ایران برای ۲۵ سال پیش است در حالی که باید خودروی باارزش و قیمت مناسب عرضه شود که در این باره خودروسازان دو محصول برقی و بنزینی عرضه خواهند کرد.

منطقی تصریح کرد: در جایی هم که نتوانیم بازار را با خودروی داخلی تأمین کنیم واردات را انجام خواهیم داد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در پایان با تأکید بر دانش‌بنیان کردن صنعت خودرو، یادآور شد: چهار رویکرد جریان‌ساز در آینده صنعت خودرو شامل برقی‌سازی خودرو‌های خودران، صورت‌های نوین حمل و نقل و اتصال پذیری خودرو است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: