April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۸۹۹
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
0
در هفته سوم تیر ماه بانک مرکزی در بازار باز در حدود ۵۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول تزریق کرد. این سومین هفته متوالی بسط ثابت پول در این بازار بود.
رکوردزنی بسط پول در دو بازار بین بانکی
روند بازار باز در هفته‌های اخیر مسیر قابل توجهی را ثبت کرده است. تغییرات این بازار از دو حیث مهم است. یک نقدینگی بانک‌ها و دیگری تغییرات فعلی و آتی درخصوص نرخ سود بین بانکی که در نتیجه تغییرات سیاست پولی در بانک مرکزی به ثبت می‌رسد.

به طور کلی بانک مرکزی در دو بازار به صورت همزمان مشغول به مدیریت نقدینگی بانک‌ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی است. بازار باز و بازار شبانه.

در بازار باز نهاد‌های مالی می‌توانند از بانک مرکزی استقراض هفت روزه داشته باشند که به نوعی آن را میان مدت نیز می‌خوانند. این در حالی است که در بازار بین بانکی نیاز‌های فوری مرتفع شده و البته تنها میان بانک مرکزی و بانک‌ها نیست و سایر بانک‌های دارای مازاد نیز مشارکت دارند. در همین رابطه عملکرد بانک مرکزی در هفته سوم تیر ماه برعکس مقاطع اخیر نشان از بسط بالای پول در بانک‌ها داشته است.

رکوردزنی بسط پول در دو بازار بین بانکی
در هفته سوم تیر ماه بانک مرکزی در بازار باز در حدود ۵۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول تزریق کرد. این سومین هفته متوالی بسط ثابت پول در این بازار بود.

این در حالی است که در بازار بین بانکی یا بازار شبانه میزان مداخله بانک مرکزی رکورد نه ماهه را ثبت کرد. طبق آمار‌های این نهاد از وضعیت معاملات در بازاربین بانکی هفته سوم تیر ماه تقریبا ۲۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبارات قاعده‌مند به بانک‌ها داده شده که علامتی از بسط نقدینگی بانک مرکزی در این معاملات به شمار می‌آید؛ بنابراین مجموع نقدینگی بسط داده شده در این بازار برابر با ۸۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان در یک ماه گذشته فراتر بوده است. به عبارت دیگر نقدینه خواهی بانک‌ها در هفته سوم تابستان رشد داشته و همچنان مسیری صعودی دارد. این در حالی است که در مقابل نرخ سود مداخله بانک مرکزی در این بازار‌ها بالا رفته است. زمانی که هزینه‌ها بالا رفته و رشد معاملات نیز صورت می‌گیرد می‌توان گفت افزایش تقاضا عامل اصلی رشد معاملات بوده است.

رکوردزنی نرخ سود مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی
هر معامله‌ای که در بازار‌های بین بانکی انجام می‌شود توام با یک نرخ سود است. نرخ سود بسط پول در بازار باز و نرخ سود اعتبارات قاعده‌مند در بازار شبانه. در همین رابطه نرخ سود بسط پول در بازار باز طبق آمار‌ها برابر با ۲۰.۹ درصد بوده و این نرخ در بازار شبانه برای اعتبارات قاعده‌مند همواره در سقف بوده و برابر با ۲۲ درصد است؛ بنابراین نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در دو بازار برابر با ۲۱.۲۱ درصد قرار داشته که به عبارتی می‌توان گفت بالاترین سطح را در بازه ۹ ماهه ثبت کرده است. این موضوع می‌تواند دو نکته را گوشزد کند. نخست وضعیت نقدینگی در بانک‌ها احتمالا با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر بانک مرکزی رویکرد انبساطی نداشته و سعی در پرهزینه‌تر کردن معاملات دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: