افزایش امید به زندگی و بالارفتن تورم نشان می‌دهد
کد خبر: ۳۹۱۲۶۱
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
چالشهای اقتصادی، افزایش سن امید به زندگی، بی رغبتی به فرزند آوری، افزایش سن ازدواج و بسیاری موارد دیگر اهمیت توجه به بیمه زندگی را نشان می دهد.

ضرورت توجه به مدیریت آینده با بیمه زندگی

بیمه مهمترین ابزار برای مدیریت ریسک است. با نگاهی به وضعیت مردم، متوجه می‌شویم آن‌هایی که در شرایط نامناسبی هستند، به نوعی از مدیریت رییسک فاصله داشته اند. افرادی که در اثر نداشتن بیمه شخص ثالث، ماه‌ها و سالهاست بدلیل ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از تصادف با عابر، در زندان بسر می‌برند. کشاورزانی که در نتیجه سیل یا خشکسالی، یک باره تمام محصول خود را از دست داده و بدلیل نداشتن بیمه، اکنون به عنوان کارگر ساده ساختمانی، سرچهاراه‌ها می‌ایستند تا شاید در سخت‌ترین شرایط کار کنند و بتوانند لقمه نانی برای خانواده تامین کنند. افراد بسیاری که بدلیل آتش سوزی تمام اموال خود را از دست داده و بدلیل نداشتن بیمه آتش سوزی، حتا برای بازسازی خانه خود با چالش رو به رو هستند و برای جایگزینی اثاثیه خانه، ناچار به تهیه وسایل مستعمل از سمساری شده اند.

بیمه با نگاه منصفانه

اگر نگاه واقع بینانه، منصفانه و منطقی به شرایط زندگی و ریسک‌های احتمالی داشته باشیم، به اهمیت بیمه پی می‌بریم، اما مشکل اینجاست که مردم هنوز به اهمیت بیمه پی نبرده اند و، چون بیمه تنها در بخش بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است، برای نهادینه کردن بیمه به فرهنگ سازی و برنامه ریزی بیشتر نیاز است.

اهمیت بیمه زندگی

یکی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، بیمه‌های عمر و زندگی است. امروزه افراد بسیاری هستند که در سنین بالا به سر می‌برند، اما در تمام دوران جوانی هیچ توجهی به بیمه نداشتند و امروزه برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی، با چالش جدی رو به رو هستند. این افراد در مشاغلی فعال بودند که کارفرما حاضر به بیمه کردن آنان نبوده و خودشان نیز توجهی به اهمیت بیمه نداشتند، اما اکنون که توان کارکردن ندارند، دیگر دیر شده است. نکته‌ای که این افراد باید در نظر می‌گرفتند، استفاده از ظرفیت بیمه‌های زندگی است. اگر این افراد ماهیانه مبلغی جزیی از درآمد خود را در قالب بیمه‌های عمر یا زندگی پس انداز می‌کردند، امروزه می‌توانستند یک مبلغی یک جا یا مستمری ماهیانه دریافت کنند

تاکید قانون بر بیمه زندگی

به دلیل بی توجهی مردم به بیمه‌های زندگی و مشکلاتی که در دوران کهولت برای مردم پیش می‌آید، بیمه زندگی به صورت تکلیف تعریف شد و در ماده ۱۱ برنامه ششم توسعه، افزایش سهم بیمه‌های زندگی از کل پورتفوی صنعت بیمه مورد تاکید قرار گرفت. این سیاست گذاری در سند بالا دستی که شرایط را برای ۵ سال مشخص می‌کند، بیانگر آن است که دولت پی برده تا چه اندازه با چالش سالمندانی رو به رو است که حتی از عهده هزینه‌های اولیه زندگی برنمی آیند.

خطر سالمندی

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم، افزایش سن سالمندی است. افزایش سن ازدواج، بی توجهی به تشکیل خانواده، بی رغبتی به فرزند آوری و افزایش سن امید به زندگی، باعث شده تا جمعیت سالمند جامعه روز به روز بیشتر شود، اما نگرانی از جمعیت سالمند هنگامی بیشتر می‌شود که این سالمندان از مستمری ماهیانه یا سرمایه‌ای موثر بی بهره باشند. بنابر این متوجه می‌شویم مسائل مالی در رفاه اقتصادی و روانی سالمندان تا چه اندازه تاثیرگذار است. با توجه به این مقدمه، بیمه مستمری به عنوان یکی از محصولات بیمه‌های زندگی، میتواند در آرامش روانی و اقتصادی سالمندان و دوران سالمندی موثر باشد. به ویژه آنکه قرار باشد امید به زندگی بالا رفته و طول دوران سالمندی بیشتر باشد.

مدیریت سالمندی با آینده نگری

اگر قرار است دوران سالمندی افزایش یابد، باید، از هم اکنون به فکر آینده بود. نکته سوال برانگیز اینجاست که چرا نباید به فکر دوران سالمندی بود و آیا قرار نیست در مورد آینده با مسوولیت بیشتری گام برداریم. با بیمه زندگی، نه تنها افراد در دوران جوانی و اشتغال بکار در خصوص پس انداز و سرمایه گذاری به منظور حفظ ارزش پول و دارایی خود تصمیم می‌گیرند، بلکه در مورد مدیریت دارایی خود در دوران بازنشستگی تصمیم می‌گیرند. بیمه زندگی از دو زاویه اهمیت دارد، زاویه اول حفظ ارزش سرمایه و زاویه دوم، مدیریت ریسک داشتن عمر طولانیتر است که با استفاده از اندوخته بیمه عمر می‌توان به آرامش نسبی رسید.

ضرورت فرهنگسازی

با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان با مشکل مستمری در سال‌های پایانی رو به رو می‌شوند، این نگرانی وجود دارد که چرا استقبال لازم از بیمه زندگی صورت نمی‌گیرد. برای پاسخ به این سوال، به معضل ضعف فرهنگسازی می‌رسیم. واقعیت این است که مردم آگاهی لازم را از فرهنگ و ظرفیت‌های بیمه‌ای ندارند و تنها هنگامی که با مشکلات مالی دوران سالمندی رو به رو می‌شوند، پی می‌برند که می‌توانستند از بیمه‌های زندگی بهره بگیرند. بنابر این لازم است فرهنگسازی در دستور کار شرکت‌های بیمه قرار گیرد تا هم بتوانند مردم را آگاه کنند و هم گام‌های اساسی در رونق بیمه کشور صورت گیرد.

نهادینه کردن بیمه زندگی در دستور کار بیمه پارسیان

یکی از مهمترین شرکت‌های بیمه که در زمینه بیمه زندگی فعالیت می‌کند، بیمه پارسیان است. بیمه پارسیان نگاه ویژه‌ای به بیمه‌های زندگی دارد و به اشکال گوناگون سعی دارد جذابیت لازم را برای بیمه‌های زندگی ایجاد کند. بیمه پارسیان از یک به اطلاع رسانی گسترده روی آورده تا نقش اساسی خود را در نهادینه کردن فرهنگ بیمه زندگی ایفا کند وهم با رویکرد‌های جدید و بدعت گذاری ها، باعث شده تا متقاضیان بیمه زندگی به سوی بیمه پارسیان هدایت شوند. یکی از اقداماتی که بیمه پارسیان انجام داده این است که با ارایه تخفیف از محل هزینه‌های بیمه نامه مصوب شورای عالی بیمه (مطابق آیین‌نامه شماره ۶۸ بیمه‌های زندگی و مستمری)، در صورت انعقاد قرارداد فروش جمعی، اندوخته بیشتری را برای کارکنان نسبت به نرخ بیمه عمروسرمایه‌گذاری با شرایط عادی ایجاد می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود تا کارکنان یک شرکت، کارخانه، دفتر یا هر محیط کاری، نسبت به انجام قرارداد فروش جمعی تمایل بیشتری داشته باشد. انتظار می‌رود شرکت‌های بیمه دیگر نیز، همپای بیمه پارسیان به صورت جدی و تخصصی در ارایه خدمات در زمینه بیمه زندگی حرکت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: