April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ (Halving) بیت کوین رویدادی است که ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین در ساختار آن برنامه‌نویسی کرده است تا از قیمت بیت کوین در برابر تورم محافظت نماید و ارزشمندی و کارایی این ارز را در طول سالیان حفظ نماید.
در طی سالیان گذشته از زمان خلق بیت کوین تاکنون، سه هاوینگ رخ داده و هر بار به شکل قابل توجهی شاهد تاثیر هاوینگ بر حرکت بازار کریپتوکارنسی بوده‌ایم.
در این مقاله به صورت مفصل شما را با رویداد هاوینگ و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین آشنا خواهیم کرد و در پایان تحلیل آینده‌ی این ارز و بازار ارزهای دیجیتال در زمان قبل و بعد از هاوینگ 2024 آشنا خواهید شد. 

تعریف هاوینگ

ساتوشی ناکاموتو در زمان خلق بیت کوین، رویداد هاوینگ را در بیت کوین کدنویسی کرد و روی شبکه‌ی بیت کوین قرار داد.
هاوینگ در زبان انگلیسی به معنای نصف شدن است؛ که در مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، حاکی از نصف شدن پاداش استخراج بلاک‌ها می‌باشد.

پاداش بلاک یعنی چه؟

بلاک (Block) یک فایل یک مگابایتی است که سوابق تراکنش‌های بیت کوین در آن وجود دارد. در فرایند استخراج یا ماینینگ (Mining)، تقریباً در هر ده دقیقه، یک بلاک به زنجیره‌ی بلاک‌ها اضافه می‌شود. این بلاک‌ها توسط ماینرها و در ازای حل مسائلی پیچیده، ایجاد می‌شوند. ماینرها با افزودن هر بلاک، تعدادی بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند که به آن پاداش بلاک می‌گوییم.

این پاداش بلاک، بعد از استخراج هر 210,000 بلاک، به نصف کاهش می‌یابد که به آن رویداد هاوینگ می‌گوییم.
تعداد هاوینگ‌ها آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت، تمام 21 میلیون بیت کوینِ موجود، استخراج شود.

اصلا چرا باید هاوینگ داشته باشیم؟

تاثیر هاوینگ بر حرکت بازار کریپتوکارنسی‌ها غیرقابل انکار است. کل تعداد بیت کوین‌های قابل عرضه توسط ماینرها (21 میلیون واحد)، محدود است و این موجب می‌شود اصل عرضه و تقاضا برای بیت کوین به هم نریزد و ارزش ذاتی بیت کوین در بلندمدت حفظ شود.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر ماینرها
پس از رویداد هاوینگ، پاداش ماینینگ نصف می‌شود؛ این امر می‌تواند استخراج‌کنندگان بیت کوین را از ادامه‌ی کار دلسرد کند، اما با توجه به محدود بودن تعداد کل بیت کوین‌های قابل عرضه و همچنین با توجه به آنچه که در هاوینگ‌های قبل تجربه کرده‌ایم، هر بار که بیت‌کوین کمتری برای استخراج وجود داشته است، همزمان یا با یک فاصله‌ی زمانی، تقاضا برای آن بالاتر رفته‌است و توانسته موجب افزایش قیمت در بازار شود؛ این موارد ماینرها را مجاب می‌کند که با اعتقاد به تکرار تاریخ، آن‌ها نیز به کار خود ادامه دهند. اما آیا همیشه همین گونه خواهد بود؟ پاسخ این سوال خیر است.

یکی از تاثیرات ماینینگ بیت کوین این است که ماینرها با استخراج بیت کوین و فروش بیت کوین‌هایی که به عنوان پاداش بلاک دریافت کرده‌اند، می‌توانند به بخشی از تقاضای خریداران در بازار پاسخ دهند و موجبات کاهش قیمت را فراهم کنند.

اما پس از هاوینگ، با نصف شدن پاداش بلاک و همچنین با افزایش میزان هزینه‌های استخراج و مصرف زیاد برق دستگاه‌های قدیمی‌تر که برخی از ماینرها استفاده می‌کنند، باعث می‌شود استخراج بیت کوین دیگر صرفه‌ی مالی نداشته باشد. بنابراین تعدادی از این ماینرها از شبکه‌ی استخراج خارج ‌شده و همین امر باعث می‌شود ماینرها بیت کوین های خود را انباشت کنند و یا با قیمت بالاتری نسبت به قبل بفروشند.

مواردی که عنوان کردیم تعدادی از دلایلی هستند که نشان می‌دهند نمی‌توان با قطعیت درباره‌ی تکرار روندهای قبلی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ‌ها نظر داد و المان‌های بسیاری دخیل هستند. در ادامه به تاریخچه‌ی هاوینگ‌های قبلی و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین می‌پردازیم.

تاریخچه هاوینگ و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین

تا قبل از هاوینگ اول، پاداش بلاک برای افزودن هر بلاک به شبکه توسط ماینرها، 50 بیت کوین بود. تا روز هاوینگ اول، مجموعا 10.5 میلیون بیت کوین استخراج شده و بالاترین قیمت بیت کوین به 29.6 دلار رسیده بود.

اولین هاوینگ و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین

در تاریخ 28 نوامبر 2012 اولین هاوینگ بیت کوین روی بلاک 210,000 اتفاق افتاد. پاداش استخراج بلاک‌ها به 25 بیت کوین رسید و تا قبل از هاوینگ دوم، 5.25 میلیون بیت کوین دیگر استخراج شد. در این دوره، بیت کوین کف قیمتی 12.4 و سقف 1,170 دلار را تجربه کرد.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

دومین هاوینگ و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین

در تاریخ 9 ژوئیه 2016 دومین هاوینگ بیت کوین روی بلاک 420,000 اتفاق افتاد. پاداش استخراج بلاک‌ها به 12.5 بیت کوین رسید و تا قبل از هاوینگ سوم، 2.625 میلیون بیت کوین دیگر استخراج شد. در این دوره، بیت کوین کف قیمتی 535 و سقف 19,400 دلار را تجربه کرد.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

سومین هاوینگ و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت بیت کوین

در تاریخ 11 مه 2020، سومین هاوینگ بیت کوین روی بلاک 630,000 اتفاق افتاد. پاداش بلاک به 6.25 بیت کوین رسید و تا قبل از هاوینگ سوم، 1.3125 میلیون بیت کوین دیگر استخراج شد. در این دوره، بیت کوین کف قیمتی 8,590 و سقف 67,400 دلار را تجربه کرد.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ بعدی و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت

با توجه به روند پیش رو، احتمالا هاوینگ بعدی بیت کوین حوالی ماه مارس سال 2024 روی خواهد داد. تا پیش از هاوینگ بعدی، در مجموع 93.7 درصد از کل بیت کوین‌ها استخراج می‌شود. هاوینگ روی بلاک 840,000 اتفاق خواهد افتاد و پاداش بلاک به 3.125 بیت کوین خواهد رسید.
در صورت تکرار روندهای قبلی بعد از هاوینگ، احتمالا مدتی بعد از هاوینگ 2024، می‌توانیم سقف قیمتی جدیدی برای بیت کوین متصور باشیم. برای اطلاع از آخرین اخبار قیمت بیت کوین به صفحه تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ آخر بیت کوین

به احتمال بسیار زیاد، هاوینگ آخر (هاوینگ 64 ام) در سال 2140 رخ خواهد داد و آخرین بیت کوین باقیمانده از کل 21 میلیون بیت کوین هم در آن تاریخ استخراج خواهد شد.
در آن سال‌ها که دیگر ما نیستیم ( شاید هم بعضی‌هایمان باشیم، از علم امروز هیچ چیزی بعید نیست)، اگر بیت کوین دوام بیاورد و خود را از تورم و حوادث بد حفظ کند، احتمالا کاربردهای بسیاری در زندگی انسان‌ها پیدا کرده و مثل طلا ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.

با پایان یافتن استخراج بیت کوین، احتمالا تقاضا برای بیت کوین و همچنین کارمزد تراکنش‌های آن افزایش خواهد یافت که این موضوع می‌تواند عاملی برای حفظ ارزش آن باشد.

تاثیر هاوینگ بر حرکت بازار

با توجه به آمار و نمودار ارائه شده در می‌یابیم که چرخه‌های هاوینگ تا امروز در نهایت باعث افزایش قیمت و شکل‌گیری رالی‌های صعودی در روند قیمتی بیت کوین و همچنین در بازار کریپتوکارنسی شده است. چرا که همبستگی بسیاری بین بیت کوین و سایر ارزها (آلت کوین‌ها) در بازار وجود دارد.

می‌توان امیدوار بود که بعد از هاوینگ بعدی نیز چنین اتفاقی در بازار بیفتد.

علاوه بر این، نمودارها نشان می‌دهند که این روزها در اواخر روند نزولی بازار هستیم؛ در ادامه می‌توانید نمودارها و توضیحات مربوط به آن را ملاحظه نمایید.

کف قیمت بیت کوین بسیار نزدیک‌تر از آن است که فکرش را بکنید

با توجه به روند چرخه‌های قبلی که هرکدام حدود 205 هفته به طول انجامیده، اکنون نمودار بیت کوین نشان از این دارد که اگر فرض را بر تکرار چرخه‌ها بگیریم، اکنون در پایان یک چرخه و در کف‌های قیمتی هستیم و چرخه‌ی بعدی در حال آغاز شدن است. سال 2022 سالی بود که بیت کوین و اتریوم نتوانستند به بالاترین سطح خود برسند و قیمت بیت کوین در پایان سال، پایین‌تر از اوج چرخه‌ی قبلی خود بسته شد.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

همچنین میانگین متحرک 200 هفته‌ای بیت کوین که از لحاظ تاریخی یک حمایت معتبر برای تعیین کف قیمت بیت کوین است، هرگز در چرخه‌های قبلی شکسته نشده بود.

تحلیل روند قیمتی بیت کوین تا قبل از هاوینگ بعدی در سال 2024

با مراجعه به تاریخ، روند صعودی قیمت بیت کوین، نه بلافاصله بعد از رویداد هاوینگ، بلکه مدتی بعد از آن آغاز شده و همچنین سقف قیمتی جدید دیده شده و نهایتا تاثیر هاوینگ بر حرکت بازار کاملا مشهود شده است. اکنون که قیمت بیت کوین حدود 75 درصد از سقف خود ریزش کرده است، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده شاهد شروع روند صعودی در بازار باشیم. اما در این بین احتمالا معامله گران زیادی اسیر تله‌های صعودی خواهند شد و پول‌های خود را از دست خواهند داد. تله‌ی صعودی معمولا زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از معامله‌گران خرد، انتظار افزایش قیمت دارند و بازار با ریزش‌ها و حرکات ناگهانی آن‌ها را با ضرر از بازار خارج می‌کند.

بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC؛ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

نظر تحلیلگران درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

پیش‌بینی برخی تحلیلگران و معامله‌گران بزرگ بازار درباره‌ی هاوینگ بعدی و تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت به این صورت است که در سال 2023 حرکت صعودی آرام بیت کوین آغاز می‌شود و پس از شکست‌ها و پولبک‌ها، در رالی صعودی اصلی بعد از هاوینگ 2024، قیمت بیت کوین به 200 تا 300 هزار دلار خواهد رسید.

سال 2023 می‌تواند سال بازیابی قیمتی بیت کوین باشد تا سرانجام در اواخر این سال یا اوایل سال 2024 شاهد سقف جدیدی پس از هاوینگ بعدی باشیم.

تحلیل صندوق پنترا کپیتال درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

صندوق پنترا کپیتال (Pantera Capital) به عنوان یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، اخیرا مقاله‌ای درباره‌ی چرخه‌های هاوینگ بیت کوین و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین منتشر کرده است. در این مقاله عنوان شده است که اکنون یک فرصت بزرگ برای خرید بیت کوین است. مطابق چرخه‌های قبلی 1.3 سال قبل از هاوینگ، کف قیمت و 1.3 سال بعد از هاوینگ، سقف قیمت اتفاق خواهد افتاد. همچنین آمده‌است که بازار گاوی بعدی بیت کوین در حوالی قیمت 30 هزار دلار آغاز خواهد شد و به قیمت 150 هزار دلار خواهد رسید.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم تا چه چیزی در انتظار این بازار جذاب و ترسناک خواهد بود.

تحلیل‌هایی که خواندید صرفاً اظهار نظر و پیش‌بینی‌هایی بر اساس داده‌ها و شواهد بازار است و تخمینی از آنچه که ممکن است در آینده رخ دهد. لذا به شما خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌کنیم این تحلیل‌ها را مبنای اصلی تصمیمات خود قرار ندهید.

تولید محتوا تیم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: